Milieuramp treft zeedieren voor de kust van Madagaskar
Milieuramp treft zeedieren voor de kust van Madagaskar
Antananarivo, 4 sept. De exotische stranden aan de zuidkust van de eilandstaat Madagaskar zijn bedekt met een pikzwarte, kleverige smurrie na de averij van een Turkse tanker vorige week. De Gulser Ana verloor zoveel diesel, olie en fosfaat, dat veel zeezoogdieren in de problemen zijn gekomen. Dat berichtte de Malagassische televisie.Enkele tientallen kilometers kust, befaamd vanwege koraalriffen, zijn getroffen door de milieuramp, net nu zeldzame schildpadden en passerende bultruggen op weg zijn naar hun broedgebied ten oosten van het eiland. Reddingswerkers proberen de vele tientallen gestrande walvissen en andere zoogdieren met ademhalingsproblemen te redden. Zeker achthonderd vrijwilligers en experts zijn bezig met een schoonmaakactie van het strand en het water. De 189 meter lange Turkse tanker had een lading van 39.000 ton fosfaat en 700.000 liter olie aan boord en was op weg naar India. Volgens onbevestigde berichten stond het schip op een zwarte lijst en mocht het geen enkele haven in de Europese Unie aandoen. De tanker is inmiddels gezonken. NRC, 04-09-2009 |
Milieuramp treft zeedieren voor de kust van Madagaskar
Het is wel raar dat dit schip is kunnen vertrekken zonder dat iemand hier iets van gemerkt heeft en dan zeker met zo'n grote lading aan boord.
Er zijn nog steeds derde wereldlanden die geen deel uitmaken van de Europese Unie en hiervan willen multinationals misbruik maken. In de derde wereldlanden houden ze zich niet aan de normen die hier van toepassing zijn voor de schepen. Als er een nieuwe wetgeving komt wordt die niet doorgevoerd in deze landen. Dus kunnen multinationals hiervan gebruik maken om hun producten op een goedkope manier en met zoveel mogelijk winst op hun bestemming te krijgen. En dat de dieren hiervan een slachtoffer worden is helemaal niet eerlijk. Zij kunnen zich niet verzetten. Maar ik vind het echt heel goed dat er mensen zijn die als vrijwilliger naar daar willen gaan en proberen om de dieren te redden. Voor die mensen heb ik echt respect. Jennifer |
Eu
3de wereldlanden zullen ook nooit deel uitmaken van de Europese Unie. Hun economie is dusdanig slecht, dat zij alles over hebben voor geld. Milieu, waarden en normen betekenen er niets (voor het merendeel dan toch).
Eigenlijk vrij normaal, niet dat ik het goedkeur. Als je naar de behoeftenpiramide van Maslov kijkt, zit onze zwarte medemens in de onderste categorie. Waar zij dus alleen maar denken aan hun primaire behoeften. Wij, westerlingen, zitten helemaal bovenaan, waardoor we ons ook bezig houden met het milieu. Zolang de armere landen niet uit die onderste laag geraken, zal er op het gebied van corruptie en milieuvervuilingen weing verbeteren...Spijtig genoeg! |
Ik volg de mening van Jennifer. Ik vind het heel bewonderenswaardig dat die mensen zich inzetten voor de dieren. Ik steun zo'n mensen dan ook. Zelf zet i mij af en toe ook in voor natuurorganisaties. Op die momenten merk je pas hoe moeilijk het leven is voor de dieren. Je beseft wel dat er iets moet gebeuren, maar als kleine groep kan je niets bereiken. Zo'n grote tankers op onze oceanen bewijzen maar weer eens dat geld alles is wat telt. Wat maakt het die economen nu uit dat er enkele diertjes sterven door hun lading. Zij zijn juist bezorgd om de centen die ze nu verliezen. Ik vind dat je dit ook merkt met de klimaatproblemen. We weten allemaal wat me moeten doen, maar die regels zijn slecht voor de economie. De dieselwagens zijn slecht voor het milieu, en dus voorziet men een zwaardere belasting voor die chauffeur. Op zich geen slecht idee om mensen te laten kiezen voor milieuvriendelijke auto's, maar is dit een goede aanpak? Ik vind het alvast een begin. Toch blijf ik ervan overtuigd dat de economie het steeds zal halen, maar ik blijf hopen op een goede oplossing.
|
Milieuramp treft zeedieren voor de kust van Madagaskar
Een tanker die op een zwarte lijst staat in Europa mag zomaar vertrekken met een lading naar India. Worden er dan helemaal geen controles meer gedaan om te zien of het schip wel in staat is om te vertrekken? Ook al is een Turkse tanker, ik vind toch dat er overal in de wereld controles moeten gebeuren om te zien of de schepen wel voldoen aan de veiligheidsnormen. In het verleden zijn er al heel wat olierampen gebeurd en het zijn telkens dieren die er het grootste slachtoffer van worden. Kunnen de oliemaatschappijen niet eerst eens nadenken en hun tankers laten controleren op veiligheid in plaats van steeds maar uit te zijn op zoveel mogelijk winst maken? Als iedereen zou proberen om toch een beetje rekening te houden met het milieu zou er misschien toch al veel kunnen verbeteren. De vrijwilligers die voor de opvang van de getroffen dieren zorgen verdienen zeker respect en bewondering. Alle rotzooi moet opgeruimd worden. Vogels waarvan de veren onder de olie zitten, de vissen (en dan vooral walvissen en dolfijnen) kampen met ademhalingsproblemen omdat hun luchtwegen vol olie zitten, schildpadden en nog zoveel andere dieren moeten verzorgd worden. Maar ook het land wordt getroffen. De stranden worden vaak bedekt met enorme hoeveelheden olie en dan zijn er dus de vrijwilligers die dit allemaal proberen op te ruimen en de dieren te verzorgen. Dat verdient echt respect. Als je ziet wat zo'n olieramp aanricht vind ik het erg dat er nog steeds zulke rampen gebeuren. Zulke dingen zouden in onze maatschappij niet meer mogen gebeuren en ik vind het jammer dat er nog zoveel egoïsme heerst. Gelukkig zijn er dan nog de mensen die anderen willen helpen en dus ook de dieren die slachtoffer worden van het winstbejag.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:04. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.