Vele keren slachtoffer
Vele keren slachtoffer
BRUSSEL - Een verkeersongeval tastte haar kortetermijngeheugen aan. De brieven die ze van de politierechtbank krijgt, begrijpt ze niet. Gelukkig is er Slachtofferhulp. Roos (59) raakte in 2004 betrokken bij een ernstig verkeersongeval. Een dronken bestuurder reed haar auto frontaal aan, terwijl ze stond te wachten om links af te slaan. De bestuurder die haar aanreed, pleegde vluchtmisdrijf. Roos, die met haar familienaam niet in de krant wil totdat er juridisch een eindbeslissing is gevallen, geraakte bij het ongeval zwaargewond. Ze had een schedelbreuk opgelopen, een hersenbloeding en een breuk van het bekken en enkele ribben. Ze lag weken in coma. 'Op een bepaald ogenblik hadden de artsen me opgegeven, maar uiteindelijk ben ik uit de coma ontwaakt, na een bezoek van mijn dochter en kleindochter aan het ziekenhuis. Het was alsof ik hen kon horen', zegt ze. Roos was 32 jaar medisch secretaresse in een ziekenhuis. Het medische jargon beheerst ze behoorlijk. Maar van de juridische vaktaal heeft ze geen kaas gegeten. Bij de afhandeling van al haar brieven krijgt ze hulp van een medewerker van de dienst Slachtofferhulp. 'Ik wist niet van het bestaan van Slachtofferhulp', zegt ze. 'De politie had mij daar niet over gesproken. Het was een kennis die me op het bestaan van de dienst wees en ik moet zeggen: zonder hen zou ik het niet redden. Ik ben de mensen van Slachtofferhulp erg dankbaar.' Roos leeft van een vervangingsinkomen. Ze heeft evenwichtsstoornissen en kan niet meer werken. Ook haar kortetermijngeheugen is aangetast. 'Ik las zo graag boeken, maar dat kan ik niet meer. Ik kan de inhoud niet vasthouden. Met een lange brief stap ik naar de mensen van Slachtofferhulp. Ze lezen die brief en leggen de inhoud ervan in eenvoudige woorden uit.' De juridische vaktaal is voor Roos een onoverwinnelijke hindernis. 'Ik geef enkele voorbeelden uit de laatste brief die ik van de politierechtbank heb gekregen', zegt ze. 'Daarin staat “tussenvonnis,. Wat betekent dit? Dat ik nog lang moet wachten op een definitief vonnis? En zal die beslissing dan anders zijn dat dit vonnis?' 'Er is ook sprake van “conclusietermijnen,. Wat is dat? En al die verwijzingen naar (wets-)artikel zus en artikel zo, en al die afkortingen... Wat moet ik daar mee? Dat maakt het bijzonder moeilijk voor mij om de brief te begrijpen. Ik kan er ook niet uit afleiden of ik nu op de rechtbank aanwezig moet zijn of niet. De mensen van Slachtofferhulp stellen me dan gerust. “Je hoeft niets te doen., Of ze helpen me met het verzamelen van de nodige documenten.' Na vijf jaar is er nog altijd geen uitspraak in eerste aanleg. 'Ik hoop dat er een uitspraak komt in september, maar er zal zeker hoger beroep komen. Verzekeringsmaatschappijen zijn de eerste om de premie te innen, maar betalen niet graag.' 'De rechtszaak weegt als een zware last op mijn schouders', zegt Roos. 'Als ik in de spiegel kijk, zie ik mijn littekens, maar ik probeer me aan de simpele dingen des leven op trekken. Ik heb wel een conclusie getrokken. Als je slachtoffer bent van een verkeersmisdrijf, ben je niet één keer slachtoffer, maar verschillende keren. Uiteindelijk betaalt de nuchtere bestuurder voor wat de dronkaard heeft aangericht.' DS, 23-02-2009 (Filip Verhoest) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:20. |