actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Overige 'milieubijdragen' (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=272)
-   -   Studie geeft mensheid nog 290 jaar (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=30018)

Ian.Sourdeau 11th May 2010 19:20

Studie geeft mensheid nog 290 jaar

Studie geeft mensheid nog 290 jaar

Door de opwarming van de Aarde dreigt een grote hap van onze planeet binnen drie eeuwen te heet te zijn geworden om nog menselijke bewoning toe te laten. Die apocalyptische visie schildert een dinsdag gepubliceerde studie van wetenschappers van de Australische University of New South Wales en de Amerikaanse Purdue University.

Op sommige plaatsen stijgen de temperaturen dermate dat de mens zich er niet meer kan aanpassen of overleven. Het probleem stelt zich acuut, aldus de vorsers, vanaf een gemiddelde globale temperatuurstijging van ongeveer 7 graden Censius. In sommige gebieden komt dat op een stijging met 12°C neer, en wordt menselijke bewoning aldaar onmogelijk. Dat de aarde deze eeuw nog 7 graden verhit, acht professor Steven Sherwood onmogelijk. Het risico dat het verder opbranden van fossiele brandstoffen die stijging tegen het jaar 2300 teweegbrengt, is evenwel des te groter. Sherwood schat de kans op fifty-fifty. Sherwood hekelt het "kortzichtige" onderzoek naar het broeikaseffect, omdat de gevolgen op lange(re) termijn nooit in ogenschouw worden genomen. De studie is gepubliceerd in het Amerikaanse vaktijdschrift Proceedings van de National Academy of Sciences.

Eigen mening
Deze cijfers zijn wel angstaanjagend. Als je steeds hiervoor hoorde dat de mens nog miljoenen desnoods om de echte pessimisten te volgen, duizenden jaren gingen leven. En nu plots nog niet eens 300 jaar. Het baart me ergens wel zorgen. Toch zijn we al zo hard bezig om "groener" te leven haalt het blijkbaar niets uit. Zouden we deze cijfers echt moeten geloven? Hebben we onze wereld ( ook onze voorouders) dan zo naar verdoemenis geholpen?

Bron : Belga

Jeroen Sueten 18th May 2010 23:35

Ik denk dat wetenschappers zich wat minder moeten bezighouden met de gevolgen van de opwarming. Ze zouden beter zoeken naar de specifieke oorzaken (alsook minder sexy pistes zoals zijnde een hogere activiteit van de zon) en dan naar oplossingen zoeken. Waarom de mensheid bang maken? Bied oplossingen en zaai geen paniek.

Jens_Cools 18th May 2010 23:49

Alweer een verontrustend cijfer in verband met onze aarde... maar er zijn er al zovele geweest de voorbije jaren. En toch verontrust het me nog steeds.

Maar er zijn al zovele studies en cijfers meegedeeld de laatste jaren dat ik me afvraag wat er nu allemaal precies van waar is. Dat er een probleem is met onze aarde (dat broeikaseffect heet) mogen we ondertussen wel stellen denk ik.

Soms denk ik wel dat het paniekzaaierij is waaraan vele wetenschappers doen. Maar ook al is dit paniekzaaierij, het opent de ogen van veel mensen misschien wel dat we een foute leefstijl hebben opgebouwd en dat vroeg of laat onze aarde toch vergaan.

Ook al proberen we de laatste tijd met zen allen???? wat groener te leven, het is zeker en vast nog niet genoeg wat we doen om het probleem te bestrijden, laat staan te stoppen.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:01.