actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   In de Marge van het Nieuws (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=7)
-   -   ‘Ik zat met mijn hand tegen mijn oor' (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=25913)

Barst 11th September 2009 01:59

‘Ik zat met mijn hand tegen mijn oor'

MECHELEN - In Mechelen zijn 70 bellende bestuurders voor de rechter verschenen, elk met een eigen uitvlucht.

Op een zogenaamde ‘gsm-zitting' van de politierechtbank in Mechelen moest een zeventigtal bestuurders zich verantwoorden omdat ze het verbod op bellen achter het stuur aan hun laars hebben gelapt. De beklaagden weigerden een minnelijke schikking van 100euro.

De gedaagden hadden zo hun eigen uitleg waarom ze hun boete niet terecht vonden. Van Ik had hem maar twee seconden vast tot schermen met een te trage carkit: de bloemlezing vindt u hieronder. De meeste beklaagden gingen naar huis met de boete van 110euro en moesten ook 50euro dossierkosten betalen — meer dus dan een minnelijke schikking.

Jaarlijks worden in ons land 70 tot 75.000 gsm-overtredingen vastgesteld. In Mechelen alleen al waren er dat tussen januari en eind augustus bijna drie per dag. ‘Je herkent gsm-gebruikers achter het stuur gemakkelijk aan hun rijgedrag', zegt openbaar aanklager Wim Schelkens. ‘Een bestuurder die onverklaarbaar vertraagt, afwijkt van het traject of zijn knipperlicht niet gebruikt, heeft in veel gevallen een gsm vast.'

‘Vier op de tien gsm'ers ziet de verkeersborden niet, dat is wetenschappelijk bewezen. In een op de vier gevallen vergeten ze voorrang te verlenen. De kans op een ongeval neemt met 75procent toe als je telefoneert met de gsm in de hand. Dat blijkt uit een studie van de KU Leuven.'

Blog DS, 11-09-2009

Jennifer . Verhaegen 11th October 2009 23:31

Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen worden bestraft als ze aan het bellen zijn terwijl ze rijden. Als de bestuurder aan het bellen is gaat zijn aandacht in het verkeer verminderen waardoor er sneller ongelukken gebeuren. En ik denk dat je vandaag de dag al die afleidingen wel kan missen en je al je aandacht nodig hebt als je aan het rijden bent.

De bestuurders mochten al blij zijn dat ze een minnelijke schikking aangeboden kregen. Het is nogal vrij dom dat ze hun eigen fouten niet wilden toegeven en daardoor nog meer moesten betalen.

Jennifer Verhaegen

Leen.Melis 17th October 2009 17:22

'Ik zit met mijn hand tegen mijn oor'

Bellen en sms'en achter het stuur is en blijft een gevaarlijk fenomeen. Zo bleek nogmaals uit dit artikel, dat wie gsm't tijdens het autorijden tot 75 % meer kans maakt om betrokken te geraken bij een ongeval. Bovendien brengen gsm'ende autobestuurders niet alleen zichzelf, maar ook alle andere weggebruikers die hun pad kruisen in gevaar. Bijgevolg begrijp ik absoluut niet waarom er nog steeds zoveel mensen zich schuldig maken aan praktijken als deze.

Verder vond ik het opvallend dat er in een relatief grote stad als Mechelen, dagelijks gemiddeld slechts 3 personen betrapt worden op gsm-gebruik achter het stuur. Persoonlijk had ik verwacht dat dit gemiddelde veel hoger zou liggen, aangezien ik zelf dagelijks tientallen mensen zie, die al sms-end of bellend autorijden. Al heeft dit waarschijnlijk ook te maken met het feit dat heel wat mensen hun gsm-gebruik achter het stuur proberen te verdoezelen in de buurt van een politiepatrouille, zoals eveneens aangegeven werd in het onderstaande artikel.

Wel vind ik het erg positief dat de boetes voor gsm-gebruik achter het stuur redelijk hoog zijn. Een boete van 100 euro betekent voor een gemiddelde Belg namelijk een flinke hap uit zijn budget. Hopelijk zorgt dit boetebeleid in combinatie met de recente overheidscampagnes dan ook voor een daling van het aantal gsm'ers achter het stuur.

johanvandenbosch 18th October 2009 10:17

ik stuur dit bericht per sms al rijdend :)

Omhoog met die boetes...En drastisch...Een mobieltje is niet gemaakt om te gebruiken tijdens het autorijden.
AL RIJDEND...*ring ring, ring ring*
"Hallo...ja...nee ik zit in de auto maar dat geeft niet...ja...ben daar binnen 2 minuten..."
Is dit een reden om 75% meer kans te maken op een ongeval?

Ik dacht het niet :doh:

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:34.