![]() |
Vechten om Pixar-kaarten
Vechten om Pixar-kaarten
ANTWERPEN - Met z'n vijven staan ze bij de uitgang van de Delhaize in Deurne. Schoendoos in de hand en daarop een beleefd opschrift: 'Krijgen wij uw kaarten aub?' Het opzet is simpel. Wie bij Delhaize voor meer dan 20 euro koopt, krijgt een pakketje van vijf Pixar-kaarten. Op de 216 speelkaarten van het Turnhoutse bedrijf Cartamundi staan de superhelden uit de Disney Pixar-animatieprenten afgedrukt. Van Bliksem McQueen en Nemo over Wall-E en Mr.Incredible tot Buzz Lightyear en Remy uit Ratatouille. Zelfs de animatiefiguurtjes van UP staan te pronken op de kartonnetjes, terwijl die film pas op 7 oktober in de zalen verschijnt. Sinds de verzamelactie op 25 juni van start ging, lijken ouders, bomma's, bompa's en kinderen de plaatjes te hamsteren. Aan de draaideuren van de Delhaize in Deurne lijken de kleintjes zelfs hun hele zomer te slijten. 'Wij staan hier al sinds het begin van de vakantie', zeggen Dylan Desneux (11) en zijn halfbroer Jeffrey Lemmens (11). 'Een paar uurtjes 's morgens, een paar uurtjes 's namiddags. We wisselen af met onze vijf andere broertjes en zusjes. Maar we zijn telkens met twee, anders heeft de vriendin van ons mama, die ons begeleidt, geen overzicht meer.' Overzicht moet er zijn, want naarmate de middag vordert, vergezellen meer en meer vriendjes het olijke duo. Wie zijn verzameldoos het hoogst houdt, krijgt de kaarten. 'Soms maken we daar ruzie over', vertelt Liam Katelyn (8). 'En het zou ons wel eens onze vriendschap kunnen kosten', spreekt hij als een echte volwassene. 'Wat zegt gij nu', reageert Lorenzo De Bondt (8). 'Daar snap ik nu eens niets van.' Maar van de kaartenspellen zelf hebben ze uiteraard wél kaas gegeten. Als grote meneren leggen ze uit welk figuurtje met welke stoere eigenschappen het meeste punten oplevert. 'De mannetjes van Cars en Toy Story zijn keitof. Maar de gouden en blinkenden zijn het meeste waard', weet Yannick Leysen (11). 'Ze zijn ook zeldzaam.' Liam: 'Mijn mama vertelde me dat ze op het internet had gezien dat die gouden kaarten 300 euro kosten. Maar dat is dom natuurlijk, want hier krijg je ze gewoon gratis.' Al gebeurt het wel eens dat er verzamelaars de jongens enkele euro's bieden in ruil voor een kaartje. 'Laatst gaf een bomma me 2 euro voor een blinkende Woody', verklapt Yannick. 'Maar dat gebeurt niet vaak. Meestal willen ze gewoon ruilen.' Hun oogst mag er zijn. Voor Jeffrey en Dylan leverde het wachten al 400 kaarten op, Yannick kreeg er 200 en Lorenzo en Liam hebben al een kaft vol. Delhaize speelt intussen handig in op de ruil- en verzamelwoede van de kinderen. Op de speciaal ontworpen Disney Pixar-site kunnen bezoekers hun collectie online beheren, wallpapers downloaden, spelletjes doen en aan wedstrijden deelnemen. De site is al door 65.000 liefhebbers bezocht. Van hen hebben zich er 7.000 ingeschreven. Om de fans te helpen, organiseert de supermarktketen zelfs ruilbeurzen. Dat gebeurt zowel online, in de laatste week van augustus, als in de verschillende vestigingen, op de woensdagnamiddagen 9 en 16 september. DS, 27-08-2009 (cdh) |
Mijn neefke spaart ze ook, hij moet er nog 20 hebben en zijn collectie is volledig. Hij heeft ondertussen al wel een doos vol met "dubbel" kaarten. (sommige zijn al 5 tot 6 "dubbel").
Mijn zus ruilt ze blijkbaar op facebook om zo zijn kaft vol te krijgen. Maar om een hele dag in de Delhaize te gaan staan :s die kinderen zouden beter wat gaan sporten ofzo. Bij ons in de familie krijgt mijn neefje de kaarten van "Ons Moeke", mijn tante, mijn schoonzus, "de Oma (mijn moeder)" en mijn zus. Dat is toch wel genoeg, waarom moet je nu 400 kaarten hebben :s |
Citaat:
Lap sjepap, en ik de mijne maar weggeven aan neefjes/nichtjes en kinderen van kennissen... Loemperik da'k ben, ik had rijk kunnen zijn :rolleyes: :D |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:28. |