'Sociale revolutie op internet'
'Sociale revolutie op internet'
Voor het eerst brachten laagopgeleide Nederlanders dit jaar meer tijd door op internet dan hoogopgeleiden. Dat blijkt uit een onderzoek naar internetgebruik in 2010 van de Universiteit Twente, dat vandaag wordt gepresenteerd. De onderzoekers spreken van een sociale revolutie op het wereldwijde web. Nederlanders met een lagere opleiding besteden per dag gemiddeld drie uur en vier minuten aan internet. Dat is bijna een halfuur langer dan hoogopgeleiden, zo blijkt uit het onderzoek. Verder concluderen de onderzoekers dat vooral laagopgeleiden gebruikmaken van tijdrovende internettoepassingen als chatten, online gamen en het bekijken van filmpjes op YouTube. Nederlanders met een hbo- of universitaire opleiding zetten internet primair in als informatiebron. Het verschil in internetgebruik tussen mannen en vrouwen is anno 2010 nagenoeg verdwenen. De onderzoekers schrijven dat toe aan de invloed van sociale media als Hyves, Facebook en Twitter. Gemiddeld besteden mannen dagelijks drie uur en achttien minuten op internet. Voor vrouwen geldt twee uur en 54 minuten als gemiddelde. Het wereldwijde web wordt nog steeds vooral gebruikt als informatiemedium, maar (sociale) communicatie, ontspanning en entertainment en het doen van transacties zijn bezig aan een opmars. Bovenaan de top tien van meest gebruikte internettoepassingen staat e-mail (96 procent), gevolgd door zoeken (93 procent) en internet bankieren (76 procent). Nieuwsdiensten worden door 62 procent van de internetgebruikers online geraadpleegd, 61 procent gebruikt het web vooral voor 'vrij surfen'. Kranten en omroepen raadplegen, doet 56 procent, social networking 43 procent en 30 procent gebruikt internet voor kopen en verkopen via Marktplaats. De top tien wordt afgesloten met producten zoeken (29 procent) en online gamen (26 procent). Inmiddels hebben bijna alle Nederlanders (93 procent) thuis toegang tot internet. Daarmee gaat Nederland, samen met IJsland, aan kop in Europa. Ongeveer 44 procent van de 65-plussers maakt geen gebruik van internet. De gevaren op internet worden volgens het onderzoek onderschat, waardoor Nederlanders erg onvoorzichtig zijn op het net. Bij jongeren ligt dat vaak aan naïviteit, bij ouderen is het veelal onkunde. Bron: www.eos.be bespreking: Dit bewijst dat internet toegankelijker aan het worden is voor de hele samenleving. Langs de andere kant is het volgens mij juist deze groep van de bevolking die niet weet wat de gevaren van het internet zijn. Naast de positieve ontwikkeling zijn er toch enkele negatieve gevolgen. MIsschien zou het goed zijn dat er gratis infosessies komen vanuit de overheid waar de gevaren van het internet toegelicht worden. Zo blijft internet een medium dat voor iedereen zowel toegankelijk als veilig is. |
Ik ga akkoord met het feit dat er infosessies mogen ingelast worden over de keerzijde van het Internet. Toch ben ik er zeker van dat er in onze secundaire scholen, of zelfs lagere scholen want tegenwoordig ben je nooit te jong om achter een computer te kruipen, voldoende aandacht wordt besteed aan de gevaren omtrent surfen op het internet. Ook verschiet ik er van dat er zolang op het internet wordt gezeten door sommigen! Dit zal bij de Belgen ook wel zo zijn.
