Honingbijen nog actief in november
Honingbijen nog actief in november
WAGENINGEN - Honingbijen waren in november nog actief. Onderzoekers van Wageningen UR zagen afgelopen maand nog veel bijen rondvliegen met stuifmeel aan hun poten. Normaal zitten ze in de een na laatste maand van het jaar al in de kast. Dat hebben zij zondag laten weten via Natuurbericht.nl. Het stuifmeel is eten voor de larven. Het ging om stuifmeel van de plant witte mosterd. Meestal bloeien er weinig planten in november en is er dus geen stuifmeel beschikbaar, maar deze mosterdplant bloeit in de winter. Boeren gebruiken het gewas als bodemverbeteraar. Winterbijen Als het voedsel in het najaar afneemt, vormen de honingbijen een zogenoemde winterpopulatie. Het broednest wordt kleiner en de bijen die vanaf dat moment worden geboren, heten winterbijen. Deze dieren leven drie tot zes maanden, terwijl zomerbijen vier tot zes weken oud worden. Het verschil is dat winterbijen niets hoeven te doen en daardoor weinig energie verbruiken. Hun enig taak is overleven om in het voorjaar aan het werk te gaan. Moeilijk Normaal zijn er geen larven in de maanden november en december. De beschikbaarheid van stuifmeel zou dit patroon kunnen verstoren. De onderzoekers weten niet wat dit voor gevolgen heeft voor een bijenvolk. De bijen hebben het moeilijk. Volgens bijenhouders was de sterfte onder bijen in Zuid-Holland en Flevoland vorig jaar zes keer zo hoog als in andere jaren. Sommige bijenvolken zouden inmiddels zijn gehalveerd. Wereldwijd De bijensterfte doet zich niet alleen in Nederland voor, maar is een wereldwijd fenomeen. Volgens Amerikaanse onderzoekers is een aantal virussen de oorzaak, die de beschermlaag rond de kern van een cel in het lichaam van de bij aanvallen. Wetenschappers van Wageningen UR zien de varroamijt als de belangrijkste boosdoener. Bezorgd De EU-ministers van Landbouw spraken begin augustus hun ernstig bezorgdheid uit over de sterk toegenomen bijensterfte. De bij is letterlijk van onschatbare waarde. Een enkel bijenvolk bestuift voor 15.000 euro per jaar aan groente en fruit en al met al bestuiven ze in Nederland jaarlijks voor zo'n 750 miljoen euro. In de vrije natuur wordt 80 procent van de planten bestoven door honingbijen. Wereldwijd is twee derde van de voedselgewassen afhankelijk van bestuiving door insecten. Bron: www.Nu.nl Eigen mening: Zo zie je maar weer dat deze beestjes er niet alleen zijn om ons te irriteren maar ook om de wereld op gang te houden. Ik ben eigenlijk helemaal geen bijen vriend maar de natuur zal ze wel voor een goede redens hebben gemaakt dus zullen we er met moeten leven. En te veel bijen die sterven zou ik me niet druk over maken ik zie er in ieder geval nog genoeg... |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:19. |