Fransman laat moordenaar dochter na 30 jaar ontvoeren
Fransman laat moordenaar dochter na 30 jaar ontvoeren
Een Fransman heeft, dertig jaar na de moord op zijn dochter, de vermoedelijke dader laten ontvoeren om die voor een rechter te slepen. Hij kon het niet verkroppen dat de bij verstek veroordeelde Duitser Dieter Krombach zijn straf ontliep. De moord werd destijds door zowel de Franse als Duitse justitie onderzocht, maar Krombach werd enkel veroordeeld in Frankrijk. Doel bereikt Vader André Bamberski (75) liet de 74-jarige cardioloog deze week ontvoeren in Munchen, en geboeid en gekneveld afzetten bij een rechtbank in het Oost-Franse Mulhouse. De cardioloog en de ontvoerder, een man uit Kosovo, zitten nu in de cel, en Bamberski is vrij onder voorwaarden. "Mijn doel is bereikt" zegt Bamberski. Krombach wordt immers de komende maanden opnieuw berecht. Moord De Duitse arts was in 1995 in Frankrijk bij verstek veroordeeld. De cardioloog zou in 1982 de jonge Française, die toen zijn stiefdochter was, hebben verkracht en met een spuitje hebben gedood. Het slachtoffer was veertien jaar. (anp/sam) 23/10/09 11u45 http://www.demorgen.be/ Ik vind dit een pijnlijk voorbeeld van het feit dat juridische systemen regelmatig slachtoffers in de kou laten staan. Het gebeurt wel vaker dat een dader niet wordt opgesloten of vervroegd (bijvoorbeeld na 1/3 van de straf) of voorwaardelijk wordt vrijgelaten. Dat een slachtoffer het recht in eigen handen neemt, is dan ook niet verwonderlijk. Natuurlijk is deze manier van handelen niet goed te keuren, maar op zich is het wel positief dat deze Fransman op geen gewelddadigere manier “wraak” heeft genomen. Aan elk gerechtelijk systeem zijn er wel mankementjes waaraan gewerkt kan en moet worden om situaties als deze te vermijden. Al is een “perfect” systeem natuurlijk niet eenvoudig en vanzelfsprekend, toch vind ik dat dit een doel is dat we voor ogen moeten houden en waarnaar we moeten streven. Het klinkt misschien idealistisch, maar zonder idealisme kunnen we het nu evengoed al opgeven. |
Ik heb echt respect voor deze man. De manier waarop hij dit probleem heeft opgelost lijkt me vrij 'onschuldig'. Ontvoering blijft natuurlijk ook een misdaad, maar de achterliggende reden lijkt me net iets zwaarder door te wegen. In de meeste gevallen van 'het recht in eigen handen nemen' is er sprake van moord of dergelijke. Deze man laat het uiteindelijke verdikt echter gewoon nog aan de rechtbank over. Hij helpt hen gewoon een beetje op de goede weg.
|
Het is zeker niet goed te keuren dat je iemand laat ontvoeren, ook niet om wraak te nemen. In deze situatie kan het een normale reactie zijn, zeker als je weet waar de dader zich bevindt en dat hij na 30 jaar nog steeds ongestraft vrij rond kan lopen. Iedereen wil toch de moordenaar van zijn (stief)dochter te pakken krijgen? Als de rechtbank het niet kan, dan doe je het zelf maar. Ik vind het erg dat de rechtbanken niet meer kunnen doen. Er lopen nog steeds heel wat criminelen los omdat men niet genoeg bewijsmateriaal had of omdat er een procedurefout gebeurt is. Ik vind het opmerkelijk dat het systeem van de rechtspraak niet alleen faalt in ons land, maar ook in andere landen. Tijd voor een grondige hervorming!
|
Het is natuurlijk niet correct wat Bamberski gedaan heeft, maar wel begrijpelijk. Stel jezelf eens in zijn plaats. Een kind hoort niet te sterven voor zijn/haar ouders. De man moest zich radeloos gevoeld hebben, en zag waarschijnlijk geen andere uitweg dan ontvoering. Uit dit artikel blijkt dat Bamberski weinig geeft om zijn eigen toekomst, en meer belang hecht aan de veroordeling van Krombach.
Wat me wel verbaast is de fout die hier gemaakt werd. Als deze zaak goed werd afgerond zou deze ontvoering nooit gebeurd zijn. Blijkbaar komen zulke stommiteiten niet alleen in België voor. |
Ik vind dat wat deze man gedaan heetft niet goe te praten valt maar hij heeft wel gelijk. De manier waarop hij het gedaan heeft valt niet goed te praten maar ik denk niet dat hij geen andere keus had, hij wou dat de dader gestaft werd en aangezien het gerecht in Duitsland niets doet , heeft hij het recht in eigen handen genomen en de man naar Frankrijk gebracht waar hij hopelijk wel gestraft wordt.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:30. |