Strijd om de student woedt
Strijd om de student woedt
BRUSSEL - Aan de Vlaamse universiteiten draait de promotiemachine op volle toeren. Via infodagen en andere marketinginstrumenten proberen de onderwijsinstellingen zich aan de scholieren te verkopen. 'De informatiecampagnes worden steeds professioneler.' Zowel de Vrije Universiteit Brussel (VUB) als de Universiteit van Gent (UGent) zet aanstaande zaterdag een infodag voor laatstejaarsscholieren op het getouw. 'Breng gerust je lief mee', staat er op de website van de VUB bij de aankondiging. Ook op Valentijnsdag dendert de marketingtrein van de universiteiten voort. Scholieren die zich op de VUB-campus in Etterbeek aanmelden, krijgen een gratis maaltijd in het universitair restaurant en drankbonnetjes voor het café. Zo krijgen ze meteen een eerste impressie van het studentenleven. 'Wij willen tijdens de infodagen een zo volledig mogelijk beeld geven van het leven aan onze universiteit', zo verantwoordt Karolien Merchiers (VUB) deze aanpak. 'We stellen niet enkel het hele opleidingsaanbod voor, maar prijzen ook onze groene campus aan. Het staat hier niet vol grijze, betonnen gebouwen. De studenten kunnen al eens in het zonnetje zitten.' 'De omgeving waarin de student terechtkomt, speelt een steeds belangrijker rol in zijn keuze voor een universiteit. We laten de scholieren daarom niet alleen een kijk nemen in de auditoria en bibliotheken, maar ook in het restaurant, het café, de broodjeszaak, de studentenkamers.' Ook de Katholieke Universiteit van Leuven (KU Leuven) zet in op de aantrekkingskracht van de historische universiteitsstad. 'Samen met het stadsbestuur bieden we de scholieren een arrangement aan waarin ze kennismaken met Leuven: niet alleen de universiteit, maar ook de stad en het studentenleven', zegt Ronny Vandenbroele. 'Dat doen we al enkele jaren en de belangstelling is groot.' De strijd om de student is de jongste jaren almaar professioneler geworden, stelt Vandenbroele vast. 'Je kunt als universiteit niet meer zonder een doorgedreven informatiecampagne. Vroeger hielden we een infodag en nodigden we de scholieren daarvoor uit met een briefje. Zo gaat het er in Wallonië nog aan toe. Maar in Vlaanderen staan we vandaag al heel wat verder. De infodagen zijn maar een onderdeel van een waaier promotieactiviteiten. In Leuven kunnen scholieren tijdens de krokusvakantie bijvoorbeeld een college bijwonen om eens te proeven wat dat is, les volgen aan de universiteit.' Nederlandse toestanden waarbij privéorganisaties commerciële beurzen voor scholieren opzetten en waar universiteiten hoge prijzen moeten betalen voor de huur van een stand, blijven bij ons voorlopig uit. 'Massaal gadgets uitdelen zoals in Nederland gebeurt, komt bij ons nog niet voor', zegt Vandenbroele. 'Op de provinciale infodagen van de Vlaamse Gemeenschap is het zelfs verboden om gadgets uit te delen, en iedere universiteit krijgt er een gelijke behandeling. Een goede zaak.' De universiteit van Gent speelt, paradoxaal genoeg, het imago van de stad als 'hippe studentenplaats' niet uit, wellicht omdat Gent de jongste tijd al voldoende in de kijker liep. 'Wij leggen de klemtoon op ons aanbod opleidingen', zegt Isabel Paeme (UGent). 'En op onze profilering als universiteit waarvan Durf denken het motto is.' www.vub.be www.kuleuven.be www.ugent.be DS, 12-02-2009 (Filip Verhoest) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:33. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.