Luxegoederen lijken niet te lijden onder de crisis
De financiële crisis lijkt nog geen gevolgen te hebben op de verkoop van luxeproducten als champagne, foie gras en kaviaar. Sommige producenten zien zelfs vooruitgang tegenover vorig jaar.
Bij de champagnegroep Vranken-Pommery in Luik luidt het dat de verkoop er sinds het begin van het jaar op vooruitgaat. "Het cliënteel is veeleisend en is bereid om de nodige prijs te betalen om kwaliteitsproducten te krijgen", klinkt het in Luik. Bij Upignac, een producent van foie gras en truffels, is er sprake van "een gevoelige stijging van de verkoop" sinds de eerste berichten over de crisis. Sinds september noteert het bedrijf een stijging van de verkoop met zowat 5 procent tegenover dezelfde periode in september. "Wie niet geraakt wordt door de crisis, blijft geld uitgeven. Wie de broekriem aanhaalt, koopt uitzonderlijk luxeproducten, maar is bereid meer geld neer te tellen voor kwaliteit." Upignac benadrukt dat de prijs van zijn luxeproducten niet geïndexeerd werd. In de "Maison du Caviar" in Brussel is het nog te vroeg om een balans op te maken, maar ook daar werd nog niet echt een vertraging opgemerkt. Bij zalmspecialist Sodial daarentegen wordt wel een daling opgemerkt. "Ongeveer 10 procent, maar we vrezen niet echt voor de eindejaarsperiode", klinkt het daar. (belga/tdb) Het is eigenlijk wel grappig en frappant dat er echt mensen zijn die geen last hebben van de crisis. Zijn die mensen echt ZOOO rijk? En andere mensen daarentegen gaan meer en meer naar kringloopwinkels of kopen namaakproducten om de prijs te drukken. Maar wie zou nu het gelukkigst zijn? Die mensen met hun sjieke auto's, hun dure champagne en hun groot sjiek huis die nooit genoeg hebben, of de gemiddelde mens die gelukkig is met wat hij heeft. Ik denk dat je uit de vorige zin wel kunt opmaken dat ik denk dat de gemiddelde mens even gelukkig is als iemand die veel geld heeft. Dromen mag, maar probeer content te zijn met wat je hebt. |
www.hln.be (1/11/2008)
|
Eeuwige crisis?
Deze rijke mensen zijn vaak nog het meeste verloren. Maar ze hebben nog
miljarden over. Ze willen hun levenstandaard hoog houden en blijven dus deze , in onze ogen, belachelijk dure aankopen doen. Maar wat als deze crisis blijft duren? Waar gaan zij het geld van blijven halen? Ons voordeel dan: Wij zijn gewoon van blij te zijn met wat we hebben. Zij voelen zich dan miserabel omdat ze zich dan niet 'meer of beter' kunnen voelen dan ons. Dus dan denk ik ben ik blij dat ik niet tot hen behoor, want in mijn ogen weten deze mensen niet echt wat leven is. |
Citaat:
Ik begrijp niet waarom dit zo grappig en frappant is??? Luxeproducten, zoals kaviaar en champagne, worden sowieso geconsumeerd door mensen die niet 'krap bij kas' zitten. Dit was voor de crisis ook al zo! Mensen die het zich kunnen permitteren om kaviaar en foie gras te eten, zullen misschien wel een deel van hun kapitaal verloren hebben, maar zitten heus niet op droog zaad! En het is nu ook niet zo dat champagne zooooooo duur is. Ik ben er zeker van dat Jan Modaal nu ook nog een fles ontkurkt bij speciale gelegenheden. |
Voor de rijkere mensen onder ons maakt de financiële crisis momenteel niet zoveel uit. Zij voelen dit nog niet in hun portemonnee.
De gewone mens krijgt wel last van de stijgende prijzen en proberen hun producten toch wel zo goedkoop mogelijk te houden, zoals bijvoorbeeld naar de ALDI i.p.v. naar de duurdere supermarkten. Maar ik denk nu ook niet dat we het allemaal al zo goed voelen, de prijzen zijn de laatste jaren ook al gestegen en om nu te zeggen dat het zo enorm gestegen is met de financiële crisis? Ik denk het niet... De prijzen zijn wel gestegen, maar niet zo enorm. Ik denk vooral dat de mensen bang zijn voor hun spaarcenten door de crisis... Dat is nu van het grootste belang voor hen, en daarom gaan ze misschien meer besparen op andere inkopen, maar ik denk niet onmiddellijk dat de prijzen zo fel de lucht ingeschoten zijn... Of vergis ik mij?? |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:26. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.