actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   In de Marge van het Nieuws (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Grootste bootkaping ooit voor Keniaanse kust (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=22755)

Evelien Peeters 19th November 2008 18:50

Grootste bootkaping ooit voor Keniaanse kust

Grootste bootkaping ooit voor Keniaanse kust

In de Indische Oceaan werd zaterdag een Saudische reuzetanker met 25 bemmaningsleden gekaapt door Somalische piraten. De kaping baart opzien omdat voor het eerst een schip van die omvang wordt ingepalmd door piraten en nooit eerder gebeurde dat zo ver van de kust.
De Sirius star werd gekaapt ter hoogte van de Keniaanse stad Mombasa, op 830 km van de kust, maar is intussen op weg naar de Somalische kust.

De Sirius Star bevat een lading van twee miljoen vaten olie. Dat is ongeveer een kwart van de dagelijkse uitvoer uit Saoedi-Arabië. De vaten hebben samen een waarde van van 100 miljoen dollar.

Volgens de Amerikaanse marine stellen de 25 bemanningsleden het goed. Het schip is nu op weg naar de Somalische havenstad Eyl, waar nog heel wat andere gekaapte schepen voor anker liggen.

Professionele kapers

Wat deskundigen vooral zorgen baart is dat de kapers zo ver van de kust opereren. Op die manier is het voor de zeepolitie nagenoeg onmogelijk om de commerciële zeevaart in de regio op een voldoende manier te beveiligen.

De kapers beschikken dan ook over speedboten met geavanceerde navigatieapparatuur en zware wapens, zoals automatische geweren en raketlanceerders.

Terug naar resultatenlijst.

GVA, 18 november 2008

Reactie: Dit is wel raar om te lezen: Er zijn terug piraten! Dit is dus het resultaat van de financiële crisis. De mensen zitten krap met hun centen, maar ze willen en kunnen hun luxe niet laten vallen. En ze zijn blijkbaar zo wanhopig geworden, dat ze tot alles in staat zijn om hun eigen hachje te redden. Ze keren zelfs terug naar oude gebruiken zoals de piraterij. Pas op; met de mensen bedoel ik nog wel niet de mensen zoals ik en jij, maar de nog iets wanhopigere :)
De wereld staat wel een beetje op zijn kop, vind ik, maar ja, wie ben ik om mij daar over uit te spreken.

kevin pluym 19th November 2008 21:02

Piraten zijn blijven bestaan!

Ik merk hier dat je verwondert bent over het optreden van piraten. Je schrijft dit zelfs toe aan de economische crisis. Hier wil ik toch wel even op zeggen dat piraterij nooit is uitgestorven. Alleen de laatste tijd zijn ze plots actiever geworden. Op het nieuws ging het daarnet nog over. Daar werd gezegd dat de piraten enkele jaren terug eerder pubers waren die met een kalaschnikof in de hand probeerden aan boord van een schip te komen. Nu zou de piraterij echter door de maffia georganiseerd worden vandaar de grotere buit en intensiteit.

Gertjan.Buyle 20th November 2008 15:50

Citaat:
Orgineel gepost door kevin pluym
Ik merk hier dat je verwondert bent over het optreden van piraten. Je schrijft dit zelfs toe aan de economische crisis. Hier wil ik toch wel even op zeggen dat piraterij nooit is uitgestorven. Alleen de laatste tijd zijn ze plots actiever geworden. Op het nieuws ging het daarnet nog over. Daar werd gezegd dat de piraten enkele jaren terug eerder pubers waren die met een kalaschnikof in de hand probeerden aan boord van een schip te komen. Nu zou de piraterij echter door de maffia georganiseerd worden vandaar de grotere buit en intensiteit.

