Vrouwen nemen aanstoot aan seksistische reclame Kasteelbier
Vrouwen nemen aanstoot aan seksistische reclame Kasteelbier
Het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) en nogal wat vrouwen nemen aanstoot aan de nieuwe reclamespot voor Kasteelbier die momenteel op VTM, KANAALTWEE en alle regionale zenders te zien is. In de clip zie je hoe een man, zittend in de zetel voor de open haard, zegt: 'Vrouw, ik weet niet wat het is, maar ik mis iets'. Waarop zijn vrouw uit de keuken komt om manlief prompt met een Kasteelbier op zijn wenken te bedienen. Bedenker van de spot en Kasteelbier-brouwer Luc Van Honsebrouck (76) snapt de commotie niet. 'Ik vind de spot absoluut niet vrouwonvriendelijk. Zo gaat het er nu eenmaal aan toe in een gezin: de man komt thuis van zijn werk, eet en zet zich in de zetel, terwijl zijn vrouw de afwas doet. Ze voelt aan dat haar man iets mist en beseft dat ze hem nog niet gevraagd heeft of hij een Kasteelbier wil. Daar is toch niks antivrouwelijks aan?' IGVM-woordvoerder Patrick Verraes denkt daar anders over. 'Zo’n filmpje van nauwelijks een halve minuut waarin het oude, stereotiepe man-vrouwrollenpatroon zo in de verf gezet wordt, doet heel wat van onze sensibiliseringsinspanningen teniet. We bekijken hoe we kunnen optreden tegen dergelijke reclame-uitingen. Als we een officiële klacht binnenkrijgen, zullen we verdere stappen ondernemen'. Bron: Het nieuwsblad |
Groot gelijk!
Toen ik de reclame eerst zag, dacht ik ook wel: 'Oh help, gaan we het cliché weer bovenhalen?' (en ook wel: 'Wat is dit voor slechte reclame?') Maar ik heb er verder niet over nagedacht.
Toch vind ik het terecht van IGVM om klacht neer te leggen. Het lijkt misschien belachelijk omdat het maar over reclame gaat, maar ik vind dat je zelfs tegen zo'n kleine dingen mag reageren. De reactie van de bedenker van het reclamespotje vind ik trouwens nog vrouwonvriendelijker dan het spotje zelf. Hij vindt het dus duidelijk normaal dat vrouwen hun mannen op hun wenken bedienen. Maarja, dat ligt waarschijnlijk aan zijn leeftijd.... |
Bwa
Hij zal het niet slecht bedoelt hebben, anders schaamt hij zich nu toch kapot.
Je moet er eens een keertje mee lachen en gewoon achter de rug laten (vergeten). Het is maar een reclamespot, er is nog altijd geen wet dat reclamespots niet overdreven mogen zijn. |
Daar had ik nog geen moment bij stil gestaan. Ik dacht gewoon, "wat een slechte reclame", en hoe gemaakt allemaal. Dit zal wel helemaal de bedoeling niet geweest zijn. Trouwens, ook al was dit de bedoeling, in vele gezinnen is dit toch niet meer, het zou dan toch verwijzen naar vroeger. Wie maakt er nu nog iets uit?
|
hmm
Wat als de man de vrouw nu eens het biertje brengt... als dat geen origineel idee voor reclame is??:p
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:59. |