Akkoord over kilometerheffing in Nederland
NEDERLAND — DEN HAAG (ANP) - Vanaf 2012 wordt in Nederland geleidelijk een kilometerheffing ingevoerd. Het begintarief is 3 eurocent.
De kilometerheffing begint in 2012 met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat de Nederlanders tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012. Eerst zijn vrachtwagens aan de beurt, vanaf ca. 2014 personenwagens. Bij de invoering van de kilometerheffing gaan de wegenbelasting en de aanschafbelasting verdwijnen. Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen. Alle gewone personenauto's en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt. Ook buitenlandse wagens zullen de heffing moeten betalen, maar die regeling gaat pas binnen negen jaar in. bron: De standaard (zaterdag 14 november 2009) Eigen mening Op zich geen slecht idee vind ik. Zo zullen de mensen minder gaan rijden met de auto omdat ze moeten betalen voor het gebruik van de wegen. Want geld is toch iets wat de mens niet kwijt wil. Dit komt het milieu ten goede. Anderzijds is het logisch dat men betaalt voor het gebruik van de wegen. Deze gaan na een tijd kapot omdat er teveel wordt opgereden. Met deze "inkomsten" kunnen ze de slechte wegen eventueel maken en door deze inkomsten zullen de mensen minder gaan rijden omdat het 'extra' geld kost zoals ik zojuist vermeld heb. Men zou het overal in Europa moeten invoeren want anders is er verwarring in welk land je kilometerheffing moet betalen of niet. Zeker België moet dit invoeren want wij hebben een zeer druk wegennetwerk wat onze wegen niet ten goede komt. |
Ik ben hier helemaal niet mee akkoord.
Waar blijven ze het toch halen? We moeten al zoveel belastingen betalen, waarmee ze onder andere de wegen "vernieuwen". Ik denk niet dat dit invloed zal hebben op het rijgedrag van de mensen, ze kunnen het autogebruik niet meer missen. En waarschijnlijk als het puntje bij paaltje komt, betalen we toch meer dan anders. |
Kilometerheffing in Nederland
Ik ben hier helemaal niet mee akkoord. We moeten al voor zoveel zaken geld betalen en dan zouden we ook nog eens per kilometer die we met de auto rijden geld moeten betalen, dit vind ik niet kunnen. Hebben ze zich al eens afgevraagd wie hier weeral het slachtoffer van zal worden? Wel dat antwoord is duidelijk: de werkende mens. Want zij moeten dikwijls op verplaatsing gaan werken in grote steden. Er zijn dan waarschijnlijk mensen die zeggen: "neem dan het openbaar vervoer" maar dat is, naar mijn mening, ook heel duur. Bovendien ben je minder vrij want je moet er steeds voor zorgen dat je de trein of de bus niet misloopt. Wanneer je dit overkomt moet je dikwijls een uur wachten tot de volgende bus of trein aankomt. Als men dan toch zou overwegen om zoiets in België in te voeren zou ik de invoering van een vignet een veel betere oplossing vinden.
In het artikel zegt men dat men dit gaat controleren aan de hand van een gps-apparaatje dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Als dat zo is, dan kan je helemaal niet meer spreken over privacy. Ze weten tot in de kleinste details waar je overal geweest bent. In sommige gevallen kan dat natuurlijk wel handig zijn, om alibi's van misdadigers en verdachten te controleren maar ik denk dat mensen het absoluut niet leuk zouden vinden als men wist wanneer en waar je naartoe gereden bent met je auto. |
Citaat:
In het artikel staat nochtans dat de wegenbelasting en aanschafbelasting afgeschaft worden, dus ik geloof die minister uit Nederland wel als hij zegt dat 59% minder zal moeten betalen. Heel veel mensen (bejaarden bijvoorbeeld) hebben wel een auto, maar gebruiken die nauwelijks. Die zullen dus nu veel minder moeten betalen, want wanneer zij vroeger belast werden op het hébben van een auto, gaat het nu over hoevéél er met die auto gereden wordt, en dat is eerlijker vind ik. Langs de andere kant had ik helemaal nog niet stil gestaan bij dat gps-apparaatje in elke auto. Dat is inderdaad, zoals Elise zei, een grote inbreuk op een mens zijn privacy. Het is ook opvallend hoe weinig aandacht daar aan besteed wordt in de berichtgeving en tijdens persconferenties. Er wordt voornamelijk gefocust op de geldzaken (dat het minder gaat kosten voor meer dan de helft van de inwoners, etc...) alsof men doelbewust de focus van die gps-toestanden weghoudt.... Je weet wel, Big Brother is watching you en zo... Hmmm, complot-theoretici, ga uw gang! :) |
Haha, zou je dan kunnen zeggen dat iedereen als plaatselijk verkeer kan worden beschouwd? :) Ik vind het nogal een domme regeling. 3 eurocent is niet veel, maar ik moet er geen tekeningetje bij maken om te laten zien hoeveel een auto je nu op 1 jaar tijd kost!
En waarom enkel in Nederland? We zijn toch een Europeese Unie, dus dat betekent dat we binnenkort hopelijk niet allemaal een kilometerheffing gaan moeten betalen... Over de vervuiling (de kilometerheffing is goed voor het milieu want mensen rijden minder) wil ik ook nog even iets kwijt. Volgens mij gaat dit weinig tot niets bijdragen tot de luchtvervuiling, omdat ten eerste: mensen niet zo super veel minder gaan rijden en ten tweede: er is nu al zoveel geld, tijd en andere zooi uitgegeven is aan dit project dat men al die dingen beter in oplossingen stak die 100% gericht waren op het klimaat in plaats van 20% op het klimaat en 80% op het vullen van de staatskas (hoewel dat laatste ook moet gebeuren). |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:26. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.