actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   R.Z.L. (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=68)
-   -   Boete heeft geen effect op rijgedrag (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=20810)

Barst 30th May 2008 02:53

Boete heeft geen effect op rijgedrag
 
Boete heeft geen effect op rijgedrag


BRUSSEL - Verkeersboetes zetten weggebruikers niet aan om minder verkeersovertredingen te begaan.



Pas wanneer we het naleven van de verkeersregels persoonlijk belangrijk vinden, begaan we minder overtredingen. Dat blijkt uit een studie van de KU Leuven bij 173 weggebruikers die in het vakblad Verkeersspecialist staat. De mensen zeggen de verkeersregels te volgen om een boete te vermijden, om een schuldgevoel te vermijden of omdat ze de verkeersregels zelf belangrijk vinden.

Het verkeersreglement moet dus inspelen op het gedrag van de weggebruiker en ervoor zorgen dat hij overtuigd is van het nut en de logica van de regels. Alleen zo kun je blijvend veilig rijgedrag aanmoedigen. De afschrikkingsmethode met hoge boetes en een hoge pakkans mist met andere woorden haar doel. 'Meer politiecontroles verhogen alleen de externe druk om de verkeersregels te volgen', staat in de studie. 'De kans is groot dat weggebruikers opnieuw gaan zondigen zodra de controles wegvallen.'

Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) is het eens met de studie maar vindt dat de controles niet mogen verslappen. 'Verkeersveiligheid is een verhaal van controles én van inwerken op het gedrag van mensen', zegt hij. 'Dat we als overheid alleen bestraffen, is niet waar. De BOB-campagne is een voorbeeld van positieve stimulatie.'


Blog DS, 29-05-2008 (kba)

Jolien Willems 1st October 2008 13:12

Persoonlijk denk ik ook dat mensen enkel letten op hun rijgedrag omdat er anders eventueel boetes kunnen vallen.
Dit merk ik ook aan mezelf, mijn ouders, vrienden...Om hiervan een voorbeeld te geven, op sommige rijwegen weten we ondertussen de flitsers staan, het is een weg waar je 70km/u mag rijden, maar iedereen rijdt er ongeveer 90, tot wanneer men de flitser nadert. Eens voorbij die flitser neemt men terug de snelheid van 90km/u aan.
En zo is dat op verschillende plaatsen.
Dus ik denk ook dat wanneer er minder controles zullen uitgevoerd worden, er terug een slechter rijgedrag zal plaatsvinden.

kizzer 1st October 2008 19:43

Ik denk dat heel deze problematiek ook te maken heeft met de levenswijze van de mens van vandaag. We willen bijvoorbeeld allemaal graag lang opblijven en zo lang mogelijk slapen. Het probleem stelt zich al. Je hebt dus maar een paar uur geslapen en je staat eigenlijk te laat op. Hierdoor moet je je haasten om op tijd op je werk te komen. Ik kijk hierbij ook naar mezelf. Als ik 's morgens op tijd vertrek naar school, dan zal ik de snelheidsbeperkingen bijvoorbeeld respecteren. Vertrek ik te laat, dan zal ik logischerwijze ook sneller rijden. Vandaag leven we allemaal tegen de tijd en het moet allemaal nog snel afgehandeld zijn ook. Als we dan nog een niveautje verder denken, weten we dat als je te weinig geslapen hebt en je al te laat bent voor je werk, je ook nog eens een slecht humeur hebt. Dit vertaald zich dan weer in verkeersagressie,bumperrijden enz. ...

Joost Heylen 17th October 2008 15:27

Ik ben het volledig eens met de denkwijze van Jolien. Als je weet waar de flitspalen staan, ga je ook je rijgedrag aanpassen aan de posities van de flitspalen. Zelfs op verschillende radiozenders bestaat er een aparte rubriek "Vallende Sterren". Maar dit is dan vooral gericht op de positie waar bemande flitscamera's staan. Als je op de openbare weg rijdt en je word voorbij gestoken zie je vaak dat de persoon in kwestie volledig op zijn rem gaat staan wanneer hij een flitspaal nadert.

Maar waarom zijn in België deze controles zo streng en bijvoorbeeld in Duitsland veel minder? Want in Duitsland op de autosnelwegen mag je zo hard als je wil rijden.

Smits.Diede 18th October 2008 11:27

'Tijd winnen' is voor veel bestuurders een argument om zich niet aan de snelheidslimieten te houden. Nochtans win je niet veel tijd door te snel te rijden.

Wie 10 km door de bebouwde kom rijdt met een snelheid van 60 km/uur heeft 10 minuten nodig om die afstand af te leggen.
Dezelfde afstand met 50 km/uur afleggen, duurt 12 minuten.
10 km/uur te snel rijden over een afstand van 10 km levert dus maar 2 minuten tijdwinst op. Zijn die paar minuutjes een snelheidsovertreding waard met gevaar voor uw eigen leven en dat van andere weggebruikers?


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:27.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.