Stefaan Plattiau
"We adviseren de mannen om zich toe te leggen op de wat oudere kinderen, om met hen te spelen en te sporten. Ze mogen liefst niet of slechts uitzonderlijk met de kinderen alleen zijn. Als kinderen getroost of geknuffeld moeten worden, sturen ze die best naar een vrouwelijke collega door. En ze mogen de kinderen niet begeleiden naar een zwemactiviteit, of toch niet zonder dat er een vrouwelijke collega mee is. Want de kleinste kinderen moeten geholpen worden met aan- en uitkleden."
Stefaan Plattiau, zaakvoerder van een centrum voor kinderopvang |
Ik vind het echt jammer dat zulke maatregelen genomen worden. Ik neem aan dat deze uitspraak er gekomen is na het incident in Amsterdam. Is het niet erg dat je als man moet opletten met hoe je met kinderen omgaat? Wanneer een kind gevallen is en huilend naar je toe komt, kan je dat kind toch niet doorsturen naar een vrouwelijke collega? Als iemand troosten, een schouderklopje geven,… al verkeerd geďnterpreteerd wordt, waar gaan we dan niet heen met onze samenleving? Moet een vader het aan- en uitkleden van zijn kinderen maar overlaten aan de moeder omdat er anders misschien wel seksueel misbruik in het spel zou kunnen zijn? Positieve aanrakingen zijn erg belangrijk, en zeker voor kinderen. Waarom toch die veralgemenisering? Er wordt ons toch ook geleerd dat niet alle anders gekleurden criminelen zijn? Nu moet je al gaan zeggen “niet alle mannen die in contact komen met kinderen zijn pedofielen!” Dit kan toch niet!
|
Ik vind dit een zeer triestige evolutie. Het begint wat te lijken op de periode na de affaire Dutroux, toen was je als man plots ook verdacht wanneer je kinderen begeleidde naar het zwembad, of ze na school liet nablijven.
Er lopen zeer zieke individuen rond, zoals dit voorval nogmaals bewijst, maar men mag ook niet paranoia worden, waar gaan we dan heen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:16. |