Dunne mensen beter voor klimaat
BRUSSEL - Slank zijn is niet alleen beter voor de gezondheid, maar ook voor het klimaat.
Een slanke bevolking leidt ertoe dat minder schadelijke broeikasgassen uitgestoten worden, zo berichten Britse onderzoekers vandaag in het vaktijdschrift International Journal of Epidemiology. Een dunnere bevolking eet tot 20 procent minder dan een bevolking waar bijna de helft van de mensen aan overgewicht lijdt. Dat is gunstig voor het klimaat, omdat de productie van voedingsmiddelen verantwoordelijk is voor de uitstoot van veel broeikasgassen. Ook is er minder uitstoot door transportmiddelen wanneer er meer dunne mensen zijn. Voor het vervoer van dikke mensen is immers meer energie nodig. Volgens het onderzoek stoot een slanke bevolking van een miljard mensen daardoor jaarlijks een gigaton minder CO2 uit dan een dikke. De wetenschappers roepen op om overgewicht te erkennen als een 'sleutelfactor' in de strijd tegen de klimaatverandering. Bron : DS 20/04/'09 Als dit geen reden is om af te vallen ! Nochtans ken ik toch mensen die veel magerder zijn dan ik, maar toch veel meer verorberen. Mijn grootmoeder zegt dan "het zit niet in hun aard om dik te worden." Hebben die mensen toch geluk. Als slank zijn dan goed is voor het milieu als voor de gezondheid dan ga ik toch proberen hier aan te werken (waarschijnlijk volgend jaar tijdens de vasten). Ik kan natuurlijk ook steevast met de fiets rijden, hier speelt gewicht zo geen rol voor de CO2 uitstoot. Alle beetjes helpen... |
Zeer zeker, alle beetjes helpen! Een wijze uitspraak van Mr. Willemsens:D
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:11. |