Tom Naegels
"De Amerikaanse Democraten in een presidentsverkiezing, da's zoals België op het Songfestival. Op voorhand is iedereen ervan overtuigd dat we gaan winnen, nogal wiedes, kijk hoe professioneel en charismatisch we overkomen, luister hoe goed ons liedje is, zie hoe bespottelijk de tegenstand. Je kunt het je toch niet voorstellen dat er iémand - zelfs maar één iemand - ook maar één punt zou willen geven aan die troela uit Estland, die mislukte Britney uit Azerbeidjan, die marginale slet uit de Voormalige Joegoslavische Republiek van de Wansmaak, of hoe heten die ministaatjes daar? Aan haar gezang te horen, komt ze niet toevallig uit de Balkan - balken, i-a, ja? Bon, het zou geen wedstrijd zijn als er maar één kandidaat was, maar nu maken ze het ons toch écht gemakkelijk. En dan worden de punten geteld, en dan wint er wéér een dragqueen uit Turkmenistan, en dan zijn we ons geloof in de democratie kwijt."
Tom Naegels |
Voor zo'n scenario vrees ik wel een beetje...
Anderzijds lees ik wel dat nu bepaalde groepen die normaal gezien niet naar de stembus trekken zoals jongeren en latino's enz dat nu wel zouden doen. Ik hoop ten volle dat Obama het wordt, dat zou voor de Amerikaanse bevolking, maar ook voor de hele wereld een groot verschil maken. Er zijn natuurlijk nog steeds de lobbygroepen en andere invloeden die mee regeren, maar toch... Wel goed verwoord, treffende vergelijking :) |
HET hete hangijzer van deze tijd... wie wordt de nieuwe president van Amerika... Van mij mag Obama gerust president worden, alleen niet nu!! Amerika in financiële moeilijkheden, de weerslag daarvan op de wereldeconomie, mogelijke terugtrekking van Amerika uit de wereldeconomie en -politiek, de mensen in Europa die zeggen laat ze toch doen want "peace in our time". Haal dit uit de context en werp dit 70 jaar terug in de geschiedenis en je hebt een recept dat destijds 55 miljoen mensen het leven heeft gekost...
Amerika moet veranderen ja, maar niet radicaal, met een worst case scenario in mijn achterhoofd hoop ik dat het McCain wordt... Niet uit ideologisch oogpunt maar eerder uit vrees van de zwaarste gevolgen dat dit zou kunnen hebben... Waarschijnlijk puur voorbarig maar liever voorkomen dan Wereldoorlog 3... eeuh ik bedoel genezen... |
Het kan aan mij liggen hoor, maar ik heb eigenlijk vrij weinig begrepen van je post...
Vooral in de 4de zin zorgt het ontbreken van werkwoorden een onduidelijke zin. Bedoel je nu dat er met Obama als president een tweede 'Vietnamoorlog' zit aan te komen? Of heb ik je helemaal verkeerd begrepen? |
Citaat:
Totaal verkeerd begrepen, de Vietnamoorlog was immers een gevolg van de Koude Oorlog en deze is op deze moment gelukkig niet meer gaande. Nee ik heb het eigenlijk over de herhaling van de geschiedenis van de eerste helft van de 20ste eeuw. De huidige economische situatie in de wereld is in bepaalde maten te vergelijken met die van de jaren '20 van de vorige eeuw. We zien nu reeds dat als het slecht gaat in Amerika het hier ook slecht gaat. En door de Amerikaanse economie af te sluiten van de wereldeconomie ga je de zaken hier enkel verergeren. Wat hier gaat leiden tot regeringen die vallen en extremisten met mooie beloften die aan de macht komen ( ziet iedereen nu een bepaalde besnorde persoon voor zich?). Tesamen met die terugtrekking van de Amerikaanse economie gaan zij natuurlijk hun politiek ook aanpassen en/of terugtrekken. Amerika wil immers niet meer de politieagent van de wereld zijn... Wie gaat hun plaats innemen? Één van de andere grootmachten (zijnde Rusland of China). De Amerikanen gaan dan weer die machtsverschuiving niet pikken en voor je het weet begint de herbewapening weer (Koude Oorlog iemand?). Dit is natuurlijk enkel een worst case scenario gebasseerd op wat we in het verleden reeds hebben zien gebeuren... Ik zeg niet dat dit effectief zal gebeuren. Ik ben immers geen waarzegger. Enkel iemand met oog voor de geschiedenis. Ik vind ook dat Amerika nood heeft aan verandering. Maar dit moet niet gebeuren op de manier die Obama voorsteld. In België zien we immers ook dat een politieke ommekeer enkel falicant kan aflopen. Ik hoor nu ergens mensen de naam Bill Clinton roepen. Ja daar heeft Amerika het goed mee gehad en ja dat was ook een ommekeer van 180°... maar wel in een tijd van aanhoudende economische groei en Amerika. En is hij ook niet degene die de Iraq Liberation Act heeft ondertekend? Die net datgene inhoud waar Amerika mee bezig was gedurende de voorbije 2 jaar. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:42. |