Armoede staat goed onderwijs niet in de weg
Armoede staat goed onderwijs niet in de weg
BRUSSEL - Scholen met kansarme leerlingen kunnen succesvol onderwijs aanbieden. Dat blijkt uit een onderzoek van ‘arme' Antwerpse basisscholen door de UA. Een school met een hoog percentage aan kansarme kinderen kan succesvol onderwijs aanbieden. Die hoopvolle conclusie trekt de socioloog Patrick Eyckmans in zijn masterproef. ‘Ik wilde nagaan welke rol de school in een kansarme wijk kon spelen', zegt Eyckmans. Daarom onderzocht hij de leerachterstand in basisscholen in de wijk 2060, de wijk die ‘kansarme' buurten als Stuyvenberg en Seefhoek behelst. ‘Al die scholen hebben een leerlingenpopulatie die als arm gekenmerkt kan worden. Dat blijkt zowel uit de GOK-percentages als uit de kansarmoede-index die door de stad Antwerpen is opgesteld', zegt Eyckmans. Uit zijn onderzoek kwam naar voren dat een zorgwekkend groot aantal scholen een hoog percentage leerlingen met leerachterstand heeft. Zes van de tien scholen scoorden slecht. Zo zit 70procent van de leerlingen in de basisschool De Pijl achter op zijn leeftijd. Ter vergelijking: het gemiddelde percentage in alle scholen van het district Antwerpen in het schooljaar 2006-2007 was 32,78 procent. Maar er is ook goed nieuws. De Sint-Maria Basisschool en de Evenaar —twee scholen met een kansarme leerlingenpopulatie vergelijkbaar met die van De Pijl— laten een relatief laag percentage leerachterstand opmeten. ‘In Sint-Maria heeft maar 32procent van de leerlingen een leerachterstand opgelopen', zegt Eyckmans. ‘Voor mij is dat zeer hoopgevend nieuws. Heel wat scholen voelen zich het slachtoffer van hun achtergestelde leerlingen. Nu blijkt dat armoede en leerachterstand niet noodzakelijk hand in hand hoeven te gaan en dat scholen een belangrijke invloed kunnen hebben op de schoolloopbaan van leerlingen.' Wat doen de scholen die goed scoren anders? ‘Wij hebben de laatste tien jaar enorm ingezet op de informatisering van onze school', zegt Koen Tubeeckx, de directeur van de Sint-Maria Basisschool. ‘We hebben software aangekocht waarmee we leerlingen optimaal kunnen begeleiden. Zo bieden we elke leerling onderwijs op zijn maat.' Van de kinderen die zich in de kleuterschool van Sint-Maria inschrijven, wordt onmiddellijk het niveau bepaald. ‘We bekijken van elke leerling welke groei we de komende jaren mogen verwachten, en samen met de leerkrachten stippelen we een leertraject uit.' Zo'n gedifferentieerde aanpak is nodig, zegt Tubeeckx, om de 39nationaliteiten die in zijn school les volgen het beste onderwijs aan te bieden. De kleuterjuffen in de school pakken hun lessen zo aan dat ze aan het eind van het jaar alle ontwikkelingsdomeinen overbrugd hebben. Als ze in de basisschool terechtkomen, moeten de kleuters hun leerachterstand volledig hebben weggewerkt. Tubeeckx werkt naar eigen zeggen ook met een bijzonder competent lerarenteam. ‘Dat onze manier van werken haar vruchten afwerpt, werkt natuurlijk ook erg motiverend.' Blog DS, 19-10-2009 (vdr) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:54. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.