Geen hoofdrol voor Vlaams banenplan
Geen hoofdrol voor Vlaams banenplan
De impact van het nieuwe Vlaamse werkgelegenheidsplan belooft beperkt te blijven. De Vlaamse regering en de Vlaamse sociale partners zijn bijna rond met een nieuw Vlaams werkgelegenheidsplan. Het is de bedoeling dat de onderhandelingen vandaag afgerond kunnen worden. Over de noodzaak van zo'n plan bestaat er niet veel discussie. De prognoses voor de arbeidsmarkt in Vlaanderen zijn ronduit somber. Boven op de 47.000 werklozen die er dit jaar al zijn bij gekomen, zouden er volgend jaar nog eens 50.000 bij komen. Volgens de Vlaamse minister-president, Kris Peeters, ligt er tweemaal 22,5 miljoen euro op tafel voor het banenplan (dat over twee jaar loopt). Daarnaast wil Peeters in totaal 800 miljoen euro uittrekken voor een ‘innovatief' economisch investeringsbeleid. Met het voorgenomen budget zal het banenplan geen wonderen mogelijk maken. Dat beseffen alle onderhandelaars. Bovendien zijn de vakbonden er niet over te spreken dat er tegelijkertijd voor 22 miljoen euro bespaard moet worden op de werkingskosten van de arbeidsdienst VDAB. Toevallig hetzelfde bedrag dat is vrijgemaakt voor het werkgelegenheidsakkoord. Voor de bonden blijft de VDAB een van de belangrijkste hefbomen om werkzoekenden aan een baan te helpen en werkgevers bij te staan bij het invullen van hun vacatures. Zegt ACLVB-secretaris Hugo Engelen: ‘De alarmerende stijging van de werkloosheid resulteert in meer werkzoekenden en meer bemiddelings- en begeleidingsopdrachten. De wachttijden voor opleidingen zijn in het voorbije jaar verdubbeld, terwijl het net in tijden van laagconjunctuur heel belangrijk is dat werklozen de kans krijgen om zich bij te scholen.' Gaat het dan om een vestzak-broekzakoperatie tussen de VDAB en het banenplan? Niet echt. Het banenplan gaat over meer dan de werking van de VDAB alleen. Met name over een bijsturing (‘efficiënter gebruik') van de tewerkstellings- en opleidingspremies die de Vlaamse overheid aan de bedrijven geeft. Concreet gaat het over de ondersteuningspremie die een werkgever krijgt bij de aanwerving van een persoon met een handicap, over de tewerkstellingspremie 50+ die een werkgever moet aanzetten om ouderen aan te werven en over het systeem van individuele beroepsopleiding in de onderneming (IBO). Voor de VDAB houdt het banenplan een verscherpte opdracht in om maatwerk te leveren bij de begeleiding van de verschillende groepen werkzoekenden. Daarover zegt Kris Peeters: ‘De VDAB gaat dus zijn bestaande werking moeten aanpassen.' Bron: De Standaard 10/12/2009 Ik vind het nogal gek dat in een tijd waarin de nood aan een goede baneninvulling en begeleiding van de werkzoekende belangrijk is, men gaat besparen op de instelling die deze taak vervult; de VDAB. Uiteraard is het goed dat er geld wordt uitgetrokken voor een efficiënter gebruik van de tewerkstellings- en opleidingspremies, maar daar los je de problemen ook niet mee op. Een bedrijf dat een extraatje krijgt bij het aanwerven van iemand die minder productief is, is eigenlijk gewoon een compensatie van het verlies. In plaats van te bezuinigen op de VDAB, zou men hen beter nog meer budget geven, en daar bovenop ook nog eens geld uittrekken voor de tewerkstellingspremies. Volgens mij zijn werknemers en werkgevers hier op dit moment meer mee geholpen dan met de effecten van het zogenaamde 'innovatief economisch investeringsbeleid' die pas over enkele jaren zichtbaar zullen zijn... |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:43. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.