actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Bijna helft treinreizigers komt te laat aan (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=28244)

ellen.snoeckx 7th December 2009 17:40

Bijna helft treinreizigers komt te laat aan
 
Bijna helft treinreizigers komt te laat aan
maandag 07 december 2009
De Standaard

vum
BRUSSEL - Bij een stiptheidsmeting in oktober kwam 48 procent van de treinreizigers met een vertraging van minstens zes minuten op de eindbestemming aan. De vertragingen zijn licht toegenomen in vergelijking met vorige jaren. Dat blijkt uit de resultaten van de stiptheidsmeting die door de reizigersorganisatie TreinTramBus werd georganiseerd.

TreinTramBus meet de vertraging van de reiziger, dit in tegenstelling tot Infrabel die de vertraging van de treinen meet. 903 respondenten registreerden gedurende de maand oktober in totaal 7.500 treinritten, 21 procent van de reizigers moest minstens één keer overstappen. Wie in de spits naar Brussel reist, heeft meer dan gemiddeld te maken met vertragingen: 63 procent arriveert met minstens zes minuten vertraging.

Aansluitingen blijven volgens de reizigersorganisatie een pijnpunt. Wie moet overstappen, mist in 14 procent van de gevallen zijn aansluiting, en moet soms tot een uur of zelfs langer wachten op de volgende trein. TreinTramBus vraagt de NMBS en Infrabel dan ook om iets langer op een aansluiting te wachten dan vandaag het geval is. Volgens de organisatie zijn er echter indicaties dat treinen vanaf 13 december minder dan voorheen zullen wachten op aansluiting.

TreinTramBus erkent wel dat de NMBS en Infrabel sterk geïnvesteerd hebben in een verbetering van de informatie aan de reizigers.

Mening:
"rijdt vaker met het openbaar vervoer" zeggen ze dan... Ik erger me er telkens enorm aan als het openbaar vervoer (trein, bus, ...) te laat is. Ik begrijp wel dat er eens ergens een vertraging kan oplopen, maar dat gebeurt enorm vaak. Ikzelf moet elke dag met de trein en de bus naar school komen en terug. En ik merk al elke week dat vanaf 17u de bussen te laat zijn. Soms zelfs een half uur te laat, waardoor ik mijn trein mis en dus kei laat thuis ben. Als dat 1 keer gebeurt, oké dan, maar dit is echt elke week. Dit kan niet meer. En die veranderingen vanaf 13 december? Tja men trein of bus missen zal ik niet meer doen aangezien ik nu elke keer 45 minuten zal mogen wachten tijdens het overstappen *zucht*.
"Met het openbaar vervoer ben je sneller want zo vermijd je files..." Ja, amai...
Maar ik vind het openbaar vervoer een heel goed idee, het is milieuvriendelijker, voor iedereen toegankelijk, meestal een goede verbinding, ... Maar ze zullen toch eens moeten leren om op tijd te komen.

Julie Hensels 7th December 2009 18:10

Ik ken die frustraties. Ik ben 6 jaar lang met de bus naar school gegaan en net zoals Ellen al opmerkte, vanaf 17u werd het openbaar vervoer een soep. Zowel bussen als treinen. Vorig jaar heb ik 2 maanden de trein heen-en-terug genomen naar Antwerpen. Een rechtstreekse trein zorgde niet voor veel problemen, maar als ik moest overstappen in Herentals, heb ik méér dan één keer vertraging gehad.
Ik ben wel een voorstander van het openbaar vervoer en ik vind het heel jammer dat ik er nu geen gebruik van maak (wegens ‘onpraktisch’). En net zoals het artikel al vermeldt, is de informatie voor de reiziger er sterk op vooruit gegaan, denk maar aan ‘Railtime.be’.

