Meldpunt fietspaden in stilte van start
Meldpunt fietspaden in stilte van start
BRUSSEL - De overheid heeft een klachtenlijn voor fietspaden. Daarover werd niet gecommuniceerd. Op 1 oktober, dus meer dan een maand geleden al, heeft de Vlaamse overheid een meldpunt op het internet geopend waarop alle burgers klachten kunnen ingeven over fietspaden in hun buurt. Dat werd tot dusver niet gecommuniceerd. Vreemd, want een meldpunt mikt toch per definitie op het brede publiek? 'We wilden het pas ruim bekendmaken na een inloopperiode van enkele weken waarin we de technische kinderziekten van het systeem konden wegwerken', verklaart de fietsmanager van het Vlaams Gewest, Jan Pelckmans. Enkele lokale afdelingen van de Fietsersbond hebben inderdaad 'proefkonijn' gespeeld. 'Ze hebben de afgelopen weken een tiental klachten per week ingebracht,' bevestigt Patrick D'Haese van de Fietsersbond. 'Zo'n manier van werken is te verantwoorden. Wanneer je een meldpunt bekendmaakt, wordt dat meteen overstelpt met honderden klachten. Als het dan niet fatsoenlijk werkt, krijg je veel verzuurde reacties. Maar nu is de tijd wel rijp om ermee naar buiten te treden.' 'De Vlaamse overheid was bang dat er te veel reacties zouden binnenlopen waar ze geen blijf mee wist', constateert Tim Asperges, fietsexpert en onderzoeker aan het Hasseltse Instituut voor Mobiliteit (Imob). 'Dat is redelijk hypocriet. Wat heb je aan een meldpunt als het door niemand gebruikt wordt?' Op het kabinet van de bevoegde Vlaamse minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt (SP.A) is te horen dat een persbericht er om allerlei praktische redenen en vanwege andere brandende politieke actualiteit nog niet van gekomen is. 'Wel werd er gewag gemaakt van het meldpunt in het magazine Uitweg, in de Mobiliteitsbrief en op de website Mobiel Vlaanderen', zegt woordvoerder Steve D'Hulster. De gemeenten zijn wel op de hoogte gebracht van de lancering. Sommigen melden het nieuwe kanaal op hun website. Via het meldpunt kunnen weggebruikers de wegbeheerders bereiken: het Vlaams Gewest, de provincie of de gemeenten en de steden. Op de welkomstpagina staat dat het meldpunt vooral bedoeld is om gevaarlijke situaties te melden, en niet om algemene klachten te formuleren zoals 'er ontbreekt een fietspad' of 'de auto's rijden hier te snel'. De meldprocedure telt vier eenvoudige stappen. De klacht wordt automatisch per e-mail naar de bevoegde wegbeheerder gestuurd. Die staat in voor de opvolging en oplossing. De klager krijgt een bevestiging dat zijn klacht goed ontvangen is en een dossiernummer. De betrokken wegbeheerder wordt dan verondersteld te antwoorden. De beheerders van het meldpunt krijgen een kopie van dat antwoord. Merken zij dat een antwoord uitblijft, dan kunnen zij de betrokkene contacteren. Gemeenten die nog geen e-mailadres hebben, kunnen per post gecontacteerd worden. 'De klachten die bij het meldpunt ingegeven worden, belanden als het mogelijk is op de bestaande klachtenadressen van de gemeentebesturen', zegt Erwin Debruyne van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). 'Het was weinig zinvol een parallel circuit te creëren.' www.meldpuntfietspaden.be DS, 10-11-2007 (Tom Ysebaert) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:26. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.