actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Justitie (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=350)
-   -   Levenslang voor schuldige Els Clottemans? (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=31073)

lien.lauwers 21st October 2010 11:52

Levenslang voor schuldige Els Clottemans?

Het assisenhof in Tongeren bepaalt vandaag hoe lang Els Clottemans naar de gevangenis moet voor de moord op Els Van Doren. De strafmaat kan gaan van drie jaar cel tot een levenslange opsluiting.

Patrick Boyen, de openbare aanklager, krijgt als eerste het woord. Hij zal wellicht de maximumstraf vorderen. Daarna is het aan de verdediging. Clottemans advocaten, meesters Vic Van Aelst en Katrien Van der Straeten, zullen de jury vragen mild te zijn gezien haar blanco strafblad en leeftijd.

De jury trekt zich nadien samen met drie beroepsrechters terug om te beraadslagen.

Clottemans riskeert mogelijk ook nog een geldboete, die uitbetaald zal worden aan de burgerlijke partijen.

"In assisen is geen beroep mogelijk", verduidelijkt persrechter Nico Snelders. "Als de wet is geschonden, kan de verdediging wel naar Cassatie trekken. Dat moet dan binnen de vijftien dagen worden beslist."

Bron: Gva online

Motivatie

Ik heb gisterenavond tijden het journaal de uitspraak van het proces live gezien. Aangezien de jury toen met veel overtuiging 2 keer " ja " zei op de vragen of Els Clottemans verantwoordelijk is voor de dood van Els van Dooren en zo ja of ze dit ook met voorbedachte rade heeft gedaan, denk ik dat er een zeer grote kans bestaat dat ze levenslang krijgt. Natuurlijk is dit ook een gepaste straf, als je de gruwelijke feiten bekijkt.

Charlotte Cooreman 21st October 2010 15:52

Ik weet persoonlijk niet goed wat ik hier allemaal van moet denken. Gisteren heb ik het journaal ook gezien en ik had er een dubbel gevoel bij. Een uitspraak doet men natuurlijk niet zomaar, dus waarschijnlijk zal Els Clottemans wel schuldig zijn.

Toch vraag ik me af: wat als zij dit toch niet heeft gedaan.
Aangezien er geen echte bewijzen zijn. Ik vind het raar dat men haar schuldig bevonden heeft als er geen echte bewijzen zijn. Oké zij had een motief en men heeft alles goed onderzocht maar dit zijn geen echte bewijzen. Volgens mij kan het zijn dat men zo ook wel eens vergissen begaat. Dat men onschuldige opsluit en waar zitten we dan? Wat hebben die mensen dan allemaal wel niet meegemaakt en waarom?

Achja, ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Ondanks de uitspraak stel ik me toch nog vragen bij dit proces. We zullen de echte waarheid wellicht nooit weten.

Charlotte Van Helshoecht 21st October 2010 16:33

30 jaar cel voor Els Clottemans

Het hof van assisen in Tongeren heeft Els Clottemans veroordeeld tot een celstraf van dertig jaar voor de moord op Els Van Doren. De jury zag weinig verzachtende omstandigheden, behalve "de gehavende persoonlijkheid" van Clottemans. De openbare aanklager had levenslang gevraagd.

"De feiten zijn bijzonder gruwelijk en zwaarwichtig", las assisenvoorzitter de motivatie van het besluit voor. "Het slachtoffer had geen enkele kans en moet haar naderende einde bewust beleefd hebben. Er zijn geen verzachtende omstandigheden. De beschuldigde is een gevaar naar de toekomst toe."

"Hier hebben twaalf mensen van de jury geoordeeld, die vier weken lang alle pro's en contra's overwogen hebben. We hebben geprobeerd hier een eerlijk proces te voeren", zei de assisenvoorzitter. Hij vertelde Clottemans ook dat ze in cassatie kon gaan, als ze daar aan zou twijfelen.

