actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Hoop slinkt voor Nieuw-Zeelandse mijnwerkers (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=32010)

Ingeborg 23rd November 2010 09:08

Hoop slinkt voor Nieuw-Zeelandse mijnwerkers

Hoop slinkt voor Nieuw-Zeelandse mijnwerkers
AP
VRT
ma 22/11/2010 - 07:27 In Nieuw-Zeeland wordt gevreesd dat er doden zijn onder de 29 mijnwerkers die sinds vrijdag vastzitten na een explosie. Er was nog geen teken van leven. Hulpverleners kunnen de mijn niet in.
Sinds vrijdagochtend kon nog geen eten of drinken worden bezorgd aan de 29 mannen die vastraakten. Er is nog steeds grote onzekerheid over de hoeveelheid giftig gas in de mijn na de ontploffing. Daarom kunnen reddingswerkers de mijn niet in.
Hulpdiensten willen een robot in de mijn sturen, maar ze moeten eerst zeker weten dat die geen vonkje kan doen ontstaan dat het gas doet ontploffen. Er wordt ook een schacht geboord om de hoeveelheid gas te peilen en te doen afnemen. Die schacht zou vandaag af moeten zijn, maar ondertussen slinkt de hoop om de mijnwerkers levend bovengronds te krijgen.
MIJN MENING/ Blijkbaar is het tegenwoordig makkelijker en veiliger om in de ruimte te vertoeven als elite, maar een mijnwerker met een nog altijd “minderwaardige job” van deftige bescherming en zuurstof voorzien blijkt nog altijd een moeilijke zaak. “Eens in de put , altijd in de put….”Met de huidige technologie waar men bijna een jaar rond in de ruimte kan leven en werken, moet voor dit mijnprobleem toch betere oplossingen te vinden zijn.

Bron/ De Redactie.be

Mattiaswillems 24th November 2010 09:58

Er is nu al bijna zeker dat de 29 mijnwerkers de ramp niet hebben overleefd. Men moet toch na deze gebeurtenis eens goed nadenken over de veiligheid van de mijnwerkers, eerst Chili en nu dit. Een spijtige zaak!

Nieuw-Zeeland rouwt om 29 mijnwerkers

'De natie is in rouw', meldt de Nieuw-Zeelandse premier John Key, nadat de hoop is verdwenen om de 29 mijnwerkers die al vijf dagen vermist zijn levend terug te vinden. Woensdag vond er een tweede explosie plaats in de mijn.
'Het is een nationale tragedie', zei de premier op een persconferentie. 'We zijn een natie in rouw.' Er is geen hoop meer om overlevenden terug te vinden in de mijn na een tweede explosie, had de politie eerder bekendgemaakt.

'Ik moet spijtig genoeg aan de Nieuw-Zeelanders meedelen dat er een andere, zeer krachtige explosie ondergronds plaatsvond vandaag om 14.37 uur (2.37 uur in België) en dat, door die explosie, niemand het heeft overleefd', zei de commandant van de politie, Gary Knowles, die de reddingswerkzaamheden coördineert. De families verlieten wenend een vergadering met de autoriteiten, die hen het nieuws meedeelden.

De vermisten, tussen 17 en 62 jaar, waren 24 Nieuw-Zeelanders, 2 Australiërs, 2 Britten en een Zuid-Afrikaan. Na de explosie slaagden er slechts 2 mijnwerkers in om lichtgewond weer bovengronds te raken.

De Standaard.be 24/11

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:59.