Van Rompuy sluit doorbraak op de valreep niet uit
Van Rompuy sluit doorbraak op de valreep niet uit
Koninklijk verkenner Herman Van Rompuy sluit niet uit dat hij op de valreep toch nog een doorbraak kan realiseren in de regeringsonderhandelingen. Dat verklaarde hij vanochtend tijdens 'De Ochtend' op Radio 1. De commentatoren mogen dan wel pessimistisch zijn, "maar zij weten minder dan ik", aldus de CD&V'er. De politieke toestand blijft niettemin erg moeilijk. Van Rompuy zei nog dat het voorstel om iedereen de mogelijkheid te geven te kiezen waar hij bij de verkiezingen gaat stemmen op een bepaald ogenblik op tafel heeft gelegen, maar het gaat enkel om één van de vele voorstellen die ter sprake gekomen zijn. Het belang ervan moet niet overdreven worden, luidde het. De verkenner merkt op dat er in Nederland een gelijkaardig systeem bestaat. Eerder ontkende N-VA-voorzitter Bart De Wever dat hij dergelijk voorstel op tafel gelegd had en dat erover gepraat is geweest. Over Brussel-Halle-Vilvoorde is er volgens de verkenner de afgelopen maanden nauwelijks gepraat, behalve tijdens de bemiddelingsronde van Jean-Luc Dehaene. (belga/tdb) |
Ik hoop echt dat de verkiezingen van verschillende niveau's in de toekomst in hetzelfde jaar worden georganiseerd. Zo zouden politice zich meer kunnen concentreren op hun echte job namelijk "goed besturen"!!!
|
Als alle verkiezingen zouden samenvallen, dan vrees ik een beetje dat de federale de regionale volledig gaan overschaduwen. En dat zou in een land zoals het onze, waar de gewesten steeds belangrijker worden, net níet de richting zijn die we willen inslaan.
Tegelijk durf ik het te betwijfelen dat politici opeens niet meer "goed" zouden kunnen besturen. Met alle respect voor Van Rompuy, die zoiets allicht veel beter kan inschatten dan mezelf, maar ik denk niet dat bijvoorbeeld een Vandenbroucke in de huidige crisis (veel) slechter presteert dan anders. |
ik ben het met je eens dat er zeker voldoende ministers zijn die wel goed met hun jobs bezig zijn. Maar wat mij zeker stoort is het feit dat: Wanneer er zich nieuwe verkiezingen aanbieden sommige ministers hals overkop hun post verlaten om zich dan op een andere post te vestigen. Ik denk dat zoiets verwarring creërt, weinig transparant is en het bestuur zelden ten goede komt.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:44. |