Help, de zestigplusses zijn hier!
Help, de zestigplusses zijn hier!
Soms zijn een paar regendruppels voldoende om een lang voorspelde tsunami te herkennen. Met de vergrijzing is het net zoals met de Chinezen. Pas toen die IBM-computers, Volvo en F.C. Liverpool opkochten, werd de nieuwe macht van het Verre Oosten tastbaar. En pas toen deze week het nieuws enkel ging over ING dat zijn oudere klanten betuttelde, het feit dat maar een derde van de 55-plussers in ons land werkt, Zorgnet dat zich zorgen maakt over commercie in de ouderenzorg en het Comité voor de Pensioenen dat ei zo na een pensioenoorlog met de jongere generatie ontketende, wist je dat de zomer van 2010 de oprukkende macht van 60-plussers concreet had gemaakt. Maar de rode draad was evenzeer dat overheid en privé moeten stoppen met de bevoogding van een groep diverse en actieve individuen. Want het lijkt er sterk op dat veel bedrijven en organisaties ons onnodig willen 'beschermen' op onze oudere dag, terwijl ze daar uiteraard geheel toevallig zelf beter van worden. Hoe leg je anders uit dat je ING-klanten boven de 60 maximaal 1.000 euro per week laat afhalen 'om hen te beschermen'? Een paar extra hindernissen helpen ongetwijfeld deposito's op peil te houden. Merkwaardig genoeg bleef bescherming uit voor zij die meer dan 1.000 euro op hun rekening wilden deponeren. Maar de week was nog niet uit of er stond alweer een nobele ridder op om geheel belangeloos oudere mensen te beschermen. Ditmaal tegen ondernemerschap in de zorg. De baas van Zorgnet Vlaanderen vond het feit dat banken en vastgoedbedrijven investeren in gebouwen voor senioren zorgwekkend. Tiens. We staan toch voor een drastische toename van het aantal ouderen en hebben dus ook pakken meer infrastructuur nodig? Als de overheid hiervoor in haar eentje moet opdraaien dan kunnen u, ik en onze kinderen nog een paar generaties lang het uitdijende gat van 22miljard in onze begroting dichtrijden. Dus, met mijn beperkt verstand denk ik dan: bedankt privé-investeerders om een maatschappelijke nood mee te helpen lenigen. Waar zit het probleem? Gisterenochtend drukte de journaliste op Radio1 de hoop uit dat Zorgnet het 'voor ons in de gaten zou houden en er goed op zou toezien'. Alsof het zaakje toch niet zuiver op de graat is. Maar Zorgnet Vlaanderen hierover interviewen komt neer op in een befaamd Stella-café gaan vragen of ze de nieuwe Maes lusten. Zorgnet Vlaanderen zit in Caritas Catholica en is weliswaar een vzw, maar eentje met 80.000 medewerkers die haar dominante positie in de zorg niet graag ziet afbrokkelen door de intrede van nieuwe investeerders. Zorgnet houdt vast aan 'de christelijke traditie en aan de valorisatie van de waarden die, ook vandaag, tot ethische en soms radicale keuzes dwingen'. Zoals bijvoorbeeld vragen stellen over nieuwe spelers in de sector. Om de senioren te beschermen. Gelukkig is er nog de economische crisis. Die zorgt voor een minibabyboom. Een van de talrijke nieuwe mama's in mijn omgeving verschafte gisteren uitleg bij haar timing: 'Promoties gingen vorig jaar voor een jaartje de koelkast in binnen ons bedrijf. Prompt vonden ik en een pak vrouwelijke collega's dit het uitgelezen moment voor een baby.' De vergroening komt er aan. Hopelijk allemaal nieuwe burgers die voor zichzelf kunnen denken en zelf kunnen beslissen wanneer ze 'bescherming' nodig hebben. Lorin Parys is voorzitter van Flanders DC DS, 06-08-2010 |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:24. |