Dertig jaar is de op één na zwaarste straf die Clottemans kon krijgen, naast levenslang. "Dit is een symbolische vermindering", benadrukte de assisenvoorzitter. Clottemans -die zeker tien jaar zal vastzitten-
luisterde heel gelaten naar de voorlezing van het arrest. Zonder verpinken aanhoorde ze haar straf, waarna ze werd weggeleid. Ze heeft vijftien dagen de tijd om in Cassatieberoep te gaan. (belga/adb/svm)

www.hln.be

laurens.taels 21st October 2010 17:53

Deze uitspraak is een logisch gevolg, rekening houdend met de motivatie die we gisteren al te horen kregen. De vraag die in het onderzoek het meeste speelde was: is zij schuldig of niet? Wanneer het verdict viel dat ze schuldig bevonden werd, konden we de straf al achterhalen.
Dertig jaar cel moeten we met een kleine korrel zout nemen. Nadat ze 1/3de van de straf heeft uitgezeten, zou ze een aanvraag kunnen doen om vervroegd vrij te komen. Dit zou dan nog maar tien jaar betekenen. We moeten ook rekening houden met de periode dat ze al heeft vast gezeten. Deze wordt ook in mindering gebracht met de uiteindelijke straf.
Het wijst er dus op dat Els Clottemans al binnen een kleine tien jaar de gevangenis zal mogen verlaten, mits goed gedrag.

Jolien.Cop 21st October 2010 17:59

Het hof van assisen in Tongeren heeft Els Clottemans veroordeeld tot een celstraf van dertig jaar voor de moord op Els Van Doren. De jury zag weinig verzachtende omstandigheden, behalve "de gehavende persoonlijkheid" van Clottemans. De openbare aanklager had levenslang gevraagd. In haar cel barstte de beklaagde naar verluidt in tranen uit.

"De feiten zijn bijzonder gruwelijk en zwaarwichtig", las assisenvoorzitter de motivatie van het besluit voor. "Het slachtoffer had geen enkele kans en moet haar naderende einde bewust beleefd hebben. Er zijn geen verzachtende omstandigheden. De beschuldigde is een gevaar naar de toekomst toe."

"Hier hebben twaalf mensen van de jury geoordeeld, die vier weken lang alle pro's en contra's overwogen hebben. We hebben geprobeerd hier een eerlijk proces te voeren", zei de assisenvoorzitter. Hij vertelde Clottemans ook dat ze in cassatie kon gaan, als ze daar aan zou twijfelen.

"Symbolische vermindering"
Dertig jaar is de op één na zwaarste straf die Clottemans kon krijgen, naast levenslang. "Dit is een symbolische vermindering", benadrukte de assisenvoorzitter. Clottemans -die zeker tien jaar zal vastzitten-
luisterde heel gelaten naar de voorlezing van het arrest. Zonder verpinken aanhoorde ze haar straf, waarna ze werd weggeleid. Ze heeft vijftien dagen de tijd om in Cassatieberoep te gaan.

In haar cel in het Tongerse gerechtsgebouw barstte Clottemans vervolgens echter in tranen uit. Dat zegt advocate Katrien Van der Straeten, die haar cliënte meteen na de uitspraak ging bijstaan. "Ik denk dat het toch zwaarder weegt als de straf effectief uitgesproken wordt", aldus Van der Straeten. (belga/adb/svm)

Bron: De Morgen

Mijn mening:

Ik vind het belachelijk dat iemand 30 celstraf krijgt om iets dat ze misschien niet heeft gedaan. Er zijn geen harde bewijzen wat voor mij betekent dat de schuld nog steeds niet bewezen is. Ik twijfel er daardoor ook sterk aan of dat Els Clottemans wel degelijk Els Van Doren heeft vermoord. Als een vrouw zo snugger is om geen enkele misstap te doen om een bewijs achter te laten, moet deze vrouw toch ook hebben geweten dat haar situatie perfect paste als de situatie van de dader.

wim leenaerts 21st October 2010 19:17

Als er twijfel is over de schuld en je hebt zoals hier de keuze tussen mogelijk een onschuldige levenslang geven of een schuldige vrijlaten, zou ik het wel weten. Iemand onschuldig opsluiten vind ik veel erger dan een schuldige vrijlaten. Zelfs als ze schuldig is, denk ik trouwens niet dat ze een gevaar voor de maatschappij zou vormen. Het is geen Hans van Themsche hé...
Hoe je iemand tot bijna levenslang kan veroordelen zonder hard bewijs is mij trouwens een raadsel. Is een motief en kennis van hoe een moord te plegen tegenwoordig al voldoende om veroordeeld te worden? Of heb ik iets gemist?

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:17.