Kimberly.Nuyts 7th December 2009 19:11

Inderdaad een veelvoorkomend probleem. Ook ik heb hier reeds voldoende mee te maken gehad. Ik ben dit jaar twee maand met de trein naar Antwerpen geweest. Elke dag op en af. Wel in die twee maanden tijd heb ik zeker 3 "te laat briefjes" moeten gaan halen. Enkel en alleen al op mijn weg naar Antwerpen. Bij mij ging het dan over vertragingen van 15 tot maar liefst 75 minuten.

Vaak was het probleem dan ook dat de treinen overvol zaten. Mensen die amper op en af de trein kunnen. De NMBS heeft wel beloofd om op drukke trajecten dubbeldeks treinen in te leggen. Het is te hopen dat de verbinding Neerpelt - Antwerpen daarbij hoort.

Communicatie blijft toch wel een probleem vind ik persoonlijk. Als je op de trein vastzit omdat deze een defect heeft of omdat er een probleem is met het spoor dan wordt je vaak amper ingelicht. Al denk ik wel dat dit niet zo zeer te maken heeft met het treinpersoneel. Vaak weten zij ook van niets.

Ook met de bus ondervind ik vaak problemen. Bussen die vaak te laat zijn (tenzij je zelf eens 2 minuten later bent) en ook deze zijn vaak overbevolkt. Op deze trajecten is het aangeraden om frequentere tijdstippen te rijden.

Openbaar vervoer meer gebruiken, allemaal goed en wel, maar zorg er dan voor dat het praktischer en gebruiksvriendelijker wordt.

stef.ven 7th December 2009 20:33

Citaat:
Orgineel gepost door ellen.snoeckx
[U][B]
Mening:
"rijdt vaker met het openbaar vervoer" zeggen ze dan... Ik erger me er telkens enorm aan als het openbaar vervoer (trein, bus, ...) te laat is. .


Daar sluit ik me volledig bij aan.
En als klap op de vuurpijl beslist het personeel om geregeld ook eens een keertje te staken :banghead:
Daarmee raken ze de werkende mens veel meer dan hun bazen.

Hoog tijd voor wat veranderingen bij het openbaar vervoer!

jana dua 7th December 2009 21:14

Het openbaar vervoer
 
Ik denk dat iedereen nu wel weet dat je op het openbaar vervoer niet kunt vertrouwen. De trein te laat of afgeschaft, de bus te laat of te vroeg, een staking,... we moeten het allemaal maar slikken als pendelaars. En het grootste probleem hier is dat er geen concurrentie is. Klanten kunnen niet overstappen op een andere maatschappij want er zijn geen andere maatschappijen.
Het is soms echt schandalig!
Voor elke keer een trein of een bus te vroeg of te laat is, zouden er boetes betaald moeten worden. Het zou snel gedaan zijn!

didier.dillen 7th December 2009 21:36

Citaat:
Aansluitingen blijven volgens de reizigersorganisatie een pijnpunt. Wie moet overstappen, mist in 14 procent van de gevallen zijn aansluiting, en moet soms tot een uur of zelfs langer wachten op de volgende trein. TreinTramBus vraagt de NMBS en Infrabel dan ook om iets langer op een aansluiting te wachten dan vandaag het geval is.



Ikzelf behoor tot die 14%. Wanneer je de trein neemt, en je moet verschillende keren overstappen, zit de kans er dik in dat je volgende trein al gewoon vertrokken is. Zo heb ik eens anderhalf uur op een volgende trein moeten wachten. Hier zou men toch iets aan moeten proberen te doen, heel simpel: de treinen iets langer laten wachten.. Ik kan me wel voorstellen dat dit niet zo evident is.
Ik ben wel NIET van het standpunt dat 'men het openbaar vervoer niet kan vertrouwen'. Ik kan me heel goed voorstellen dat het een hel is voor deze diensten om alle tijdstippen en uurregeling correct op te volgen. En wanneer de bus die ik moet nemen iets te laat is, vind ik dit persoonlijk niet zo'n ramp.
Beter te laat dan te vroeg, toch?


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:49.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.