Belg verdient weinig (maar leeft goed) en bedrijfswagen maakt het verschil niet
Belg verdient weinig (maar leeft goed) en bedrijfswagen maakt het verschil niet
De Belg is een van de zwaarst belaste werknemers van Europa, maar toch voelt hij zich vrij welvarend. Een hogere kinderbijslag en lagere huizenprijzen in de steden en lagere kosten van het dagelijks leven compenseren een en ander, zo schrijft De Tijd. Een tweede opmerkelijke conclusie is dat de bedrijfswagen weinig verschil maakt in de rangorde van meest belaste werknemers. Bedrijfswagens genieten in ons land een vrij gunstig fiscaal regime, maar toch blijft bijvoorbeeld een bediende met een jaarlijks brutoloon van 50.000 euro én een bedrijfswagen de zwaarst belaste in alle onderzochte landen. Zonder de bedrijfswagen zou het nettoloon van de Belgische werknemer nog verder achteruitgaan ten opzichte van zijn Europese collega's. Alleen wordt gestraft De derde conclusie is dat de belastingdruk in ons land uitzonderlijk hoog is voor wie veel verdient en alleenstaand is. In weinig andere Europese landen is het verschil tussen een kostwinner in een gezin met twee kinderen en een alleenstaande zo groot. De krant voerde samen met consultant Deloitte een onderzoek naar de Belgische lonen. De Belg houdt met een relatief laag nettoloon voldoende koopkracht over, luidt de conclusie. Elf landen Daarbij werden elf landen vergeleken, alsook verschillende statuten (arbeider, bediende en zelfstandig bedrijfsleider) en verschillende gezinssituaties. Om te beginnen maakte Deloitte niet alleen de vergelijking met de buurlanden van België, maar met een bredere selectie Europese landen. Ook Italië en Spanje zijn in het onderzoek opgenomen, omdat zij samen met Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland de grootste vijf economieën van de EU vormen. Ierland is dan weer dankzij zijn lage vennootschapsbelasting aantrekkelijk voor internationale hoofdkwartieren. De studie bekijkt ook twee Oost-Europese landen: Polen, de grootste Oost-Europese economie, en Tsjechië, een belangrijke concurrent van België voor de auto-industrie. Zweden werd opgenomen om de toets met het Scandinavische model te maken. Consultants van Deloitte uit al die landen hebben de cijfers gevalideerd. Zelfstandigen Een laatste punt is dat managers en bedrijfsleiders in ons land doorgaans niet als bediende werken, maar als zelfstandig bedrijfsleider. Dat maakt dat ze een lagere bescherming in de sociale zekerheid krijgen, maar netto wel meer overhouden om zelf te sparen. Nemen we bijvoorbeeld een gehuwde man met twee kinderen die de enige kostwinner is in het gezin en een brutoloon van 125.000 euro verdient. Als bediende houdt hij in dat geval maar 37 procent van de werkgeverskosten over als nettoloon. Als zelfstandig bedrijfsleider wordt dat 48 procent. Meteen scoort België in de rangschikking beter dan bijvoorbeeld Zweden of Frankrijk. Dat komt omdat in die landen het statuut van zelfstandig bedrijfsleider niet bestaat. Mythe van de bedrijfswagen Het onderzoek van Deloitte in samenwerking met De Tijd maakt meteen een einde aan een belangrijke mythe over de Belgische loonkosten. Die wil dat Belgische werknemers heel zwaar belast zijn, maar dat vaak compenseren via een fiscaal gunstige bedrijfswagen. Dat klopt niet echt. Deloitte bekeek ook de loonkosten voor bedienden met een bedrijfswagen. En ook in die scenario's blijken Belgische werknemers het zwaarst belast van die in de elf Europese landen uit de studie. Een bedrijfswagen verzacht misschien wel de belastingdruk, maar verandert niets aan het feit dat België kampioen in de personenbelastingen is. 'Dat is een merkwaardige vaststelling', zegt Deloitte-partner Patrick Derthoo, 'omdat we algemeen aannemen dat België het land van de bedrijfswagens is. Voor velen is de bedrijfswagen dan ook de kers op de taart in het loonpakket. We moeten wel beseffen dat zonder die auto de vergelijking met andere Europese landen vanaf een bepaalde loonschaal ronduit dramatisch zou zijn.' Bron: Gevonden op 11/12/2010 op het internet: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...chil-niet.dhtml Eigen mening: Als de belg het niet goed heeft, hoe komt het dan dat bijna iedereen minimum 2 keer per jaar op reis gaat? En hoe komt het dat er ongeveer 210 miljard op de spaarboekjes alleen staat? (procentueel het hoogste in de EU tov GDP per capita) En hoe komt het dat België in de top 10 of top 12 staat van landen waar de welvaart het gelijkst verdeeld is? Misschien je prioriteiten verleggen en niet 3 keer per jaar op reis gaan, dure auto kopen, etc... |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:06. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.