Balans Brussels onderwijs niet fameus
Balans Brussels onderwijs niet fameus
De balans van het Brussels onderwijs, opgemaakt door twee onderzoekers van de VUB (Vrije Universiteit Brussel) en gepubliceerd door het elektronisch wetenschappelijk tijdschrift Brussels Studies, is niet fameus. Dat schrijft de Franstalige krant La Dernière Heure maandag. "Het Brussels onderwijs bestaat niet", zeggen ze. De schoolsystemen van verschillende gemeenschappen (de Franstalige, Nederlandstalige en Europese) werken naast elkaar zonder structurele link of enige vorm van systematische samenwerking. Van de drie onderwijstypes komt het Franstalig onderwijs er het slechtst uit. Het is minder goed gefinancierd dan het Vlaams onderwijs, het creëert een schoolachterstand, van het lager onderwijs tot het einde van de leergang, en 28 procent van de Franstalige Brusselse leerlingen sluiten hun schoolloopbaan af zonder diploma. In de rest van het land is dat 17 procent. De twee professoren stellen de "ruimtelijke en financiële scheiding" aan de kaak in het Brussels onderwijs, die zelfs "etnisch" van aard zou zijn. Ze klagen aan dat er scholen van rijken zijn in de betere buurten en scholen van armen in de minder begunstigde wijken. Tenslotte pleiten ze voor meertalig onderwijs met een curriculum in twee talen als basis. Blog DS, 19-01-2009 (bvb) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:49. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.