actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Onderwijs (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Eén op de zeven jongeren verlaat school zonder diploma (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=31216)

Wim.Caers 26th October 2010 20:05

Eén op de zeven jongeren verlaat school zonder diploma
 
Eén op de zeven jongeren verlaat school zonder diploma


Meer dan een op de zeven Vlaamse jongeren verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Dat zijn meer dan 10.000 leerlingen per jaar.In 1999 ging het nog om een op de acht leerlingen, bericht het tijdschrift Klasse online.
In Brussel is de situatie nog erger. Daar verlaat een op de vier jongeren de school zonder diploma hoger secundair onderwijs.

'De Vlaamse regering nam zich in 2002 voor om tegen 2010 het aantal ongekwalificeerde schoolverlaters met de helft te verminderen. Dat is niet gelukt. Integendeel, het aantal schoolverlaters lag in 2007 2,4 procent hoger dan in 1999 (van 12,3 naar 14,7 procent)', schrijft Klasse.

Het tijdschrift vraagt zich af waarom Vlaanderen faalt waar Nederland wel scoort, want onze noorderburen slaagden er wel in om meer jongeren op de schoolbanken te houden. In Nederland daalde dankzij een grootschalig project na acht jaar werking het aantal jongeren dat het voortgezet onderwijs zonder diploma verlaat van 70.000 naar 42.000.

Jan Van Damme van de K.U.Leuven suggereert in het artikel van Klasse enkele oplossingen. Zo moet er meer tijd worden gestoken in taalonderwijs in de aanvangsjaren, 'want wie op tienjarige leeftijd niet goed genoeg kan lezen, legt een zware hypotheek op zijn toekomst', luidt het. Daarnaast moet er gebruik gemaakt worden van leerlingvolgsystemen, zodat er vlugger kan worden ingegrepen als het fout loopt.

Bron: www.standaard.be
Datum: 26/10/2010


Eigen mening:
We moeten dringend ingrijpen, want zonder diploma op zak zijn de toekomstmogelijkheden van de jongeren veel beperkter.
Het is de taak van leerkrachten en directie jongeren terug warmer te maken voor school. Dit zal natuurlijk geen gemakkelijke opgave zijn, maar misschien loont het de moeite eens bij onze noorderburen een kijkje te nemen. Zij slagen er immers beter in.

Lieselotte.Busch 26th October 2010 23:07

Bij het lezen van dit artikel was ik erg verbaasd. Ik wist niet dat wij het zo slecht deden ( qua onderwijs )! Ik denk dat wij als toekomstige leerkrachten ons de volgende vraag moeten stellen: 'waarom stoppen deze leerlingen met school?'. En zoals Wim zegt moeten we misschien is kijken waar onze aanpak verschilt met die van Nederland, hieruit een conclusies trekken en iets veranderen aan de huidige aanpak. Ik snap niet dat jongeren stoppen met school als ze nog geen diploma hebben behaald. Waarschijnlijk heeft het te maken met een artikel dat een tijdje terug gepost is geweest namelijk dat ze school saai vinden. En dat ze van enkele lessen het nut niet inzien. Toch vind ik dat hier ( dringend ) verandering in moet komen!

Belinda.Vandenbempt 27th October 2010 10:56

Jongeren die van school gaan zonder eerst een diploma te behalen, komen in de meeste gevallen in de werkloosheid terecht. De VDAB zal in het beste geval deze mensen begeleiden. Wanneer ze geen zicht hebben op werk, zal men op termijn de werkloze verplichten een cursus te volgen voor een knelpuntenberoep.

Ik stel mij de vraag of het dan niet beter is op school zelf een keuze te kunnen maken met het oog op een job die men graag zou willen doen en om dan ook zijn best te doen.

Zoals ik al eerder schreef blijft voor mijn part maar een oplossing, nl. iedereen verplichten een diploma te behalen vooraleer men de school mag verlaten. Het zal iedereen - ook diegenen die liever thuis zouden blijven - motiveren om te studeren. Nu zitten sommige jongeren hun "broek te slijten" op de schoolbanken en meer en meer leerlingen maken van spijbelen een nationale sport. We moeten hen voorbereiden op de maatschappij waarin ze later zullen terecht komen en waar deze attitude niet zal geapprecieerd worden. Zonder inspanningen te leveren kom je er niet en iedereen moet al eens iets doen wat hij/zij niet zo leuk vindt.

jorina 27th October 2010 15:08

Ik vind 1 op 7 toch wel vrij groot. Ik wist niet dat er zoveel jongeren zijn die afstuderen zonder diploma. Dit cijfer moet drastisch veranderen. Het is belangrijk dat jongeren een diploma halen. Zo geraken ze veel sneller aan werk. Misschien zouden de jongeren toch nog iets gemotiveerder moeten geraken, en moeten ze zeker weten wat de gevolgen zijn als ze geen diploma behalen.

Jolien.Cop 27th October 2010 15:41

Eén op de zeven jongeren verlaat school zonder diploma
 
Persoonlijk vind ik dit een zorgwekkend cijfer. Ik had totaal niet verwacht dat het zo drastisch was. Ik denk dat we vooral moeten kijken naar de mening van de jongeren die niet afstuderen. Waarom stoppen zij vroeger met school? Is het omdat zij het beu zijn? Omdat ze willen studeren? Willen ze gaan werken? Als we de antwoorden op deze vragen weten kunnen we misschien proberen om jongeren warmer te maken voor onderwijs. Ten eerste is het de taak van de leerkacht om de les boeiend over te brengen. Toch denk ik ook dat we de leerlingen duidelijk moeten maken dat een diploma echt wel van belang is. Dat het op de arbeidsmarkt heel moeilijk is om zonder diploma aan een job te komen.

Diethe Segers 27th October 2010 19:21

Ik schrik toch van dit hoge aantal! 1 op 7 is toch wel heel veel.
Maar wat gaan deze jongeren doen? Ze gaan -zoals Belinda zegt- in de werkloosheid terecht komen. En daarna? Ze gaan op zoek naar werk, maar zonder diploma is dit bijna onmogelijk.
En als je dan geen werk vindt zal je door de verplicht avondschool moeten volgen voor bepaalde knelpuntberoepen, en dan zit je toch ook terug op de schoolbanken.
Voor zij die niet graag leren bestaat er ook nog altijd het leercontract. Dan gaan ze nog naar school, maar ze werken ook al. En zo raak je ook aan een diploma.

Ik denk dat het de taak van de leerkrachten en de ouders is om de leerlingen/kinderen duidelijk te maken dat een diploma zeer belangrijk is! Zonder kan je bijna niet aan een job geraken.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:56.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.