Terreinwagen bepaalt lot van Opel Antwerpen
Terreinwagen bepaalt lot van Opel Antwerpen
donderdag 26 november 2009Auteur: Frederic Petitjean BRUSSEL - Als Opel Antwerpen van GM een kleine SUV mag bouwen, blijft het jobverlies in de fabriek beperkt tot 750 mensen. Komt de auto er niet, dan gaat de site dicht. Van onze redacteur Pas binnen twee tot drie weken zou er duidelijkheid komen over het lot van Opel Antwerpen. De toekomst van de fabriek is volgens GM-topman Nick Reilly ‘onzeker', maar GM wil wel een werkgroep de kans geven om ‘alternatieven' te zoeken voor de site. Daarmee wordt waarschijnlijk verwezen naar een oude belofte van GM om in de Scheldestad een kleine terreinwagen te gaan bouwen. Rudi Kennes (ABVV) zegt na afloop van het overleg gisteren ‘niet ontgoocheld' te zijn. Hij wijst erop dat GM bereid is de mogelijkheden voor de Antwerpse fabriek door te nemen en dat de werkgroep — die destijds werd opgericht met kandidaat-overnemer Magna en waarvan hij zelf lid is — nieuw leven wordt ingeblazen. Het cijfer van de 2.321 jobs dat wordt geciteerd, verwijst volgens Kennes naar het aantal werknemers in de Antwerpse productie. ‘Het gaat om het aantal jobs dat mogelijk op de helling staat', nuanceert de vakbondsman. Voorts wijst hij erop dat 84 procent van de capaciteit die GM wil afbouwen in Duitsland of België ligt. Kennes herhaalt zijn vertrouwen in het Antwerpse ondernemingsplan. ‘Er is woensdag gezegd dat alle onderhandelde overeenkomsten met Magna moeten blijven gelden. En daarin staat dat als het plan positief is, het automatisch wordt geïmplementeerd', maakt hij zich sterk. De vakbondsman haalt echter tegelijk uit naar Opel. ‘De vrijgegeven informatie is gebrekkig en ontoereikend. Dit strookt niet met de Europese wetgeving over informatie en consultatie. Zolang de informatiefase niet is afgerond, willen wij geen consultatie opstarten.' Kennes zegt nog dat de vakbonden naar Europa stappen om dat aan te klagen. Reilly hoopt met de herstructurering op jaarbasis 265 miljoen euro te besparen op personeelskosten. Ook in overbodige managementlagen zal geschrapt worden en het hoofdkwartier verhuist van Zürich naar Rüsselsheim. De maatregelen moeten vermijden dat Opel tegen het einde van het eerste kwartaal door zijn liquide middelen van 2,5 miljard dollar zit. De sanering zal GM zo'n 3,3 miljard euro kosten. GM hoopt dat de Opel-landen een deel van dat geld zullen ophoesten. Eigen Mening: Het zou goed zijn als deze suv zou kunnen gebouwd worden in Antwerpen. Als er minder jobs verloren geraken dan zullen er ook minder mensen in financiële crisis belanden. Ik vind ook als deze belofte is gedaan dat deze ook moet opgevolgd worden. Maar ik heb het gevoel dat opel Antwerpen gaat sluiten en dat alle mensen aan de deur worden gezet. |
GM slikt garanties Opel Antwerpen in
GM slikt garanties Opel Antwerpen in
24/11/09 General Motors geeft niet langer garanties over de bouw van terreinwagens in de Opel-fabriek in Antwerpen. Het bedrijf had die investering nochtans beloofd aan toenmalige Belgische premier Guy Verhofstadt. "Dit kan niet," reageert Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) Volgens Reilly was die zogenaamde toezegging enkel gedaan in een krantenartikel. Minister-president Peeters had maandag een onderhoud met Reilly en stak achteraf zijn woede om die uitspraak niet weg. "Het ging bij die belofte om een engagement tegenover de Belgische premier. Dat nemen wij hier ernstig en daar kan je dus niet zomaar lichtzinnig overheen stappen." GM Europa legt eind deze week een ondernemingsplan voor, bevestigde de Europese topman Nick Reilly bij zijn bezoek aan de Europese Commissie maandag. In dat plan zal ook het lot van de diverse vestigingen staan. Daarna weet ook de Antwerpse fabriek waaraan ze toe is. Antwerpen kreeg destijds de bouw van twee SUV's toegezegd. Ze zouden komen ter vervanging van de Astra-productie die nu nog in de Scheldestad zit. Het project is tijdens de afgelopen maanden evenwel in de schuif terecht gekomen en GM Europe heeft die garanties nu ingeslikt. Woensdag duidelijkheid? Woensdag zal GM zijn plan voor Opel/Vauxhall toelichten aan het stuurcomité, waarin onder andere de vakbonden vertegenwoordigd zijn. Mogelijk zal er dan eindelijk duidelijkheid zijn over de toekomst van de fabriek in Antwerpen. Later volgt nog een Europese ondernemingsraad waar de plannen worden besproken. http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/...ntwerpen-2.aspx Volgens dit artikel komen de SUV’s er niet. Als dit waar is gaat je gevoel nog wekelijkheid worden Marijn. Maar blijkbaar weet je nooit met GM, ze veranderen zo vaak van gedachte en strategie. We kunnen enkel speculeren over wat er nu gaat gebeuren. De tijd zal het uitwijzen. Thibaut Verrelst |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:59. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.