actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Vierde Macht (media) (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=324)
-   -   VRM geeft boete aan VTM wegens inbreuk reclameregels (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=17605)

de pietro 15th November 2007 14:00

VRM geeft boete aan VTM wegens inbreuk reclameregels
 
BRUSSEL - De algemene kamer van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), de moederholding van VTM en KanaalTwee, een waarschuwing en een boete van 15.000 euro gegeven wegens inbreuken op de reclameregelgeving. Volgens de VRM waren er inbreuken tijdens de programma's 'Idool' en 'Mooi Bloot'.
Tijdens een controle van het programma 'Idool 2007', uitgezonden op 23 maart, werd vastgesteld dat bij de voorstelling van kandidate Kim in het programma het tijdschrift Flair wordt doorbladerd waarin beeldfragmenten met betrekking tot de kandidaat zitten verwerkt.

Tijdens een controle van het programma 'Mooi Bloot', uitgezonden op 4 april, werd vastgesteld dat de uitzending van het programma wordt voorafgegaan en gevolgd door sponsorvermeldingen voor Infraligne, Dove en C&A. Tijdens het programma zelf worden de merknamen, logo's en producten van deze sponsors geregeld in beeld gebracht, aldus de VRM.

Het Mediadecreet legt uitdrukkelijk op dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen reclame en de programma's. Dat heeft de VRM woensdag bekendgemaakt.

(de standaard)

jan.dufraing 20th November 2007 22:33

Het is nu zelf bijna zo dat er reclame is met onderbrekingen waarin ze een programma geven.
Zelf in de programma’s worden er veel logo’s van merken in beeld gebracht. Het is normaal dat er soms merken in beeld komen tijdens de programma’s maar ze kunnen ook toch moeilijk elk merk wegwerken. Ik vind het wel niet verantwoord dat ze elke kans benutten om merken in beeld te brengen. Het gaat er soms wel over maar als ze voor deze feiten elke keer een boete zouden geven zou het er misschien wel uitgaan. De misschien is omdat de merken er echt wel veel geld insteken in hun reclame campagnes. Het kan zelf zijn dat zij een groot deel van de boetes gaan betalen.

jo.guns 10th December 2007 11:22

Ik begrijp het wel dat ze in sommige programma's producten laten zien en dat daarvoor dan op die manier wat reclame voor gemaakt wordt. Maar al die reclame gaat er op dit moment echt wel over vind ik..

Stef.Berghmans 10th December 2007 16:58

Gisteren op "Debby en Nancy" lachte men een beetje met de reclameregels. Een jongen was bezig over "Lego" waarop men zij dat hij geen reclame mocht maken en dus "biep" moest zeggen in plaats van "Lego".

Over de rest van het verhaal, hoeveel programma's zijn er wel niet die een bepaald merk naar voor laten komen? Als men een café langs buiten filmt en hier hangt reclame buiten van bv. Jupiler, gaat men dan het programma ook aanklagen omdat ze "Jupiler" laten zien hebben?

Ik ken de regels niet helemaal, maar ik denk toch dat het heel moeilijk is om ze op te volgen, je zou eigenlijk alles wat ook maar iets met een merk te maken heeft moeten afdekken, wat vrij moeilijk is in onze merkgerichte maatschappij. Moet kledij met daarop de merknaam dan ook verboden worden?

Stef.Berghmans 20th December 2007 20:38

VRM geeft VRT boete wegens inbreuk reclameregels in "Sportweekend"
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de VRT een boete van 2.500 euro opgelegd wegens een inbreuk op de reclameregelgeving in het verslag over het BK Wielrennen in "Sportweekend".
De regulator stelde vast dat tijdens een interview de VRT-journalist voor de bus van de wielerploeg Discovery Channel staat, met het woord "Discovery" duidelijk zichtbaar in beeld.

Tijdens "Sportweekend" van 1 juli was er een verslag van het BK Wielrennen in Ronse. Na de verslaggeving was er een live interventie door een journalist met nabeschouwingen over de wedstrijd en een live interview met winnaar Stijn Devolder. De VRM stelde vast dat tijdens de eerste rechtstreekse interventie de journalist voor de bus van Discovery Channel stond, met het woord "Discovery" duidelijk zichtbaar in grote letters op de zijkant van de bus. De VRM stelde ook vast dat aan de rechterkant een wagen met het logo van Discovery in beeld kwam.

Het mediadecreet legt volgens de VRM uitdrukkelijk op dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen reclame en de programma's. Programma's mogen geen reclame, in welke vorm ook, bevatten tenzij die niet te vermijden is.

De regulator ziet het belang in van een live interview voor een kwaliteitsvolle verslaggeving en erkent dat na afloop van een belangrijke wielerwedstrijd de gebeurtenissen elkaar snel opvolgen, waardoor er weinig speelruimte is wat betreft de locaties van de interviews. Toch meent de regulator dat in dit geval de bus en de wagen met het logo en de merknaam van Discovery Channel langduriger en groter in beeld worden gebracht dan voor een goed verslag van het evenement noodzakelijk is.

De VRM oordeelt dat een omroep bij een interview wel degelijk invloed kan uitoefenen op het in beeld brengen van reclame. "Door het camerastandpunt te wijzigen, kon worden vermeden dat het logo op de bus en de wagen lange tijd en nadrukkelijk in beeld kwam", luidt het donderdag in een mededeling van de VRM.

De controle was gericht op de nieuwsprogramma's van de drie grootste tv-omroepen, inclusief de sportberichtgeving. Enkel bij de openbare omroep werd een overtreding vastgesteld.

Er is hier compleet geen sprake van reclame. Bij het in beeld brengen van interviews van sporters of van sportwedstrijden komen nu eenmaal bedrijfsnamen in beeld. Als we nog veel boetes van die aard krijgen, kunnen we niet meer ernstig werken." Dat is de scherpe reactie van de VRT donderdag op de boete opgelegd door de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM).

"Als we nog veel van dergelijke boetes krijgen, kunnen we niet meer ernstig werken", maakt Waumans zich sterk. De openbare omroep beraadt zich alleszins welke juridische stappen hij kan ondernemen.
Tevens bespreekt de VRT met de andere tv-omroepen welke stappen ze samen kunnen ondernemen.

De voorbije maanden legde de VRM ook SBS België (VT4 en VIJFtv) en de VMMa (VTM en KANAALTWEE) boetes op wegens inbreuken op de reclameregelgeving.

De VRT kreeg in juni een boete van 17.500 euro voor het overtreden van de regels in "Witse" en "Debby's en Nancy's Happy Hour" en in een spot voor de bioscoopfilm "Happy Feet". De VMMa kreeg een boete van 17.500 euro voor het overtreden van de reclameregels in de programma's "Supernanny" en "Nieuwjaarsduik 2007". En SBS werd veroordeeld tot een boete van 25.000 euro voor ernstige inbreuken op de reclameregels in het programma "The Block Falconplein" en voor de uitzending van een boodschap van Yakult.

http://www.gva.be/nieuws/media_cultuur/default.asp?art={21084CF0-AE6A-47D6-B6C2-6F27BE380626}


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:59.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.