actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Overige 'milieubijdragen' (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=272)
-   -   Prius slechter voor het milieu dan SUV (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=31207)

wout.vervoort 26th October 2010 13:12

Prius slechter voor het milieu dan SUV
 
Lange tijd bestond er een soort mythe dat de zonnepanelen complete onzin zijn, omdat het produceren ervan meer energie kost, dan ze ooit zullen opleveren, maar die stelling is inmiddels verbannen naar het rijk der fabelen. Evengoed blijkt nu uit een onderzoek dat hybride auto’s in hun hele levenscyclus, dus vanaf fabricage tot aan de ontmanteling, meer energie kosten dan een conventionele auto…

Uit een raport van CNW Marketing Research waarin de resultaten van een tweejarig onderzoek staan beschreven, blijkt ondanks dat de hybride auto’s minder brandstof verbruiken, ze over de gehele linie meer energie kosten dan de conventionele auto’s. Dit komt doordat het fabricageproces een stuk complexer is en ook de recycling een stuk kostbaarder is als gevolg van de gebruikte accu’s, electrische motoren en andere gespecialiseerde componenten.

Men durft bij CNW zelfs te stellen dat sommige grote SUV’s, pickup trucks, busjes en exotische sportauto’s, per kilometer uiteindelijk minder energie gebruiken (rekeninghoudend met de gehele levenscyclus) dan bijvoorbeeld hybride uitvoeringen als de Toyota Prius, Honda Accord en Civic en de Ford Escape.

Natuurlijk zijn de bouwers van hybride auto’s het hier op voorhand niet mee eens. Volgens Toyota is de focus van het onderzoek te beperkt en mist CNW het volledige plaatje. Uit eerdere onderzoeken door de Universiteit van Colorado zou immers al lang gebleken zijn dat de Prius de voorkeur geniet ten opzichte van een normale brandstofauto als het gaat om energieverbruik.

Het is overigens niet de eerste keer dat er vraagtekens worden geplaatst bij de voordelen van een hybride auto. Hybride auto’s zijn doorgaans een stuk duurder, dus consumentenorganisaties vragen zich af of de consument aan het eind van de rit werkelijk meer centen in zijn knip overhoudt.
bron tekst: http://www.autoblog.nl/archive/2006...et_zo_goed_voor

originele bron: http://www.thestandard.com.hk/news_...7550&con_type=1


Eigen mening:
Deze tekst, die trouwens vertaald is van de originele bron (zie bronvermelding) is gebaseerd op een van de vele onderzoeken die allen hetzelfde resultaat uitkwamen. De hybride wagens, die zo enorm geliefd zijn bij onze linkse kameraadjes zijn effectief erger voor onze nog meer geliefde planeet dan de grote jeeps (gas-guzzlers) waar ze altijd over klagen. Zoals bij nagenoeg alle zaken vergaten de mensen naar het gehele plaatje te kijken en staarde ze zich blind op een populaire mediaterm: CO2-uitstoot. Deze is trouwens na water ook de minst gevaarlijke stof die uit de uitlaat van een wagen komt, maar dat ziet de media toch anders.
De reden waarom deze hybride wagens zo vervuilend zijn heeft uiteraard met de productie te maken. Naast het feit dat een Toyota Prius de aarde 3 keer rondreist alvorens in een winkel te belanden, is de Lithium-batterij de grote boosdoener. Lithium-ontginning behoord tot de meest vervuilende processen op deze planeet en daar een Prius-batterij nogal enorm (eigenlijk te groot om rendabel te kunnen zijn) is, kan de wagen deze vervuiling nooit meer goedmaken door een lichtjes lager verbruik dan andere wagens in zijn klasse.
Dus aan alle arrogante hybride hippies die "gewoon hun steentje willen bijdragen": NEEM DE FIETS!!!!!

wim leenaerts 27th October 2010 09:21

Even een nuancering van een 'links kameraadje'.
Hoewel ik bereid ben om aan te nemen dat sommige energievriendelijke maatregelen bij nader inzien toch niet zo milieuvriendelijk zouden zijn (het kapitalisme kan ons wijsmaken wat het wil), ben ik toch even verder gaan zoeken dan dat ene artikeltje waar jij je op baseert.
En wat bleek? CNW Markering Research heeft zijn (haar?) cijfers al moeten aanpassen. Voor de gemakkelijkheid even van de Wikipedia over CNW Marketing Research gecopy/pasted:
Controversy
Citaat:
CNWMR's publication "From Dust to Dust"[13] [1] states that for the 2005 model year a Hummer H2 or H3 (but not the H1) is more efficient in terms of cost per lifetime mile than a Prius. While a Prius is one-third the weight of a Hummer and gets between four and six times better fuel economy, CNWMR argued the Hummer vehicles are built using less costly technology and are driven more over their lifetime. CNWMR calculates most expenses occur during construction and disposal, not during operation. Additionally, their efficiencies are based on Priuses lasting fifteen years during which their owners drive only an average of 109,000 mi (175,000 km)[14] whilst CNWMR expects Hummers to be driven more than 300,000 mi (480,000 km) over their lifespan.[13] Arguments against the claim call the methods of analysis that produced these figures questionable.[15][16][17] CNWMR responded to many of these questions with more details about their methods.[18][19][20]

CNWMR has since added data for 2007-2008 model year cars in the June 2008 release of their "From Dust to Dust" study and the Prius cost per lifetime mile fell 23.5% to $2.191 per lifetime mile while the H3 cost rose 12.5% to $2.327 per lifetime mile.[2] The Prius and smaller hybrids in general now cost less per mile than any large SUV, according to their own data.


De 'cost' waar hier over gesproken wordt, is een omzetting van energiekost in dollars voor de duidelijkheid.
Hier wordt nu de vergelijking met Hummers wel neergehaald, maar ik wil best geloven dat het resultaat bij kleinere en lichtere wagens nog steeds nadelig uitvalt voor de Prius.
Wel spijtig dat zulke technologieën soms hun verwachte potentieel niet kunnen vervullen... Het had mooi geweest als je door de keuze voor je auto echt een verschil kon maken.
Met je laatste stelling ben ik het overigens wel volledig eens. De fiets is nog steeds dé milieuvriendelijke oplossing bij uitstek en door gewoon werk te zoeken in de buurt, heb je geen milieuvriendelijke auto nodig... Hoewel op dagen als deze de fiets nemen verre van aantrekkelijk is :rolleyes:


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:30.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.