actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Gezondheid (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=274)
-   -   Spoedgevallen zetten onnodig grote middelen in (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=22856)

wim leenaerts 25th November 2008 20:02

Spoedgevallen zetten onnodig grote middelen in
 
"Spoedgevallen zetten onnodig grote middelen in"

Volgens Test-Aankoop zet de grote meerderheid van de spoedgevallendiensten in ons land bij de verzorging van patiënten onnodig de grote en dure middelen in. Een TA-medewerkster bood zich in het kader van het onderzoek bij zesendertig diensten aan met een gesimuleerde lichte enkelverstuiking. In bijna alle ziekenhuizen lieten de artsen overbodige röntgenfoto's nemen of schreven ze overbodige behandelingen voor.

In slechts twee ziekenhuizen werd de TA-onderzoekster uitvoerig bevraagd. De meeste beperkten zich tot enkele vragen. In één dienst werd zelfs geen enkele vraag gesteld. Slechts één keer werd de vrouw volledig onderzocht. De meeste artsen controleerden of de voet pijn deed door te drukken op bepaalde zones. Slechts een beperkt aantal ging na in welke mate de patiënte kon lopen, wat eveneens essentieel is om te weten wat er aan de hand is.

Vier stappen na elkaar
Volgens de 'Ottawa-regels' opgesteld om overbodige radiografieën te vermijden, zijn röntgenfoto's alleen aangewezen als de patiënt geen vier stappen na elkaar kan zetten zonder hulp of pijn heeft als de arts op bepaalde zones van de voet drukt. Meer dan de helft van de artsen ging echter meteen over tot het nemen van foto's. Vijftien pasten de regels wel toe maar beslisten toch foto's te laten nemen.

Dit was onnodig omdat de onderzoekster geen breuk simuleerde. Slechts twee keer werden er geen genomen. Negenentwintig artsen stelden de juiste diagnose. Vijf dachten het iets anders was, twee stelden geen duidelijke diagnose en één arts vermoedde een breuk.
Hoewel een gewone enkelverstuiking geen specifieke behandeling vereist, kozen 23 voor een steunverband. Dit verzacht de pijn maar doet de enkelverstuiking niet sneller genezen.

Gipsverband
In één ziekenhuis werd de enkel ingetaped en elders opteerde men voor een brace wat eveneens overbodig is. In elf ziekenhuizen werd de enkel geïmmobiliseerd met een gipsverband of plastic spalk. In één geval werd een gesloten gipsverband aangebracht wat een medische fout is want zulks kan bij zwelling de bloedtoevoer afsnijden en de spier doen afsterven.

De meeste artsen schreven dan nog eens onnodig medicatie voor. Zeventien keer werden ontstekingsremmers voorgeschreven, 15 keer pijnstillers en ook vaak ontstekingsremmende zalven. (belga/adv)

Bron: www.demorgen.be, 25/11/09

Dit vind ik toch echt wel verbazende resultaten. Ik ben zelf niet iemand die snel naar het ziekenhuis of de dokter gaat, maar ik denk dat veel mensen daar onnodig veel tijd en geld aan besteden. Ook de kosten van de gezondheidszorg worden op deze manier onevenwichtig en oneerlijk verdeeld. Door zulke dokters blijft er minder geld over voor de mensen die dit geld echt nodig hebben zoals chronisch zieken.

karenwolput 26th November 2008 00:51

Een gesloten gipsverband aanbrengen bij een verstuikte enkel, is inderdaad een slecht idee, maar ik onderga toch ook liever een onderzoek te veel dan eentje te weinig hoor!

Ik heb reeds enkele verhalen gehoord waar mensen oververmoeid zijn, stress hebben en zulke kwaaltjes en dan een tijd ziekteverlof krijgen, maar achteraf blijkt dan dat het veel erger is. Zulke dingen schudden mij wel wakker en dan tel ik graag de nodige centen neer!


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:27.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.