![]() |
Juf godsdienst is Miss Metal
BEVEREN - Adinda Vetsuypens is de nieuwe Miss Metal van de lage landen. De vijfentwintigjarige lerares godsdienst was de beste in de act-ronde en beschikte over de grootste dosis metalkennis. Haar eerste opdracht wordt de presentatie van de vijfde editie van het Metal Female Voices Fest. 'Nu kan ik al die muzikanten persoonlijk leren kennen', lacht ze.
De vierkoppige jury wees Adinda Vetsuypens aan als winnares nadat ze in de act-ronde met voordracht en zang een knappe beurt had gemaakt. Tijdens een partijtje luchtgitaar bewees ze dat ze een podiumbeest pur sang is. 'Ik ben dan ook gewoon om voor een klas te staan, dus eigenlijk treed ik elke dag op', lacht ze. 'Er waren zelfs twee van mijn leerlingen aanwezig. Nu kan ik mijn klasje maandag eindelijk vertellen dat ik gewonnen heb. Ze vragen al een tweetal weken lang elke dag En juf, ben je ondertussen al de nieuwe Miss Metal? ' De juf godsdienst wilde Miss Metal worden om de muzikanten van haar favoriete groepen persoonlijk te leren kennen. 'Hypocrisy en Rotting Christ staan met stip op nummer één. De muzikanten van Rotting Christ heb ik al verschillende keren ontmoet, maar hoe meer hoe beter. Daarnaast kijk ik er ook echt naar uit om festivals te presenteren. Mijn eerste opdracht is het Metal Female Voices Fest op 18 en 19 oktober in Wieze.' De Miss Metalverkiezing wil heavy metal in een positiever daglicht stellen. 'Metalliefhebbers kampen met een slecht imago', zegt Adinda. 'We krijgen nogal snel de stempel van tuig, terwijl we eigenlijk zacht gekookte eitjes zijn.' Verpleegster Elice van de Vel uit Grobbendonk werd eerste eredame en Lynn Formesyn, een studente uit Leuven, tweede eredame. (stb) Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...cleID=G1M2145LU |
Evelien Peeters
Een leerkracht die Miss Metal van de lage landen wordt, en dan nog wel een leerkracht godsdienst. Het is een combinatie die je niet echt verwacht. Ik heb deze zomervakantie nog een interview tussen de nieuwe Miss Metal en Frieda van 'de laatste show' gezien. Het ziet er een leuke lerares uit, met nu eenmaal een rare hobby, maar als zij zich daar goed bij voelt, is daar helemaal niets mis mee.
Toen ik dit artikel las, moest ik wel spontaan aan de les RZL denken, waarbij we bezig zijn over de (post)moderniteit. Dit is een goed voorbeeld van een postmoderne vrouw. 50 jaar geleden zou ze er nog niet aan moeten denken om als (godsdienst)leerkracht zulke hobby te hebben. Het zou bovendien een nefaste invloed hebben op de leerlingen in de klas. In deze tijd wordt het anders gezien: de leerkracht dient als levend voorbeeld van een groep in de maatschappij. Een vrouw die deel uitmaakt van een maatschappelijke groep of een jongerencultuur, past beter in de godsdienstles, dan dat je een priester of de zoon van God vooraan zou zetten. |
eerlijk gezegd vind ik het een beetje belachelijk want ik ben zelf thuis in het metalwereldje, niet dat we iets tegen godsdienst hebben... heavy metalers zeker niet (waarop deze miss metal-verkiezing gebaseerd is), maar wel vind ik het nogal stom dat een lerares godsdienst verklaard dat haar favoriete bands anti-christian bands zijn... de meeste black/death metalbands zetten zich sterk af tegen het christendom waaronder onder andere hypocrisy (death metal)
|
Even voor alle duidelijkheid: Er bestaan ook christelijke metal en heavy metalbands, hoor. Maar ik veronderstel inderdaad dat deze dame zich meer richt op de anti-christelijke muziek. Van een godsdienstleerkracht mogen we meer verwachten...
En niet dat de populaire muziek van tegenwoordig zo christelijk is, absoluut niet, maar soms zijn het meer duivelaanbiddende liederen dan anti-christelijke liedjes. Een boodschap geven van 'ieder zijn smaak' is absoluut een must voor een godsdienstleerkracht, maar de boodschap 'luister kritisch naar de tekst' vind ik eens zo belangrijk... |
Misschien kent ze de tekst gewoon niet want bij black/death metal moet je de tekst kennen voor je er iets uit kan maken... (even ter verduidelijking: ik vind dit goede muziek)
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:35. |