Allochtonen vinden moeilijker job door achterstand in onderwijs
Allochtonen vinden moeilijker job door achterstand in onderwijs
Allochtone schoolverlaters vinden doorgaans moeilijker werk en dreigen daardoor meer in de langdurige werkloosheid terecht te komen dan autochtone jongeren. Deze verschillen op de arbeidsmarkt zijn echter niet zozeer te wijten aan etnische afkomst of sociale achtergrond zoals doorgaans aangenomen wordt, maar vooral aan de achterstand van allochtonen in het onderwijs en de grote aantallen die de school zonder diploma verlaten. Peiling bij 9.000 jongeren Dat concluderen sociologen van de Vrije Universiteit Brussel in het nieuwe boek "Zwart op Wit". Kwalitatief onderwijs kan volgens hen een uitkomst bieden, zegt de persdienst van de VUB in een mededeling over het onderzoek van prof. dr. Ignace Glorieux, Ilse Laurijssen en Yolis Van Dorsselaer. Zij vergeleken allochtonen en autochtonen systematisch op basis van een peiling bij 9.000 Vlaamse jongeren, uitgevoerd door de interuniversitaire onderzoeksgroep Studiegroep van ONderwijs naar ARbeidsmarkt (SONAR). Vaker slechte arbeidsomstandigheden Terwijl 14 procent van de autochtonen een jaar na schoolverlaten geen baan heeft, loopt dit percentage bij de allochtonen van Turkse of Noord-Afrikaanse afkomst op tot bijna 50 procent, zo staat in de mededeling. Allochtone schoolverlaters hebben in hun eerste baan ook minder vaak een vast contract dan autochtonen, hun werk is minder uitdagend, kent minder variatie en mogelijkheden om zich uit te leven, ze beschikken over minder autonomie en ze werken vaker in slechte arbeidsomstandigheden. Diploma van invloed Zowel de kansen op het vinden van werk als de kansen op het vinden van een baan met een hoger beroepsprestige en goede arbeidsomstandigheden, worden rechtstreeks bepaald door het behaalde diploma, blijkt uit de analyse van de sociologen van de VUB. De etnische herkomst en de sociale achtergrond (zoals het onderwijsniveau en de werksituatie van de vader) hebben daarnaast nog een beperkte invloed. "Op zich is dat goed nieuws." Ware het niet dat etnische en sociale achtergrond wel een sterke invloed hebben op het opleidingsniveau dat de jongere uiteindelijk bereikt. Blog HLN, 24/06/09 (belga/sps) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:37. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.