actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   Vrachtwagens krijgen alarmsysteem voor dode hoek (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=31129)

Sanne.Brys 24th October 2010 11:08

Vrachtwagens krijgen alarmsysteem voor dode hoek

Vijftig vrachtwagenchauffeurs gaan vanaf maandag een nieuw waarschuwingssysteem uittesten om het aantal dodehoekongevallen te verminderen. De twee nieuwe systemen werken met sensoren en geluidssignalen.

Sinds 2003 zijn dodehoekspiegels verplicht, maar die hebben het aantal slachtoffers niet verminderd. Er blijven namelijk blinde vlekken. "Nutteloos is misschien een groot woord, maar statistisch gezien zijn die spiegels geen succes", klonk het eerder bij staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). Hij installeert maandag de eerste waarschuwingssystemen op de vrachtwagens.

Volgens een Coreliokrant werden de twee systemen - LexGuard en Lisa-2-Alert - ontwikkeld in Nederland en hebben ze daar al hun deugdzaamheid bewezen. LexGuard werkt met sensoren. De chauffeur hoort in zijn cabine een geluidssignaal wanneer personen te dicht naderen. Het andere systeem treedt in werking wanneer vrachtwagens rechtsaf slaan. Dan horen de zwakke weggebruikers een geluidssignaal.

Schouppe hoopt dat de systemen op termijn bijna zestig ongevallen per jaar kunnen voorkomen.

Bron: gva

Mijn mening:
Verkeersongevallen, het is iets dat je elke dag in de krant leest, hoort op de radio of ziet op het nieuws. Daarom vind ik, persoonlijk, elk initiatief om de verkeersveiligheid te doen stijgen en ongevallen te doen dalen, de moeite waard.
De dodehoek, iedereen kent hem wel. Wetende dat er schuin achter je een auto rijdt en deze plots verdwijnt en niet meer zichtbaar is in beide spiegels. Heel gevaarlijk vind ik zoiets, zeker als je dit mee maakt met zwakke weggebruikers, zoals fietsers of voetgangers.
Zelf heb ik een vriend dat terecht gekomen is in de dodehoek van een vrachtwagen. De chauffeur is over zijn voet gereden, waardoor hij enkele tenen is kwijt geraakt en lange tijd in een rolstoel heeft doorgebracht omdat hij geen evenwicht meer had.
Hopelijk werkt dit nieuwe waarschuwingssysteem, zodat ongevallen als dit in de toekomst vermeden kunnen worden.

p4u12767 24th October 2010 14:05

Ik vind dit net als Sanne een heel goed initiatief en hoop dat het resultaat heeft. Een dode hoek van een vrachtwagen is veel groter dan die van een auto en dat beseffen maar weinig mensen. Ik vind dat men kinderen bij de verkeersopvoedingsles hier nadrukkelijk moet op wijzen!Vrachtwagenchauffeurs staan vaak onder grote druk om hun vracht op tijd op hun bestemming te krijgen, moeten vaak heel veel uren kloppen en dan kan ik best aannemen dat de alertheid wat afneemt. Als men dan een hulpmiddel heeft om herinnert te worden aan de dode hoek kunnen we dit alleen maar toejuichen.

Yana Daems 24th October 2010 16:45

Ook ik vind dit een heel goed initiatief. Vele mensen beseffen het gevaar niet van een dodehoek. Snel een vrachtwagen voorbij steken kan fataal zijn.
Als ik aan het autorijden ben, krijg ik het heel benauwd als ik voor en/of achter een vrachtwagen rijd. In vele gevallen staan de chauffeurs onder grote druk om op tijd te zijn, denk aan het just-in-time principe dat door heel wat bedrijven wordt uitgevoerd. Deze chauffeurs zijn meestal heel lang onderweg en daardoor kunnen ze wat minder aandachtig worden.

Zelf ken ik een jongen die een been heeft verloren door een vrachtwagen, dit gebeurde toen hij nog een kind was. Wie de schuldige was, weet ik niet, maar waarschijnlijk waren zowel het kind als de chauffeur een beetje schuldig. Het kind was amper 5 en kon het gevaar nog niet inschatten, de chauffeur had de jongen gewoon niet gezien.

Toen ik de titel van dit artikel zag, wou ik het meteen lezen. Zelf heb ik altijd schrik voor vrachtwagens en daarom ben ik blij dat men een mogelijke oplossing heeft gevonden voor het verminderen van ongevallen die zij veroorzaken. Een kleine aanpassing aan een vrachtwagen kan heel wat menselijk leed voorkomen.

Mortelmans Bart 26th October 2010 18:16

Prachtig voorbeeld van onze technologische vooruitgang. Ik heb dit systeem ook op het nieuws gezien en ik vond het wel verbazingswekend goed. Er brand gewoon een groene zone langs alle kanten van de vrachtwagen en wanneer er iemand in de buurt komt van de dode hoek begint het te piepen en kleurt de kant waar er gevaar is ROOD. Dit is zeker een verbetering op gebied van veiligheid in het verkeer. Of dit ook een vermindering van ongevallen oplevert blijft natuurlijk een vraagteken. Het is niet altijd dat je een beter veiligheidssysteem hebt er minder ongevallen gebeuren, kijk maar naar de spiegels voor de dode hoek. Eerlijk gezegd denk ik dat dit wel positief gaat uitdraaien. Ik vind dat we in de toekomst meer moeten nadenken over aspecten die het verkeer veiliger maken. Elke dag wagen zich duizenden mensen hier in België in het verkeer en jaarlijks gebeuren er spijtig genoeg ook vele ongevallen. Een super oplossing dus, meer kan ik hier niet over kwijt.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:22.