Klimaattop in Kopenhagen stoot ruim 40.500 ton CO2 uit
De meer dan 15.000 aanwezigen op de klimaatconferentie in Kopenhagen veroorzaken minstens 40.500 ton koolstofdioxide. Dat schat het klimaatsecretariaat van de Verenigde Naties.
Het grootste deel van die uitstoot is een gevolg van de aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Daarbij komt nog het energieverbruik tijdens de top en het afval, hotelonderkomens en lokaal transport. Maar de Deense gastheren willen de top klimaatneutraal maken en ze vragen daarvoor de hulp van de gasten. De delegaties wordt gevraagd leidingwater te drinken om het gebruik van plastic flessen te beperken en het openbaar vervoer te gebruiken. Zo staan er ook 200 fietsen ter beschikking. Het congrescentrum zelf spaart dankzij de nieuwste technieken 20 procent energie uit. Voorts zal er gepoogd worden de papierberg in te perken. Zo is er geen -op een conferentie obligate- overvloed aan brochures. Aangezien al die maatregelen nog onvoldoende zijn om CO2-neutraal te zijn, heeft Denemarken beslist 700.000 euro te storten voor een klimaatproject in Dhaka, waar 20 oude steenovens vervangen worden door energie-efficiënte ovens. Eigen mening: Ze proberen het neutraal te maken door middel van 200 fietsen. En er zijn 15000 aanwezigen... Daar sta ik wel wat van te kijken. Ze proberen dan ook nog andere middelen uit maar dit maakt volgens mij niet veel uit. Het is ook raar dat Denemarken wil inversteren in Dhaka. Ze investeren misschien beter in andere zaken waarbij ze Europa meer centraal zetten. Bron: http://www.hln.be |
Voor een keer moeten we neigen naar het utilarisme. we moeten de morele waarde van een handeling afmeten aan de bijdrage die deze handeling levert aan het algemeen nut. Met andere woorden, het doel heiligt de middelen. de uitstoot die deze klimaattop produceert is niet in verhouding met de vermindering van uitstoot die het teweeg zal brengen! Blijkbaar hebben sommige mensen niets beter te doen dan wat cijfertjes optellen en rondbazuinen hoe slecht anderen wel niet bezig zijn.
|
foutje van mezelf
Citaat:
dit moet Utilitarisme zijn. mijn excuses |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:24. |