"Veiligheid van het spoor is verontrustend"
07:26 De experts die de treinramp in Buizingen onderzoeken, noemen de evolutie van de spoorveiligheid in ons land verontrustend. Vandaag presenteren ze een tussentijds rapport, dat niet positief is voor de NMBS en de politieke verantwoordelijken.
In een tussentijds rapport zijn de experts hard voor de NMBS-top van de afgelopen 30 jaar. Die zou verkeerde veiligheidskeuzes hebben gemaakt en heeft daar koppig aan vastgehouden. De politieke verantwoordelijken hebben ook te weinig geld uitgetrokken voor de spoorveiligheid, hoewel ze op de hoogte waren van de kosten daarvoor, zeggen de deskundigen. Na de treinramp in Buizingen werd beslist om het TBL1+-systeem versneld in te voeren. Maar de experts zijn kritisch voor dat systeem. Vanaf 2014 rijden er veel meer treinen en het systeem zou niet toereikend zijn om het risico op botsingen te doen afnemen. "De politici moeten meer middelen vrijmaken voor spoorveiligheid", zegt David Geerts van de bijzondere spoorcommissie. Datum: 20/10/2010 Bron: De Redactie Eigen mening: Dit is niet bepaald een leuk artikel om te lezen. Zeker niet wanneer je elke dag met de trein naar het werk moet. Ik vind dat de mensen toch wel bedrogen zijn. Eerst is er een treinramp (in Buizingen), dan laat men weten dat er een veiligheidssysteem komt en dan blijkt dit opeens niet uit te halen want het systeem voorkomt geen botsingen. Als we nu eens investeren in een fatsoenlijk spoornetwerk, hoeven we binnenkort niet meer zulke rampen mee te maken. Er was al een poging gedaan maar te weinig geld vrijmaken is dan ook weer geen oplossing. We zouden het van de eerste keer eens goed moeten doen. Nu zijn de risico's gekend en zolang er niets aan gedaan wordt, riskeren iedere dag zo veel mensen hun leven om enkel naar het werk te gaan, gewoon omdat ze met de trein gaan. |
Onveilig spoornetwerk in België
Wat Eva zegt is zeker niet fout.
Elke ochtend vertrekken mensen met een twijfel naar het werk. 'Het zou moeten lukken moest onze trein deze ochtend botsen?!' Het is inderdaad zo dat de regering (voor zover die nog bestaat) een oplossing moet zoeken voor dit probleem. Zoals iedereen ook al wel weet is er al een groot tekort in de staatskas dus ze zullen niet blij zijn als er nu weer heel veel geld moet geïnvesteerd worden in het spoornetwerk van België. Natuurlijk is dit wel van groot belang voor de veiligheid van de Belgische inwoners. Het zal waarschijnlijk weer wel een plan van jaren worden vooraleer België van een veiliger spoornetwerk kan spreken. Het kan natuurlijk niet van vandaag op morgen niet gerealiseerd worden, dat begrijpen de meesten ook wel. Maar moet het echt weer een 10jaren plan worden? Dit vind ook ik jammer. |
'Nieuw remsysteem vanaf 2012 op alle treinen'
Vervotte: 'Nieuw remsysteem vanaf 2012 op alle treinen'
20/10/10 ‘Kans op zware treinongevallen blijft bestaan' BRUSSEL - De installatie van het remsysteem TBL1+ op de Belgische sporen en treinen 'gebeurt met het perspectief op het Europese veiligheidssysteem ETCS' en zou tegen 2012 op de treinen, locomotieven en grootste knelpunten uitgerold moeten zijn. Dat zegt de woordvoerder van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) in een reactie op het uitgelekte expertenrapport over de veiligheid van het spoornet. In hun rapport, dat woensdagvoormiddag in de bijzondere Kamercommissie wordt voorgesteld, schrijven de experts dat de inhaaloperatie met het remsysteem TBL1+, die sinds de treinramp van Buizingen is ingezet, maar ten dele efficiënt is. 'In de jaren negentig en na het treinongeval in Pécrot werd gekozen voor het Europese ETCS', legt de woordvoerder van Vervotte uit. 'Maar er bleken nog problemen aanwezig te zijn, waardoor nu TBL1+ wordt uitgerold. Dat systeem maakt de invoering van ETCS perfect mogelijk, er moeten bij wijze spreken 'enkel' extra bakens en nieuwe software geïnstalleerd worden.' Vanaf 2012 moeten de grootste knelpunten, de treinen en de locomotieven met TBL1+ uitgerust zijn, luidt het. Op de kritiek als zou er decennialang niet genoeg geld voor spoorveiligheid zijn uitgegeven, reageert Vervotte. 'Tussen 2005 en 2012 is er telkens voldoende budget aanwezig, maar dat is of wordt niet helemaal ingevuld. Zo was er tussen 2005 en 2009 tachtig miljoen euro voorzien voor de installatie op de sporen, waarvan er maar 73 miljoen werd uitgegeven.' Redenen voor de onderbesteding zijn onder meer problemen met homologatie die tot uitstel leiden en moeilijkheden om voldoende personeel te vinden. Bron: De Standaard online woensdag 20 oktober 2010, 10u44 Bron: belga Auteur: loa Eigen mening: Ik vind het goed dat het nieuwe remsysteem ingevoerd zal worden in 2012 op de grootste knelpunten. Er wordt wel gezegd dat de kans op zware treinongevallen blijft bestaan. Dat niet al het budget dat beschikbaar wordt gesteld uitgegeven wordt, vind ik niet zo’n ramp. Ik vind het wel raar dat het gedeeltelijk komt doordat er onvoldoende personeel is. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:35. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.