Google gaat gsm verkopen via internet
Google gaat gsm verkopen via internet
• Zondag, 13 december 2009 • De Tijd Google, veruit de grootste zoekmachine op het internet, is van plan vanaf volgend jaar een eigen gsm op de markt te brengen. Het bedrijf gaat het toestel, de Nexus One, verkopen via het internet. (tijd) - De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal pakte zondag uit met het bericht dat Google van plan is vanaf volgend jaar zelf gsm's op de markt te brengen. De toestellen, die de naam Nexus One meekrijgen, zouden gemaakt worden door het Taiwanese technologiebedrijf HTC. De gsm zou draaien op Android, het besturingssysteem van Google, en het bedrijf zou de gsm's rechtstreeks via het internet verkopen. De koper zal daarna zelf bij een gsm-operator moeten aankloppen. Volgens de Wall Street Journal kregen werknemers van Google de afgelopen dagen een proefversie van Nexus One. Informatie Analisten denken niet dat Google via de verkoop van gsm's via het internet hoopt groot geld te verdienen. 'De internetzoekrobot wil waarschijnlijk vooral de hand leggen op waardevolle informatie over consumenten, informatie die gebruikt kan worden om adverteerders aan te trekken. Dat is een andere strategie dan die die bedrijven als Nokia of Research in Motion toepassen', klinkt het. HTC, de op drie na grootste producent van smartphones ter wereld, en Google wilden zondag het bericht uit de Wall Street Journal niet bevestigen. Mijn mening: Google begint steeds meer macht te verwerven op vlak van communicatie. Ik vind dit niet meer dan normaal als je bedenkt dat over heel de wereld Google gebruikt wordt voor allerhande zoekopdrachten. Naast zijn befaamde zoekrobot, heeft het bedrijf ook een e-mail sevice (G-mail). Met deze gsm heeft Google een nieuw netwerk in handen. Ik heb hier geen problemen mee, maar ik ga niet direct deze Nexus One kopen. Als het praktisch blijkt te zijn en makkelijk in gebruik, zal ik het misschien wel overwegen. Maar ik zou dit toestel zeker niet kopen omdat de naam Google eraan vast hangt. Zo ben ik bijvoorbeeld ook helemaal niet van plan om een iPhone te kopen om dat ze van Apple is. Het valt natuurlijk nog af te wachten of dit wel degelijk gaat gebeuren, aangezien Google noch HTC het bericht willen bevestigen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:29. |