Seksueel geweld op school onderschat probleem
Seksueel geweld op school onderschat probleem
BRUSSEL - Dat er wekelijks in ons land gemiddeld twee verkrachtingen op school plaatsvinden, verwondert experts niet. Elke week gebeuren er in België gemiddeld twee verkrachtingen binnen de schoolmuren. In 2007 telde de politie 69 verkrachtingen. Daarbovenop werden ook 122 aanrandingen aangegeven. En er zijn er zeker nog meer, waarschuwt de politie, want de ervaring leert dat veel slachtoffers dergelijke misdrijven niet aangeven. Eén nuance: het gaat om misdrijven binnen de schoolmuren, waar niet noodzakelijk leerlingen bij betrokken zijn. Seksueel geweld tussen ouders op een schoolfeest bijvoorbeeld valt hier ook onder. Desalniettemin zijn het schokkend hoge cijfers, maar experts staan niet te kijken van de resultaten. Volgens Erika Frans, gespecialiseerd in seksueel geweld bij Sensoa, heeft dat te maken met de machtsverhoudingen. 'Een verkrachting gebeurt bijna altijd waar er een één-op-éénrelatie zonder toezicht is. Bijvoorbeeld in de kleedhokjes of bij een bespreking. In de meeste gevallen is er ook een verschil in de machtsverhouding, bijvoorbeeld tussen een leerkracht en een leerling. Het is dan ook waarschijnlijker dat zoiets op school gebeurt in plaats van bijvoorbeeld op een feestje, want op school kun je moeilijk weg.' De politiestatistieken van 2007 leren dat ook andere misdrijven op school zijn gestegen. Zo telde de politie 2.324 aangiftes van opzettelijke slagen en verwondingen, beduidend meer dan in 2006 en 2005. Ook het aantal bedreigingen en de gevallen van illegaal wapenbezit namen gevoelig toe. Volgens de politie heeft die stijging vooral te maken met de moord op Joe Van Holsbeeck, toen de aandacht voor de problematiek enorm steeg. DS, 07-02-2009 (kba) |
Hier schrik ik toch van. Ik weet wel dat zo'n zaken kunnen voorvallen, ook binnen scholen, maar zoveel?
Het is toch erg dat leerkrachten zo'n misbruik maken van hun machtspositie ten opzichte van leerlingen. Scholen zouden hier beter toezicht op moeten houden. Bijvoorbeeld ervoor zorgen dat besprekingen tussen leerlingen en leerkrachten zo weinig mogelijk één-op-één gebeuren en als het toch zo moet dan in een lokaal waar je van op de gang kan binnenkijken. Maar dan zoeken ze waarschijnlijk de toiletten of de kleedkamers op, dus dat zal het probleem misschien toch niet kunnen verminderen. Ik denk dat het vooral belangrijk is om een goede vertrouwenspersoon op school te hebben die leerlingen duidelijk maakt dat ze deze zaken mogen en zelfs moeten melden. Vaak zeggen zulke misbruikers: "Ze geloven je toch niet" of "Als je dit verder vertelt dan buis ik je op je examen" en dan durven de leerlingen uiteraard niets gaan vertellen. Er moet dus een open sfeer gecreëerd worden waarin de rechten van de leerlingen duidelijk zijn zodat ze weten dat zo'n voorvallen niet zomaar weggewuifd worden. |
De dingen die al opgesomt zijn kunnen zeker mogelijke oplossingen zijn. Maar ik zou er zeker ook op duiden dat een vertrouwens persoon de persoon kan zijn waardoor mensen verkracht worden.
Het kan namelijk zo zijn dat ze eerst een band met hun leerlingen opbouwen en dan zeggen dat ze het zelf ook wouden en dat het dus geen aanranding is en dat niemand hun gaat geloven omdat ze hun helpen met hun problemen en niet nog verder in de problemen raken. Men zou dus ervoor moeten kunnen zorgen dat men in de meeste lokalen kan kijken maar ookdat er geen leerkrachten in de kleedkamer komen maar dat ze vb 10 minuten hebben om hun om te kleden. |
Buiten de schokkende cijfers omtrent aanrandingen en verkrachtingen binnen de schoolmuren valt het mij ook erg op dat andere misdrijven op school gestegen zijn. Ik vraag mij af of hier een ''algemenere'' oorzaak in te vinden is.
Ik weet niet of het er veel mee te maken heeft, maar ik vind wel dat jongeren tegenwoordig veel sneller aggresief en op hun tenen getrapt zijn. Bovendien lijkt het respect voor medeleerlingen én leerkrachten steeds verder weg te ebben. We moeten niet terug naar een grote angst voor de ijzeren of houten lat op de vingers, maar een klein beetje meer respect voor de leerkracht zou voor mij toch wel mogen. Jongeren die hun leerkracht 'madam' noemen, gaan in mijn ogen al een stapje te ver, laat staan dat ze overgaan tot 'hej gij daar' of 'hej mens'. En ik spreek hier niet over onwaarschijnlijke zaken. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:56. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.