Turkije boos op kersvers Nederlands premier Rutte.
AMSTERDAM - De Turkse regering vindt de uitlatingen van premier Mark Rutte over Turkse paspoorten discriminerend. Rutte zei woensdag in de Tweede Kamer dat het een punt van discussie was geweest mocht de nieuwe staatssecretaris van Volksgezondheid Marlies Veldhuijzen van Zanten naast haar Nederlands paspoort in plaats van een Zweeds, een Turks paspoort had gehad.
De Turkse minister die verantwoordelijk is voor Turken in het buitenland Faruk Çelik liet weten 'niet in te zien hoe zo'n discriminerende opmerking bijdraagt aan de integratie van buitenlanders in Nederland'. 'Het recht om te stemmen en het recht om gekozen te worden zijn elementaire mensenrechten.' Çelik maakt zich zorgen om de volgens hem groeiende xenofobie en islamfobie in Nederland. 'Terwijl Turkije democratischer wordt en beter omgaat met minderheden, gaat de situatie in Europa juist achteruit.' De opmerking van Rutte over Turkse paspoorten deed een Amsterdammer donderdag besluiten om aangifte te doen van discriminatie. Het openbaar ministerie liet nog dezelfde dag weten de aangifte te seponeren. Volgens het OM is geen sprake van strafbare discriminatie en geniet de premier onschendbaarheid voor uitspraken die hij in de Tweede Kamer doet. De standaard 29-10-2010 Eigen mening: De uitspraak van premier Rutte was wel heel grof ten opzicht van Turkije. Maar het is wel de waarheid wat hij zegt. En natuurlijk kan Turkije hier niet mee lachen maar op dit moment zijn ze in Nederland het beleid rond vreemdelingen aan het herbekijken. Ze hebben een rechtse regering en die regering is ook gekozen omdat ze rechts is. De gemiddelde Nederlander had dus inderdaad niet gestemd voor een politieker met een Turks paspoort. Dat is een feit. Maar dit geld natuurlijk ook voor iemand met Marokkaanse of andere origine. En daarom was het heel onhandig van meneer Rutte om juist het voorbeeld van een Turks paspoort te gebruiken. In elk geval vind ik dat er iets te zwaar getild wordt aan uitspraken van politiekers met hoge functies. Ondanks die functie blijven het mensen. En wees eens eerlijk: wie geeft er nooit eens een domme opmerking?. |
Viky wat je zegt klopt. Toch vind ik dat je als premier moet opletten wat je zegt. Door zo'n opmerkingen te geven, loop je het risico dat er voorvallen gaan plaatsvinden (denk maar aan betogingen,...).
Het is een domme opmerking van de premier, maar toch moet hij opletten. Er zijn altijd van die mensen die heel hevig reageren, en zoals in dit gevan een klacht gaan indienen. Maar ergens moet je die mernsen ook begrijpen. De premier zegt iets, hij is een man met een hoge politieke functie. Dus mag hij zeggen wat hij wilt, want hij is onschendbaar. En hier hebben het veel mensen moeilijk mee. Want de premier is maar een persoon zoals jij en ik, maar heeft wel een hogere functie als jij en ik en moet toch zorgen dat zijn bevolking goed en zonder zorgen verder kan en niet wordt uitgescholden. |
Nick, ik sluit me volledig bij jouw mening aan.
Ik vind het ook niet kunnen dat een politiek hoogstaande meneer zo maar vanalles kan verkondigen zonder daar ook maar voor op de vingers gewezen te worden. Ik ben ook van mening dat we 2x moeten nadenken bij wat we zeggen. Natuurlijk kan je de domme, impulsieve opmerkingen niet vermijden, dat weet iedereen. Maar ik denk dat politiekers hun tekst toch wel tevoren schrijven, dus zouden ze er op z'n minst toch moeten over nagedacht hebben wat ze net gaan vertellen. Ik kan me ook goed plaatsen in het idee van de Turkse premier, ik zou me misschien ook wel aangevallen voelen. Ik zou misschien ook zelf wel denken aan discriminatie. We leven in de dag van vandaag, waar we eigenlijk tolerant zouden moeten zijn voor alle volkeren, ongeacht hoe ze eruit zien/hoe ze zich gedragen/godsdienst... |
Ik vind dat een land als Turkije, dat zelf minderheden discrimineert en ondemocratisch is, hier niet al te veel over moet zeggen. Ze zouden zich beter met de problemen in hun eigen land bezig houden, dan op hun achterste poten te gaan staan als 1000 kilometer verder iets over Turken wordt gezegd.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:43. |