Ik moet Kevin volledig bijtreden. Piraterij is nooit verdwenen! Er zijn overigens zones in de wereld (o.a. Bermuda driehoek) waar dit schering en inslag is. Ook in dergelijke zones zijn piraten geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken daar zij moorden voor 10 dollar!!! (Goede vriend van mij is officier op de lange omvaart) Dit komt wel minder vaak in het nieuws omdat hun inpakt op de wereldeconomie gering is. Als de olieleveringen voor het Westen in het gedrang komen dan wordt dit natuurlijk 'hot news' Nog maar eens het bewijs dat wij (media) enkel geïnteresseerd zijn als onze eigen behoeftes onder druk komen te staan.

kevin pluym 2nd December 2008 11:25

Piraten beschieten cruisschip

De Somalische piraten hebben weer toegeslagen en deze keer op een erg gewelddadige manier. Bij een mislukte poging om het luxecruiseschip Oceania Nautica - met meer dan 1.000 mensen aan boord - te kapen in de Golf van Aden, werden heel wat schoten gelost. Niemand zou daarbij gewond zijn geraakt.

20.000 euro
De piraten hadden het duidelijk gemunt op de rijke toeristen, want de cruise van 32 dagen van Rome naar Singapore kost bijna 20.000 euro. 684 passagiers (onder wie veel Britten en 50 Australiërs) en 400 bedienden en bemanningsleden beleefden de schrik van hun leven toen ze plots onder vuur kwamen te liggen. Vanuit twee kleine bootjes werd het cruiseschip een tijd lang bestookt.

Kapitein
De Kroatische kapitein Jurica Brajcic liet zich niet uit zijn lood slaan en beval zijn bemanning volgas te geven. Het enorme schip haalt bij topsnelheid 23 knopen, zo'n 43 km/uur. Op die manier slaagde de Oceania Nautica er zowaar in de piratenboten af te schudden. Eén van de bootjes geraakte vlakbij het schip en schoot zeker acht geweerschoten af, alvorens af te druipen. Het lijkt erop dat de piraten wat hoog gemikt hebben, want grote cruiseschepen zijn heel moeilijk te enteren met kleinere bootjes.

Franse oorlogsschip
Bovendien werden de piraten ook afgeschrikt door een toegesneld Frans oorlogsschip. Een Deense oorlogsbodem had de aanval opgevangen en waarschuwde het Franse schip in de buurt. De Fransen stuurden een helikopter ter plaatse en dat zal wellicht de piraten op de vlucht gejaagd hebben. (hlnsydney/kh)
02/12/08 06u34
Bron: HLN
Om het piratenverhaaltje wat op te volgen hier nog een artikel. Wat me wel opvalt is de rustige houding van de Franse en Deense oorlogsbodems. Ik weet dat Rusland ook militaire schepen gestuurd heeft. Wanneer piraten in hun buurt gaan toeslagen denk ik dat spoedig in de krant gaat verschijnen piraten onder vuur.

MinkeVanHoof 16th January 2009 12:41

Piraten breken in 2008 alle records

Piraten breken in 2008 alle records
Piraten hebben vorig jaar 49 schepen gekaapt, 889 opvarenden gegijzeld en op 46 schepen geschoten. De cijfers over 2008 breken dan ook alle records, schrijft het Internationale Maritieme Bureau (IMB) in het vrijdag uitgebrachte jaarverslag.

Door piraterij kwamen afgelopen jaar elf mensen om het leven. Ook zijn nog 21 mensen vermist. Het IMB vreest dat ook zij gedood zijn.

Somalië op kop
De stijging is vooral te wijten aan de piraterij in de Golf van Aden, voor de kust van Somalië. Daar is volgens het IMB het aantal aanvallen met 200 procent gestegen tot 111 in 2008. Wereldwijd nam het aantal aanvallen 11 procent toe tot 293.

In de Golf van Aden slaagden de piraten er in 2008 in 42 schepen te kapen en 815 bemanningsleden te gijzelen.

Nigeria staat tweede op de lijst met veertig aanvallen, vijf kapingen en 29 gegijzelde opvarenden. Indonesië heeft het aantal aanvallen weten terug te brengen van 121 in 2003 tot 28 vorig jaar.

Volgens het IMB zijn de piraten steeds beter bewapend en gewelddadiger. Ook vinden de aanvallen steeds verder uit de kust plaats. (anp/mvl)
16/01/09

Bron De Morgen

Dit bewijst nog maar eens dat piraten wel degelijk bestaan.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:55.