Merken stijgen op ranglijst geneesmiddelen
Merken stijgen op ranglijst geneesmiddelen
BRUSSEL - 'Belgische artsen schrijven weer meer merkgeneesmiddelen voor', zegt de CM. Het ziekenfonds Christelijke Mutualiteiten (CM) tekende bij zijn leden op welke geneesmiddelen in de Belgische apotheken in 2007 het vaakst over de toonbank gingen. Daaruit distilleerde de CM een top tien van geneesmiddelen (zie kader). Cholesterolverlagers en maagzuurremmers staan bovenaan in die lijst van meest verkochte producten. 'Opvallend is dat in de top tien twee groepen producten staan die telkens een gelijkaardige indicatie hebben, maar waarvan het ene product drie keer zoveel kost als het andere', zegt Luc Hutsebaut van de CM. En dat zijn net die cholesterolverlagers en maagzuurremmers. 'Tegenover de generieke geneesmiddelen behouden de merkgeneesmiddelen een groot marktaandeel en dat zonder dat er therapeutisch noemenswaardige verschillen zijn. Zo behandelt het geneesmiddel Lipitor, dat het meest verkocht werd in 2007, net als Zocor en diens generieke varianten, patiënten met een te hoog cholesterolgehalte', zegt Hutsebaut. 'De werkbare stoffen verschillen, maar ze verbeteren allebei het cholesterolgehalte op grosso modo dezelfde manier.' Dat artsen bij het voorschrijven 'niet kiezen voor de beste koop', heeft volgens Hutsebaut vooral te maken met marketingcampagnes van de farmaceutische bedrijven. Ook dat twee soorten maagzuurremmers - Losec, Logastric en de generieke varianten, enerzijds, en Pantozol en Zurcale anderzijds - allebei stijgen in de lijst, baart de CM zorgen. 'Je zou verwachten dat één soort stijgt en de andere daalt. Nu zijn er blijkbaar nieuwe patiënten bijgekomen', zegt Alain Van Buyten van de CM. Of dat betekent dat er meer maagproblemen zijn of dat goede marketing de stijging veroorzaakt, laat hij in het midden. DS, 26-06-2008 (vdr) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:05. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.