actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   In de Marge van het Nieuws (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=7)
-   -   'Voor ons geen flietjes met cullywolsten' (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=29784)

Barst 28th April 2010 02:33

'Voor ons geen flietjes met cullywolsten'

'Voor ons geen flietjes met cullywolsten'

TURNHOUT - Vooral in de Antwerpse Kempen kwamen de voorbije jaren nogal wat Belgische frietkoten in Chinese handen. Resultaat: de Facebookgroep Als ge het woord cuRRyworst niet kunt uitspreken, moete geen frituur openen. De groep heeft al meer dan vijfhonderd fans.

'Al die Chinezen die onze frituren overnemen, moeten eerst de r maar eens leren uitspreken', schrijven ze op hun Facebookpagina. 'Wij gaan geen flietjes, belehappen, cullywolsten en celvela's kopen. Rrrrrrr!'

Het initiatief lokte al heel wat reacties uit, zij het vooral nogal voorspelbare. 'Lekkels van Beckels', schrijft Rajesh Van Gorp. 'Heb zin in flietjes van een echte Belgische flituul', voegt iemand anders eraan toe. Of: 'Nee, wij willen gene kloepoek of lijst bij onze cullywolst.'

Anderen vinden dat de tegenstanders overdrijven. 'Ik vind de pagina discriminerend en heb dat ook al laten weten aan Facebook', zegt bijvoorbeeld Arjoena Van Gerwen (29) uit Turnhout. 'Zelf ga ik geregeld een pak friet eten in De Graatakker in Turnhout, destijds de eerste Chinese frituur in ons land. Ik kan je bevestigen: Chinezen zijn heel vriendelijk en kunnen even goed frieten bakken als hun Belgische collega's.'

'Wij kunnen het zelfs beter', zegt Xiao Dong Zhao (36), die in Turnhout en Oud-Turnhout drie frituren runt. 'Want wij hebben meer ervaring. Alle Chinezen zitten in de horeca. Wij zijn opgegroeid in de keuken.'

Alleen de taal is volgens hem soms een hinderpaal. 'Omdat Nederlands niet onze moedertaal is, praten we niet zo vlot met onze klanten', bekent Xiao Dong, die zelf ook steevast spreekt over flietjes en cullywolsten. 'De r bestaat nu eenmaal niet in onze taal. Chinese kinderen die hier in België geboren zijn, kunnen de r wel uitspreken. Maar voor mensen als ik is het onbegonnen werk.'

Xiao Dong ontkent ook niet dat er af en toe wordt gespot in zijn frituur. 'Vooral dronken klanten durven wel eens grapjes maken over lijst of flieten', zegt hij. 'Eén ding heb ik geleerd: met lachen kun je veel oplossen. En zolang de klanten terugkomen, maak ik me geen zorgen.'

Blog DS, 27-04-2010

Ivan.Verwerft 29th April 2010 18:31

Toch maar wat overdreven, vind ik. Moet je hier nu een facebookgroep voor opstarten? Als je niet naar een Chinese frituur wil gaan, ga er dan gewoon niet heen. Moet je dan serieus een groep oprichten op facebook? ;)

Thomas.Wynants 30th April 2010 14:56

Dit is wel een typisch voorbeeld van de vele groepen die opgestart worden op facebook. Zelfs de meest absurde, onnuttige, ... (zoals deze) groepen worden opgericht. Vrijheid van het gebruik van internet zullen we het maar noemen zeker ...

Jonathan Smets 2nd May 2010 17:17

Het is inderdaad wel discriminerend als je vindt dat mensen van Chinese afkomst geen frituur mogen opendoen. Hier in de buurt hebben enkele Chinezen enige tijd terug ook een frituur overgenomen. (Frituur de statie in Morkhoven, voor wie het wil weten. :D ) Ik moet zeggen dat ze daar echt wel goede frieten hebben. Ik vind ze zelfs beter dan de vorige uitbaters die er in stonden. Ook zijn ze heel vriendelijk en ze schrikken er niet van terug om hun handen uit de mouwen te steken. ( M.a.w je moet niet lang op je bakje friet wachten. ;) )
Natuurlijk is hun taalgebruik soms wel grappig. "Tomaat of cully?" :D Maar om hier nu een probleem van te maken, vind ik veel te ver gaan.

Als je er geen frieten wilt gaan halen omdat er Chinezen inzitten, blijf er dan weg en zit niet te zeveren. Of beter nog voor diegene die zo een mentaliteit hebben, open zelf een frituur, dan zal je vlug genoeg zien dat dit zwaar werk is en niet te onderschatten.

Jente.Roosenbroeck 3rd May 2010 23:22

Citaat:
Orgineel gepost door Ivan.Verwerft
Moet je hier nu een facebookgroep voor opstarten?

Welke facebookgroep en/of -pagina is deze dagen nog serieus?! Er zijn zelfs nog
veel belachelijker groepen. Persoonlijk vind ik ook dat ze met deze reactie de
mensen die moeite doen om echt te integreren in ons landje, belachelijk maken.
Dit is dus echt niet bevorderlijk voor de goede integratie van immigranten. Ik
vind dat we juist deze mensen moeten "belonen" omdat ze echt willen integreren
en moeite doen om onze waarden en normen over te nemen!

Barst 4th May 2010 04:01

Ja en Amen! ;)

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:22.