Tien jaar kommer en kwel
TIEN JAAR KOMMER EN KWEL
CHRONOLOGIE — Oktober 1996: de Antwerpse gouverneur Camille Paulus zegt dat de ring dringend moet worden gesloten om een oplossing te vinden voor de verkeersellende. Het startschot voor een groot mobiliteitsplan voor Antwerpen. April 2000: op een 'staten-generaal' met Antwerpse werkgevers en verenigingen krijgt de Oosterweelverbinding bijna van iedereen steun. Tegen 2005 moet die klaar zijn. December 2000: de Vlaamse regering schaart zich achter het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Dat voorziet in nieuwe wegen en aansluitingen, tramlijnen, fietspaden, enzovoort. Het duurste onderdeel is de Oosterweelverbinding. September 2001: Het studiewerk voor het masterplan begint. Daarvoor richt de Vlaamse regering de Tijdelijke Vereniging Studiegroep Antwerpen Mobiel (TV SAM) op, de voorloper van de BAM. September 2003: de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) moet het Masterplan financieren en uitvoeren. April 2005: een alternatievenstudie, besteld door de stad Antwerpen, zegt dat een tunnel 600miljoen euro duurder zou zijn dan de Lange Wapper (de brug die onderdeel is van de Oosterweelverbinding). September 2005: de Vlaamse regering legt het 'BAM- of Oosterweeltracé' vast in een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP). December 2006: het consortium Noriant wint de aanbesteding van de Oosterweelverbinding en toont een maquette van het project aan de Vlaamse politici en het publiek. De reacties zijn bijna unaniem lovend. 'Elegant en indrukwekkend', zegt Patrick Janssens, SP.A-burgemeester van Antwerpen. Februari 2007: het prijskaartje van de Oosterweelverbinding stijgt zienderogen. De Vlaamse regering legt het plafond van de investeringskosten op 1,85 miljard euro. Maart 2008: de vzw Ademloos gaat de strijd tegen de Oosterweelverbinding aan en roept daarvoor gezondheidsredenen in: fijn stof. Juni 2008: de Vlaamse regering bestelt toch nog een alternatievenstudie. Arup-Sum moet drie tracés vergelijken. Eén tracé is dat van het actiecomité stRaten-generaal, met tunnel in plaats van Lange-Wapperbrug. Maart 2009: Arup-Sum komt met een eigen alternatief, ook met tunnel. SP.A wil plots niet meer van de Lange Wapper weten. De Vlaamse regering beslist dat de BAM een bouwaanvraag mag indienen voor de Oosterweelverbinding, maar de stad Antwerpen krijgt ook een volksraadpleging. Een beslissing wordt zo over de verkiezingen getild. Juli 2009: Na een (nieuwe) klacht van de eigenaar van restaurant Het Pomphuis adviseert de auditeur van de Raad van State om het GRUP voor Oosterweel te schorsen. Het milieueffectenrapport zou niet onafhankelijk zijn opgesteld. Het is wachten op een uitspraak van de Raad. Oktober 2009: Antwerpen stemt de Oosterweelverbinding weg. De Vlaamse regering herbekijkt de werking en toekomst van de BAM, in zeven (!) werkgroepen. 10 februari 2010: de Raad van State vernietigt het GRUP niet. DS, 11-02-2010 |
Tien Jaar Kommer En Kwel
De laatste jaren hoor je bijna niets anders meer dan politieke discussies. Ik vind dat het openbaar vervoer meer uitgebreid moet worden en dat er minder gediscuteerd moet worden over tunnels en lange wappers. Als er nu wat meer geld geïnvesteerd wordt in de NMBS en de Lijn, dan zullen er meer mensen het openbaar vervoer nemen en dan is het probleem van de kilometers file iedere dag ook al wat verminderd.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:31. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.