![]() |
Europa eist ondertiteling bij alle tv-programma's
BRUSSEL - Het Europese Parlement wil dat de openbare zenders in de Europese Unie alle programma's van ondertitels gaan voorzien. Dat staat in een geschreven verklaring die werd ondertekend door 427 Europarlementsleden
Het EP vraagt de Europese Commissie om werk te maken van een wetgevend voorstel dat de publieke zenders ertoe zou verplichten om alle programma's van ondertitels te voorzien. Systematische ondertiteling zou niet alleen de toegang van de ruim 83 miljoen Europese doven en hardhorigen tot de openbare televisie verzekeren, maar ook een educatieve meerwaarde kunnen bieden voor iedereen die vreemde talen wil leren, zo stelt het EP. De Europarlementsleden verwijzen naar de Britse omroep BBC, die vanaf april alle programma's gaat ondertitelen. De geschreven verklaring werd woensdag in plenaire zitting aangenomen. De verklaring wordt beschouwd als een officieel standpunt van het EP indien meer dan de helft van de Europarlementsleden de tekst binnen drie maanden ondertekent. Deze verklaring, ingeleid door een Pools Europarlementslid, kon rekenen op de steun van 427 van de 785 leden. avb Bron: De Standaard woensdag 09 april 2008 | Bron: belga |
Ik vind dit geen slechte regel maar ik dacht dat er toch al heel veel landen al lang mee bezig zijn. Je kan meestal via teletekst ondertitels op je scherm zetten. In Engeland is dit bij de meeste posten zo en meestal van redelijke kwaliteit, zelfs live-programma's worden daar ondertiteld. Daar stoor ik me als horende wel aan want de tekst komt elke keer een paar seconde later en verschijnen woord per woord. Ik kan wel begrijpen dat dit voor doven mensen anders ligt.
Ik zet in Engeland meestal ondertitels op, niet omdat ik ze nodig heb maar omdat ik zo ook spelling van woorden leer en soms zijn bepaalde accenten moeilijk te verstaan. Ik heb al veel bijgeleerd op deze manier dus het is zeker aan te raden. Een goede beslissing dus!:thumbsup: |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:03. |