Jonge automobilisten hebben niets tegen snel rijden
Jonge automobilisten hebben niets tegen snel rijden
Amper een chauffeur op de drie jonger dan dertig vindt snel rijden sociaal onaanvaardbaar. Dat blijkt uit een studie van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). "Dat is een aansporing om onze campagnes nog meer specifiek te richten op deze doelgroep en ook hun mediakanalen te gebruiken", besluit Werner De Dobbeleer, woordvoerder van het BIVV. De studie toont ook aan dat Walen het snel rijden meer afkeuren dan de Vlamingen. 82 procent van de automobilisten in Wallonië meent dat roekeloos rijgedrag levens in gevaar brengt. In Vlaanderen is dat 73,5 procent. Bron: gva (doorverwezen naar: http://www.autokanaal.be/nieuws/aid...l-rijden-2.aspx) Ik vind dit eigenlijk wel eigenaardig. Volgens mij weten zouden de jongeren allemaal toch moeten weten dat te snel rijden een gevaar op de weg betekent? Je geraakt veel gemakkelijker de controle over je stuur kwijt, door de minste kleine afleiding die er is, waardoor heel wat schade kan worden aangericht. Dit is toch niet iets wat men via een tekeningetje moet duidelijk maken??? |
Pakkans omhoog, vaker rijverbod
Pakkans omhoog, vaker rijverbod
Het zit nog altijd niet snor met ons denken over verkeer en veiligheid, leert de BIVV-studie over de attitudes van de Belgen inzake verkeersveiligheid. De grootste problemen zitten nog bij de mannen. Bij de jonge mannen zijn er nog altijd te veel die snel rijden niet fout vinden. Maar één op de drie jonge mannen vindt snel rijden sociaal onaanvaardbaar. Bij de mannelijke veertigplussers zijn er dan weer te veel die niet zwaar tillen aan rijden onder invloed. Bij de jonge mannen zijn er minder die ook zo denken, maar als die zondigen, maken ze wel vaker brokken. Het is goed dat het BIVV zijn campagnes richt op die twee thema's en die twee groepen: op de snelheid en het rijden onder invloed, en op de min-dertigers en de veertigplussers onder de mannen. Het klinkt wat onsympathiek, maar we moeten het mannelijk denken daarover veranderen. Het denken veranderen is op termijn ook de beste investering. Opvattingen en attitudes veranderen is de meest duurzame methode om gedrag te veranderen. Maar niet alleen het denken en de attitudes beïnvloeden het gedrag, ook de schrik om gepakt te worden en het afschrikwekkende van de straf die volgt. En daaraan is in dit land ook nog te werken. Alle landen waar de burgers een goed verkeersgedrag vertonen, zijn landen waar de pakkans hoog is. Nederland is daarvan een voorbeeld; de Verenigde Staten en Canada zijn nog overtuigender op dat punt. Het risico om gepakt te worden voor rijden onder invloed, wordt bij ons zeer laag ingeschat. Slechts acht procent is daar bang voor. Daaraan moet dus gewerkt worden; niet een klein beetje maar erg hard, en niet alleen in de eindejaarsperiode en in de weekends. Het risico om gepakt te worden voor overdreven snelheid wordt hoger ingeschat, maar nog altijd niet hoog genoeg. Vlamingen schatten het risico al wel hoger in dan Walen. De Vlaamse flitspalen zijn daaraan niet vreemd. Doorgaan op dat pad is dus goed. Met de straffen voor wie dan toch gepakt wordt, zit het hier ook nog niet goed. Boetes zijn niet de efficiëntste straf en worden hier op de koop toe vaak niet eens geïnd. Het zou veel beter zijn alle boetes te vervangen door een rijverbod. Het rijverbod moet de regel worden bij verkeerszonden. Niets is een betere straf voor een slechte chauffeur dan dat. Dat moet zeker de regel worden voor rijden onder invloed. En wellicht ook bij snelheidsovertredingen. Maar voor dat laatste is er nog wel een probleem in dit land. Op veel wegen staan er om de vijftig meter borden verstopt met telkens andere snelheidsaanduidingen zonder dat daarin een logica is terug te vinden. Hier met de juiste snelheid rijden, is geen vaardigheidswedstrijd maar een kansspel. En dat ondergraaft de legitimiteit van alle snelheidscontroles en -straffen. DS, 30-12-2009 (Guy Tegenbos) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:56. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.