Nieuw: de opblaasbare veiligheidsgordel
Nieuw: de opblaasbare veiligheidsgordel
NVT - Een opblaasbare veiligheidsgordel moet voor Ford de huidige generatie airbags vervangen. Het lijkt de ideale oplossing om typische 'airbagletsels' te voorkomen: een afgerukte duim, een polsbreuk, gehoorschade of oogletsels. Een airbag is dan misschien wel bedoeld om de veiligheid te verhogen, het toestel ligt ook aan de basis van verwondingen. In ziekenhuizen komen geregeld mensen binnen met letsels die niet zozeer het gevolg zijn van het verkeersongeval, als wel van de krachtige ontploffing van de airbag. Om dat te voorkomen, lanceerde Ford gisteren een opblaasbare veiligheidsgordel, die in productie gaat op de achterbank van de nieuwe Ford Explorer. De vondst kan de oplossing bieden voor wat chirurgen 'airbagletsels' noemen. Zoals begin deze week nog, toen de duim van een vrouw ei zo na werd afgerukt door een airbag. Haar duim lag op het stuur en kreeg dus de volle kracht te verwerken. 'Gespecialiseerde handcentra krijgen de jongste tijd geregeld zulke gevallen', zegt handchirurg Filip Stockmans uit Kortrijk, die de vrouw behandelde. 'Door de kracht van de airbag scheuren de spieren en de gewrichten tussen duim en wijsvinger volledig door. Dat is herstelbaar, al is je duim nadien wel wat minder beweeglijk en loop je een groter risico op artrose. Vervelend, maar er zijn natuurlijk veel dramatischer airbagletsels. Blindheid, bijvoorbeeld, als je netvlies wordt geraakt.' Eerder raakten al verhalen bekend van mensen die met gehoorschade door het leven gaan als gevolg van de knal van de airbag. Ook neusbreuken en hoofdwonden zijn rechtstreekse gevolgen. Chirurg Stefaan Nijs van het UZ Gasthuisberg in Leuven krijgt dikwijls te maken met airbagletsels. 'Het aantal arm- en polsbreuken is gestegen sinds de airbag bestaat', zegt Nijs. 'Maar die breuken komen wel in de plaats van verpletterde borstkassen, verbrijzelde knieën, dubbele beenbreuken en ribfracturen. Ik zou na een ongeval liever met een armbreuk in het ziekenhuis belanden dan met een opengescheurd hart. Dat laatste komt nu minder voor, omdat er geen rechtstreekse impact meer is.' 'Ik begon als chirurg in 1988 en kreeg toen veel ernstiger gewonden na een verkeersongeval', zegt ook Filip Stockmans. 'Toen werden nog veel meer mensen uit de auto gekatapulteerd en dan lagen ze in tuttefrut vaneen. Nu kan je hen eventueel nog redden.' Bron: www.hetnieuwsblad.be, 06-11-2009 ____________________________________________ Deze uitvinding kan ik alleen maar toejuichen. Een opblaasbare veiligheidsgordel kan naast levens redden immers ook de zogenaamde airbagletsels fors inperken. Een ander voordeel van zo'n gordel is, dat hij mensen een extra reden geeft om hun autogordel te dragen. Vandaag de dag zijn er namelijk nog steeds te veel mensen die dit nalaten te doen. Zo las ik vanochtend in de krant dat er in 2007 maar liefst 113.192 pv's werden opgesteld voor het niet dragen van de autogordel. Hopelijk kan deze uitvinding ook hier verandering in brengen. |
Ik ben het eens met de mening van Leen.
Ik denk dat deze uitvinding het dragen van de gordel zal stimuleren. Omdat er een hogere veiligheid aan verbonden wordt. Onlangs heeft mijn tante haar auto per total gereden. Haar airbag is hierbij ook afgegaan. Zij heeft weken lang last gehad van haar longen en ribben. En toen vond ik het al erg dat de airbag, bedoeld voor veiligheid, deze kneuzingen had aangebracht. Maar na het lezen van dit artikel schrik ik toch wel van de letsels die mensen kunnen overhouden na een ongeval waarbij de airbag afgaat. Ik hoop dat de gordel deze letsels kan tegengaan want dergelijke uitvindingen zijn toch bedoelt voor een extra bescherming bij een ongeluk. |
Dit zou inderdaad het dragen van een gordel kunnen stimuleren.
De boetes die worden toegekend aan het negeren van het gordelgebruik, helpen duidelijk niet. Even naar de winkel gaan en daarbij een extra kost van 50euro aan je been krijgen, doet bij veel mensen nog steeds geen lampje branden. Sommige agenten geven misschien wel graag bekeuringen, die vaak zelfs onterecht zijn, zoals reeds vermeld in andere artikels. Agenten die een boete geven wanneer we onze autogordel niet dragen, handelen niet om ons te pesten, maar eerder uit veiligheid. Waarschijnlijk zullen er ook aan een opblaasbare gordel enkele negatieve gevolgen verbonden zijn, maar zolang we van deze nieuwe uitvinding geen gebruik maken, kunnen we niet oordelen over zijn effectiviteit! |
Ik vind het wel een geslaagd idee, maar om nu een opblaasbare veiligheidsgordel te maken? Uiteraard zal de airbag vele verwondingen kunnen opleveren, maar de gordel doet dit ook. Een tante van mij had een ongeval, waarbij omstaanders haar veiligheidsgordel moesten oversnijden met een scherp voorwerp of ze was samen met de auto ontploft. Haar beide bekken waren gebroken. Ook zal de gordel meer de romp beschermen in plaats het kwetsbaarste: het hoofd. Bovendien zal deze gordel voor problemen zorgen bij zwangere vrouwen of bij mensen die beroepen uitoefenen waarbij de gordel niet verplicht is.
Ik denk dus eigelijk dat het meer een gadget gaat worden in plaats van het effectief dragen van de gordel te stimuleren. |
In eerste instantie vind ik dit ook direct een goed idee! De airbags zorgen inderdaad nog al te veel voor problemen doordat ze een luide knal veroorzaken of omdat ze zo bruusk tevoorschijn komen waardoor je duim eraf gerukt kan worden. In die gevallen is de opblaasbare gordel natuurlijk beter. Ook voor je hoofd biedt de airbag een goede bescherming.
Maar, de airbag die nu in onze auto's zit kreeg waarschijnlijk ook niets anders dan lof toen die werd geïntroduceerd. Toch zien we nu, zo'n 40 jaar later, dat er kritiek gegeven wordt dat hij niet goed genoeg meer is. Zo zal het ook zijn met deze gordel. In het begin gaat alles goed, tot op het moment dat ook met deze gordel een ongelukje gebeurt. Het zal geen afgerukte duim zijn, maar bijvoorbeeld zoals Stefanie zegt een probleem voor zwangere vrouwen die door de inpakt op hun buik hun ongeboren kindje verliezen. Op die manier zullen er altijd voor en tegenstanders zijn van deze nieuwe uitvinding bij Ford. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:22. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.