‘Superpromotie' bij Lidl: hooguit 7 tv's in de rekken
‘Superpromotie' bij Lidl: hooguit 7 tv's in de rekken
BRUSSEL - Lidl mag dan al veroordeeld zijn voor ‘lokvogelpraktijken', de discounter blijft volharden. Gisteren bood Lidl een ‘full hd' lcd-tv aan voor net geen 250 euro. Maar in de 66 vestigingen die Het Nieuwsblad bij de opening om 9 uur bezocht, bleek het aanbod zo beperkt dat tientallen consumenten met lege handen naar huis moesten. In heel wat winkels waren er amper enkele tv's te koop, van alle vestigingen die werden bezocht, was er geen enkele die meer dan zeven televisies in de aanbieding had. De toestellen waren dan ook vaak al na enkele minuten uitverkocht. Tot grote frustratie van de klanten, en zelfs het personeel: ‘Er komt altijd te weinig binnen van die producten. Wij zijn de kop van Jut en krijgen de verwijten naar ons hoofd geslingerd.' Lidl zelf blijft erbij dat het voldoende producten aanbiedt en onmogelijk voor elk filiaal de vraag juist kan inschatten. Blog DS, 01-02-2011 |
Lidl niet afgeschrikt
Blijkbaar heeft Lidl geen zin om zijn slim gezien ‘klanten- binnenrolmiddel’ snel op te geven. Zo lang er geen echte wetgeving is rond het minimum aangeboden producten bij een grootschalige promotie zullen ze blijven doorgaan met deze praktijken. Overigens wel slim gezien om een in het oog springende promotie op de voorkant van de folder te zetten, de mensen die ‘te laat’ zijn voor de televisietoestellen zullen zeker nog wat andere inkopen blijven doen, want ze zijn er nu toch. Zo blijven er een week lang mensen toestromen die wel geïnteresseerd zijn in een goedkoop televisietoestel en daardoor maken ze profijt bij de keten en zeker omdat het in alle filialen het geval is. De voorgaande boete zal niets geweest zijn tegenover de inkomsten die nog zullen volgen door deze reclame – en verkooptechniek. Overigens wordt er ondertussen ook over de keten gepraat, en zoals men zegt: slechte reclame is ook reclame.
|
Ook bij Aldi zulke praktijken
Naar mijn mening gebeurd dit niet enkel bij Lidl maar ook bij Aldi, mijn moeder heeft het zelf al enkele keren meegemaakt.
En zoals Lotte zegt brengt dit voor Lidl nagenoeg toch winst op ook al hebben ze te weinig producten in aanbieding. Misleidende reclame wordt voortdurend gebruikt en niet alleen bij deze winkelketens maar in elke branche, meer controle is dus vereist! Of is het dan toch zo slecht gesteld met de economie dat mensen bedriegen en misleiden de enige manier is om winst te boeken? |
Ik vind ook dat dit niet echt kan. Zo'n misleidende reclame zorgt zoals in het artikel staat voor frustratie bij zowel de klanten als het personeel.
Maar volgens mij gaat het personeel niet helemaal vrijuit in deze kwestie. Volgens mij worden er al veel van deze promotieproducten op voorhand uit de rekken gehaald voor het personeel zelf. Deze krijgen namelijk eerst de kans om deze producten te bekijken en te kopen. Misschien zelfs met een werknemerskorting, dat weet ik niet zeker. Dus voor dat de deuren van de winkel open gaan, zijn er al ettelijke producten 'verdwenen'. Het is dus misschien zo dat er maar 7 producten te verkrijgen zijn in de winkel, maar wie zegt dat er in het begin geen 15 producten waren? Ik ga deze foute reclame echt niet goed praten, want het is zeer ongepast, maar volgens mij zijn er dus nog andere factoren die meespelen. |
Een schande vind ik dit. Terwijl er op hun reclameblaadjes een super goedkope tv staat is er amper een te zien in de winkel.
Ik denk net als de vorige personen die hebben gerageerd dat de winkelketens inderdaad niet hebben geleerd van de vorige boeten die ze kregen voor gelijkaardige situaties. Maar als je een simpel rekensommetje maakt denk ik dat de boete misschien niet opweegt tegen de winst die deze praktijken al jaren lang opbrengen. Er is inderdaad nood aan een strengere wetgeving die dan ook strikt nageleefd moet worden. Het zou de eerste keer niet zijn als ze een nieuwe, strengere wet stemmen die dan amper gecontroleerd wordt. Misschien is dit een mogelijk nieuw onderwerp voor een tweede seizoen van Basta. |
Superpromoties
Zo werkt dit toch allemaal niet! Wanneer je als winkelketen een promotie aanbiedt mag je er wel voor zorgen dat er meer dan zeven stuks van dat product aanwezig zijn! Ik merk dit soort praktijken ook bij Kruidvat en Aldi. Wanneer ik in de folder van Aldi bij de éénmalige verkopen iets interessants zie staan ga ik op de dag dat de producten aangeboden worden naar de winkel. Hierbij heb ik toch al een aantal keren het volgende meegemaakt: ik stap de winkel binnen, op zoek naar het product. Het is echter nergens te bespeuren. Ik vraag even aan een winkelbediende waar ik het product kan terugvinden. Vervolgens vertellen ze mij dat het product dat ik wou kopen al uitverkocht is. Dan stel ik mij dikwijls de volgende vragen: hebben jullie dit product eigenlijk wel in deze winkel verkocht? Of was dit product enkel voorbestemd voor de grotere filialen in de steden?
Ik vind dat zulke praktijken, zoals bij Lidl, niet door de beugel kunnen. Iedereen heeft het recht om te kunnen genieten van die promotie. Vaak maken de winkels gebruik van het principe "verkrijgbaar zolang de voorraad strekt". Eigenlijk heb ik hier geen enkel probleem mee maar wanneer de voorraad zo klein is dat er slechts een gering aantal mensen van kunnen genieten, ben ik hier absoluut niet mee akkoord. Als je op de dag dat de promotie ingaat naar de winkel gaat zouden de producten toch nog verkrijgbaar moeten zijn. Zeker als je weet dat de promoties in winkels zoals Aldi een week geldig zijn. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:05. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.