Bijna zestig treinen per dag afgeschaft
Bijna zestig treinen per dag afgeschaft
BRUSSEL - De eerste negen maanden van 2009 schaften de spoorwegen 16.122 treinen af. Dat zijn er meer dan in heel 2008. 2009 wordt geen goed jaar voor de stiptheid bij de Belgische spoorwegen. De eerste negen maanden van het jaar moesten de NMBS en Infrabel liefst 16.122 treinritten gedeeltelijk of volledig afschaffen. Dat zijn er bijna zestig per dag. Vooral het derde trimester was een ramp. In juni, juli en augustus werden 7.325 treinritten geschrapt, meer dan twee keer zoveel als tijdens hetzelfde trimester in 2008. 'Een gevolg van een brand op 4augustus in het seinhuis van Herentals', zegt woordvoerder Bram De Saedeleer van Infrabel. 'Dat heeft ons tot 21 september parten gespeeld. Die brand alleen was goed voor zowat 4.000 afgeschafte ritten.' De oorzaken van een afgeschafte rit zijn voor 50 tot 60procent bij de NMBS te zoeken, zowat 30 procent is aan 'derden' te wijten en 10 tot 15procent aan Infrabel, dat de spoorinfrastructuur beheert. Die derden dat zijn onder meer de weersomstandigheden, ongevallen en wanhoopsdaden. '2009 begon al slecht met de barre winter', zegt De Saedeleer. 'De aanhoudende vrieskou in januari heeft ons in de problemen gebracht. De problemen met de bovenleidingen zijn rond Brussel met succes aangepakt. Aan de seinen moeten we nog werken.' Soms kiezen de spoorwegen er bewust voor een rit te schrappen. De Saedeleer: 'Een trein tussen Brussel en Antwerpen-Centraal die te veel vertraging heeft opgelopen, laten we soms stoppen en terugkeren in Berchem. Zo beletten we dat die trein de vertraging blijft meeslepen.' In 2008 schafte de NMBS 14.288 treinen af, of bijna 40 per dag. Tien jaar geleden waren dat er nog maar zestien per dag. Een afgeschafte trein verdwijnt uit de statistieken van de treinen met vertraging. DS, 14-11-2009 (ty) |
Het treinverkeer hier in België vind ik ronduit rampzalig! Ik reis vaak met de trein en de laatste tijd is het treinverkeer er sterk op achteruit gegaan. Je moet al geluk hebben als je trein geen vertraging heeft. Dat is erg frustrerend als je ergens op tijd moet zijn. Toen die brand in het seinhuis van Herentals plaatsvond was ik net richting zee vertrokken. Toen we weer naar huis wilden, waren alle treinen afgeschaft en hebben we er 5 uur over gedaan om weer thuis te geraken. Toen is de miserie inderdaad begonnen, lange tijd reden bepaalde treinen niet of moest je extra overstappen maken. Hopelijk komen er snel weer wat verbeteringen, want dit is echt enerverend.
|
Het is inderdaad absurd dat er enerzijds campagne wordt gevoerd om de mensen het Openbaar Vervoer meer te laten gebruiken, en dat je anderzijds dergelijke signalen ontvangt. Toch is dit geen fictie: zowat iedereen die met de trein rijdt kan deze verhalen bevestigen. Een verontrustend feit dat ik zelf al te vaak heb ondervonden is dat steeds vaker voorrang wordt gegeven aan vrachtvervoer: passagierstreinen moeten vaak een paar kilometer voor een halte wachten (dit loopt meestal op tot 10 à 15 minuten) om een vrachttrein vlot te kunnen laten passeren. En dat verklaart ineens waarom deze schanddalige vertragingen kunnen blijven betsaan: de NMBS haalt zijn inkomsten niet zozeer van personenvervoer, maar van vrachtvervoer! Wel erg, dat je als mens minder belangrijke lading wordt geacht dan wat stalen balken.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:07. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.