Ex-moslim
Ex-moslim
'Goedemiddag, mijn naam is Rik Vermeersch. In ben ex-katholiek.' Ik weet niet wat u ervan vindt, maar ik vind het raar klinken. Vlaanderen loopt vol ex-katholieken, maar toch noemt niemand zich zo. Alhoewel. Eigenlijk mag je je pas ex-katholiek noemen als je je officieel laat 'ontdopen' - je naam wordt dan geschrapt uit de doopregisters. Niet veel ex-katholieken doen die moeite. Maar in elk geval bestaat de mogelijkheid om uit de katholieke kerk te stappen. Maar nu is er Ehsan Jami. Hij wil per se ex-moslim genoemd worden en dat veroorzaakt in Nederland al enkele weken commotie. Alleen is er een probleem: eigenlijk kun je niet 'ex-moslim' zijn? Het verbod op 'afvalligheid' is ingesteld door Mohammed en het is nooit herroepen. Wie in een moslimgezin wordt geboren, is automatisch moslim. Ook al bezoek je je hele leven geen moskee, toch blijf je moslim. 'Dat verbod is al 1.400 jaar het groeihormoon van de islam', schreef Michiel Hegener, voorzitter van het steuncomité ex-moslims, deze week in het dagblad Trouw. Zo is het ook niet moeilijk om de grootste godsdienst op aarde te worden, voegt hij eraan toe. 'Stel dat een tennisclub de regel instelt dat de leden niet langer mogen opzeggen. Ook wordt bepaald dat kinderen van leden automatisch lid voor het leven zijn, en hun kinderen, en hun kinderen... enzovoort. En dat er zeer zware straffen staan op het verlaten van de tennisclub of het beoefenen van andere sporten dan tennis. En kijk dan eens over 1.400 jaar welke tennisclub de grootste ter wereld is.' Volgens Hegener zijn eigenlijk alleen mensen die zich tot de islam bekeerden moslims. 'In Nederland zijn er dat nog geen duizend, wereldwijd een paar miljoen.' Kortom, het '(ex-)moslimschap' biedt stof genoeg voor diepzinnige beschouwingen. Misschien kan Herman Brusselmans er een boek aan wijden: na Ex-drummer, Ex-schrijver en Ex-minnaar, binnenkort in de boekhandel Ex-moslim. DS, 11-08-2007 |
Ehsan Jami
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:14. |