Ik denk dat het internet al lang niet meer als hoofdzakelijk een informatiebron wordt gebruikt. Jammer genoeg. Heb je tegenwoordig geen Facebook, vraagt men zich af of je in één of ander historisch tijdperk bent blijven hangen. Als leerkracht wordt het later belangrijk leerlingen erop te wijzen dat alles wat je op het internet doet, onuitwisbaar is en daarom grote gevolgen kan hebben. |
'Sociale revolutie op internet'
Het is inderdaad geen onbekende trend dat het internet steeds meer gebruikt wordt. We kunnen nu zo goed als alles op het wereldwijd web doen. Zo kunnen we thuisbankieren, spulletjes kopen op het internet, contact houden met vrienden, televisie kijken enzovoorts. Maar aan dit alles hangen ook risico’s vast. Daarom vind ik het, net als de anderen, ook een goed idee om gratis infosessies in verband met het internet te houden. Vele jonge gebruikers begrijpen de gevaren van het internet niet. Maar ook iets oudere mensen weten hier nog niet alles over en zouden ook op de hoogte gesteld mogen worden.
Ik ben helemaal niet verwonderd over het feit dat het internet door laaggeschoolden eerder gebruikt wordt als middel om de tijd op te vullen. Dit zijn vaak werklozen of mensen met veel tijd. Uit verveling vullen ze hun dagen door te chatten, gamen en fimpjes op Youtube te bekijken. Hooggeschoolden hebben het internet vaker nodig om informatie in verband met hun werk op te zoeken. Dit wilt echter niet zeggen dat enkel de laaggeschoolden moeten geïnformeerd worden over de risico's van het websurfen, hooggeschoolden moeten ook gepeild worden. |
We kunnen niet meer ontkennen dat internet een deel uitmaakt van ons leven. We komen er elke dag mee in contact, we vertrouwen er dagelijks op dat internet ons de informatie zal verschaffen die we nodig hebben.
Maar ik stel mezelf de vraag of we niet te veel met internet in contact komen. Soms lijkt internet ons leven te beheersen. Denk maar aan facebook. De dingen die ik dagelijks zie. Mensen die de kleinste futiliteiten delen, dingen die zo onbelangrijk en oninteressant zijn, dat we ze al niet meer opmerken. Waarom vinden sommigen dat ze alles van hun leven dienen te delen met de rest van de wereld? Dit zeg ik echter niet om het hele gedoe in belachelijke te trekken, misschien zijn er wel diepere onderliggende redenen. Zijn ze misschien eenzaam? Een ander voorbeeld. Een kennis van mij verwacht een kind. Enkele dagen geleden werd dat 'officieel' gemaakt op facebook. Wil dit zeggen dat facebook een medium is geworden om dingen officieel te maken? Merk op, internet heeft ook een grote plaats in mijn leven, anders zou ik deze voorbeelden niet kunnen opnoemen. Maar misschien moeten we het internet bij momenten laten voor wat het is, en wat meer de tijd nemen om bijvoorbeeld een gezelschapsspel te spelen, ik zeg maar wat. |
Citaat:
Ik twijfel een beetje aan 'de voldoende aandacht naar de gevaren van internet' in secundaire scholen. Het is inderdaad steeds opvallender dat er in lessen gewezen wordt op gevaren van internet, onbetrouwbare bronnen... Maar zolang dit niet beseft wordt door leerlingen, lijkt me dat er de aandacht hiervoor eerder beperkt is. Bij eender welke internetopdracht, huistaak... is wikipedia, het voorbeeld van de onbetrouwbare bronnen, bron nummer 1! Het 'probleem' van niet mee zijn met de tijd, omdat je geen facebook hebt, lijkt mij nog een zeer oppervlakkig probleem rekening houdend met het feit dat er verschillende personen niet over een computer beschikken en dus helemaal niet meer mee kunnen met de evolutie van onze maatschappij. Maar dat zijn uiteindelijk twee andere problemen. Het staat vast dat internet een gigantische invloed uitoefent op ons leven, zie ons hier al maar weer eens typen :rolleyes: . En zoals bij alle vormen van progressie, is het noodzakelijk om zowel te duiden op de de voordelen als nadelen en dat deze informatie open is naar iedereen, eender welke sociale of intelligente klasse. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:30. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.