actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   China (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=348)
-   -   Chinese burgers met klachten over overheid belanden in illegale cellen (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=27059)

jillie.dams 16th November 2009 12:37

Chinese burgers met klachten over overheid belanden in illegale cellen

Chinese burgers met klachten over overheid belanden in illegale cellen

BRUSSEL - Volgens Human Rights Watch belanden per jaar duizenden Chinezen in illegale gevangenissen.
Het zal je als eenvoudige Chinees maar overkomen: je volgt de officiële politiek die burgers aanmoedigt om corruptie en wanbeheer aan te klagen, je trekt naar Peking om je gram te halen, maar daar word je op straat ontvoerd en in een geheime cel gesmeten precies omdat je klachten had.

Volgens de internationale mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch belanden jaarlijks enkele duizenden onschuldige burgers om die reden in de geheime gevangenissen. Ze kunnen geen contact meer hebben met de buitenwereld en ze staan bloot aan de willekeur van de bewakers. Vele getuigen vertellen over afranselingen en mishandeling, sommige vrouwen rapporteren dat ze tijdens hun illegale detentie verkracht werden. HRW heeft getuigenissen van ex-gedetineerden die zeggen dat ook kinderen werden opgesloten, die samen met een ouder werden ontvoerd.

De Chinese regering, die dit jaar al twee keer op het bestaan van de geheime gevangenissen is gewezen, ontkent het bestaan ervan. Zij kan ook moeilijk anders, want de laatste vijf jaar heeft de overheid de burgers aangemoedigd om slecht overheidsbeleid aan te klagen. Als op lokaal niveau hun klachten niet ernstig worden genomen, kunnen ze in Peking hun gram komen halen, dat is de officiële beleidslijn. Volgens officiële Chinese statistieken hebben de ombudsdiensten tussen 2003 en 2007 ruim tien miljoen klachten en vragen gekregen.

Maar de toestroom van ontevreden burgers in Peking is voor de regering ook een maatstaf om het beleid op lokaal niveau te meten. Lokale beleidsverantwoordelijken over wie te veel klachten binnenkomen, worden gestraft. Dat blijkt uit interne overheidsdocumenten waarop Chinese mensenrechtenactivisten de hand hebben kunnen leggen. Lokale politici verliezen punten tijdens hun evaluaties als blijkt dat de klachten over hun beleid blijven aanhouden. Dat kan hen een loonsverhoging of promotie kosten.

Volgens HRW huren de lokale politici zware jongens in om hun streekgenoten die naar Peking zijn afgezakt om wanbeleid aan te klagen, het zwijgen op te leggen. De ontvoerders, die burgerkleding dragen, brengen de klagende burgers naar geheime cellen in hotels, shoppingcentra of ziekenhuizen om ze er een maand of langer op te sluiten. Met geweld, intimidatie of slaapdeprivatie maken ze de mondige burgers duidelijk dat ze beter geen klachten over de lokale politicus formuleren.

De ontvoerders en de eigenaars van de geheime gevangenissen worden goed beloond, aldus HRW. Lokale politici zouden bereid zijn om tweehonderdvijftig dollar per ontvoering te betalen en twintig tot dertig dollar per dag voor een cel.

HRW eist dat China een einde maakt aan deze illegale detentiepraktijk, omdat ze een ernstige inbreuk tegen de mensenrechten vormt.

De mensenrechtenorganisatie vraagt dat de Amerikaanse president Barack Obama, die zondag begint aan een vierdaags bezoek aan China, de schending van de mensenrechten in China aan de kaak stelt.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...d=mensenrechten

Eigen opinie:
Ik vind dit echt een regelrecht schande. Ok, het is blijkbaar een soort traditie in China maar dit gaat er wel over volgens mij. Zij hebben geen enkele vrijheden qua mening en gedachten. Ze worden zelfs gestraft als ze ook maar iets verkeerd denken over de overheid. Ik kan mij echt niet inbeelden dat dit ook in België toegepast wordt. Zoveel onschuldige mensen in de gevangenis, die dan ook nog misbruikt worden. Dit is zoals HRW heeft verklaard, een echte ernstige inbreuk tegen de mensenrechten en hier moet dringend iets aan gedaan worden

lisa.dens 16th November 2009 15:10

...

Dit is onmenselijk. Je wordt opgepakt door de overheid als je klachten hebt over de overheid? Ik vraag me af wat de politiekers hier bij denken. Keuren zij dit echt goed of worden zij ook onder druk gezet? Want in dit artikel gaat het dan wel over de mensen die onterecht opgesloten en mishandeld worden, wat met de politiekers? Het kan toch niet dat ze dit allemaal goedkeuren? Als dit het geval zou zijn moet hier inderdaad dringend iets aangedaan worden.

Eveline.Vanderheijden 19th November 2009 11:01

China is nog altijd een volksrepubliek. En dat wilt zeggen communistisch. China is een éénpartijstaat, de volledige macht ligt bij de communistische partij. Andere partijen hebben dus weinig of niets te zeggen tegen deze praktijken.

Ik denk ook dat er vaak geen weet is van zulke zaken. Inwoners en partijen krijgen zo een censuur op binnekomende informatie dat wanpraktijken amper aangekaart worden.

Recent voorbeeld:
Barack Obama en de president van China, Hu Jintao hielden toespraken voor de Chinese televisie. Uit de toespraak van Obama werd zelfs gecensureerd. Hij pleitte er voor een vrij internet zonder censuur. (Wat dus achteraf gecensureerd werd.)

Artikel van Obama in China.
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=27153

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:44.